Grundnivå
Grundläggande behörighet + Matematik 2a/2b/2c + Samhällskunskap 1b/1a1+1a2
Inget huvudområde
G1N / Grundnivå, har endast gymnasiala förkunskapskrav
Inget huvudområde G1N
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskap om sport management som fält med dess olika inriktningar och perspektiv.
Kursen inleds med en presentation av framväxten och utvecklingen av kunskaps- och forskningsfältet. Därefter presenteras de viktigaste perspektiven inom fältet nationellt och internationellt, som till exempel rättslig och politisk styrning, marknadsföring och medias roll inom idrotten.
Kursen kontextualiserar ämnesområdets utveckling utifrån svenska förhållanden och diskuterar idrottens management utifrån ett perspektiv på hållbar utveckling.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- redogöra för sport management som kunskaps- och forskningsfält med hjälp av relevanta teorier och begrepp
- redogöra för samband mellan olika profilområden inom sport management och diskutera dess olika utvecklingslinjer och trender
- relatera centrala begrepp och perspektiv inom sport managementfältet till olika aktuella utmaningar och aktiviteter
Kursen innehåller varierande arbetsformer. Föreläsningar av mer teoretisk karaktär varvas med seminarier, gruppdiskussioner och självstudier. Gästbesök och studiebesök kan förekomma. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan mellan studenter och kursledare.
Kursen examineras via 2 prov.
Prov 1: Individuell skriftlig hemtentamen (Individual Written Exam, 5 credits) (lärandemål 1–3 ), 5 hp.
Prov 2: Muntlig gruppuppgift 2,5 hp (Oral Group Assignment) (lärandemål 3)
De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren vid kursstarten
Betyget U, G och VG ges på prov 1.
Betyget U och G ges på prov 2. För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på prov 1 samt Godkänd på prov 2.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Beech, John & Chadwick, Simon S. (2013). Business of Sport Management (2nd ed.). Upper Saddle River: Pearson Education Limited. 500 s
Nixon II, Howard L. (2016). Sport in a Changing World (2nd ed.). New York & London: Routledge. 230 s.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.