Grundnivå
För tillträde till termin 5 krävs att alla kurser från studieår 1 samt kurs OM131B i termin tre är genomförda med minst godkänt betyg.
HSOMA / Omvårdnad
G2E / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för ka
Nivå 61- 90 hp. Kursen ingår i programmets femte termin.
Kursens innehåll är fördelat över tre delkurser vilka ger en fördjupning i vetenskaplig metod samt samverkan. Kursen innefattar forskningsprocessen, forskningsetiska principer samt utformande av projektplan och examensarbete. Vidare ingår respondent- och opponentskap, utbildning i samverkan samt grupphandledning i omvårdnad. Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sina kunskaper i vetenskaplig metod, att självständigt kunna planera, genomföra och försvara ett examensarbete inom huvudområdet omvårdnad samt att lära av samverkan med andra professioner inom hälso- och sjukvården. Examensarbetets innehåll knyts till jämställdhet och kan även kopplas till någon av kärnkompetenserna; personcentrerad vård, samverkan i team, evidensbaserad vård, förbättringskunskap och kvalitetsutveckling, säker vård, informatik.
Kursen består av tre delkurser:
Delkurser
Delkurs 1. Forskningsmetodik, 4 hp
Delkursens innehåll
Delkursen behandlar grundläggande kunskaper avseende tillämpning av forskningsprocessen vid kvalitativ och kvantitativ metod samt design av litteraturstudie med relevans för omvårdnad. Kritisk reflektion kring forskningsetiska principer ingår. Delkursen innefattar praktisk tillämpning av forskningsprocessen genom en vetenskapligt framskriven projektplan som ligger till grund för kommande examensarbete. I projektplanen formuleras en forskningsfråga med fokus på omvårdnad. Forskningsfrågan kan dessutom knytas till någon av kärnkompetense
Delkurs 2. Examensarbete, 15 hp
Delkursens innehåll
Innehållet i delkursen utgörs av en fördjupning inom huvudområdet omvårdnad med fokus på allmänsjuksköterskans kompetensområde i genomförandet av ett examensarbete. Dessutom fördjupar studenten sin kunskap i vetenskaplig metod, vetenskapligt skrivande samt forskningsetiska principer genom att utifrån forskningsprocessens olika steg självständigt genomföra ett examensarbete inom givna tidsramar. Innehållet i examensarbetet knyts till jämställdhet och kan kopplas till någon av kärnkompetenserna.
Delkurs 3. Handledning V, 1 hp
Delkursens innehåll
Innehållet i delkursen utgörs av grupphandledning i omvårdnad och deltagande vid ”Utbildning i samverkan”, vilket är en dag för lärande i samverkan med studenter från Medicinska respektive Samhällsvetenskapliga fakulteten vid Lunds universitet samt studenter från Fakulteten för hälsa och samhälle vid Malmö universitet.
Delkurs 1. Forskningsmetodik, 4 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- identifiera och värdera olika vetenskapliga metoder med relevans för omvårdnad,
- kritisk bearbeta och värdera forskningsetiska principer,
- identifiera eget kunskapsbehov och formulera en forskningsfråga inom omvårdnad och den grundutbildade sjuksköterskans kompetensområde, och
- tillämpa forskningsprocessen och vetenskapligt skrivande i en projektplan som utarbetas inom givna tidsramar.
Delkurs 2. Examensarbete, 15 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- tillämpa forskningsprocessen och forskningsmetodik genom att självständigt och inom givna tidsramar genomföra ett examensarbete inom huvudområdet omvårdnad,
- identifiera eget behov av kunskap, ge förslag på kunskapsutveckling och förbättringsarbete samt anknyta till jämställdhet utifrån innehållet i examensarbetet
- sammanställa examensarbetet i en vetenskapligt skriven text, och
- försvara examensarbetet, kritiskt granska andra examensarbeten och opponera på ett examensarbete.
Delkurs 3. Handledning V, 1 hp
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
- reflektera över lärande i samverkan med den egna och med andra professioner inom hälso- och sjukvården.
Delkurs 1. Forskningsmetodik, 4 hp
Delkursens arbetsformer
För att studenten ska kunna uppnå lärandemål 1-4 erbjuds föreläsningar, enskilda studier, seminarier och frågestund som stöd för kunskapsinhämtning. För att uppnå lärandemål 1-4 utformas en projektplan med stöd av handledning. Det självständiga arbetet med projektplanen dokumenteras individuellt i ett processdokument. Föreläsningar och seminarier förekommer för att underlätta kunskapsinhämtning. Kursintroduktionen, projektidéseminarium och projektplansseminarium är obligatoriska moment. Eventuell frånvaro från obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av kursens examinator genom skriftlig kompletteringsuppgift om inte momenten kan organiseras under terminstid.
Delkurs 2. Examensarbete, 15 hp
Delkursens arbetsformer
Att genomföra ett examensarbete innebär att under handledning samla in samt analysera data och att redovisa forskningsprocessen genom att skriva en vetenskaplig text (lärandemål 1-3). Det självständiga arbetet med examensarbetet dokumenteras individuellt i ett processdokument. Vidare ska studenten försvara examensarbetet vid ett obligatoriskt seminarium (lärandemål 4). I kursen ingår även opponering på annan students examensarbete vid ett obligatoriskt seminarium (Lärandemål 4) samt aktivt deltagande vid ytterligare obligatoriska seminarier (Lärandemål 4). Som stöd för kunskapsinhämtning erbjuds föreläsning i opponent- och respondentskap samt frågestund.
Delkurs 3. Handledning V, 1 hp
Delkursens arbetsformer
Arbetsformerna i delkursen innefattar obligatorisk grupphandledning i omvårdnad utifrån programmets progressionsspår för denna aktivitet och obligatoriskt deltagande i ”Utbildningsdag i samverkan” (Lärandemål 1). Vid utbildningsdag i samverkan tränas samverkan med andra professioner via grupparbete utifrån fallmetodik.
Delkurs 1. Forskningsmetodik, 4 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1-4 examineras individuellt vid ett obligatoriskt projektplansseminarium. Fokus för bedömningen avser kunskap om vetenskaplig metod, forskningsetiska principer, tillämpning av vetenskapligt skrivande, identifiering av eget kunskapsbehov samt att identifierad forskningsfråga är relevant i förhållande till huvudområdet omvårdnad och den föreslagna vetenskapliga metoden. För bedömningen använder examinatorn bedömningskriterier som utarbetats för respektive betygsnivå. Bedömningskriterierna finns att läsa i studiehandledningen. I delkursen ges betygen Underkänd eller Godkänd. För godkänt betyg på delkursen krävs genomförda obligatoriska moment samt godkänd projektplan.
Delkurs 2. Examensarbete, 15 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1-4 examineras individuellt genom bedömning av skriftligt examensarbete och bedömning av muntligt framträdande vid respondentskap. Avseende skriftligt examensarbete ligger fokus i bedömningen på relevans för huvudområdet omvårdnad, tillämpning av forskningsprocessen och vetenskaplig metod som stämmer med ansatsen, vetenskapligt skrivande, identifiering av eget kunskapsbehov och förslag på kunskapsutveckling av relevans för examensarbetet samt koppling till jämställdhet. Avseende respondentskap ligger fokus i bedömningen på förmåga att respondera på kritik under opponentskapet. Lärandemål 4 examineras genom muntlig opponering på annat examensarbete samt genom aktivt deltagande vid ytterligare obligatoriska seminarier. Bedömningen av aktivt
deltagande fokuserar på förmåga att ställa relevanta frågor till examensarbetena som läggs fram vid seminarierna. Avseende opponeringen ligger fokus för bedömningen på förmåga att kritiskt granska annat examensarbete samt att ge konstruktiv kritik. Frånvaro vid respondent- och opponentskap kompletteras enligt beslut av kursens examinator genom skriftlig kompletteringsuppgift om inte arbetsformen kan organiseras under terminstid. För bedömningen använder examinatorn bedömningskriterier som utarbetats för respektive betygsnivå. Bedömningskriterierna finns att läsa i studiehandledningen. I delkursen 2 ges betygen Underkänd, Godkänd eller Väl godkänd på examensarbetet, betygen Underkänd eller Godkänd för respondent- och opponentskap. För betyget Godkänt på delkursen krävs genomförda obligatoriska moment, Godkänt betyg på respondent- och opponentskap samt betyget Godkänt på examensarbete. För betyget Väl godkänt krävs utöver vad som krävs för betyget Godkänt betyg, betyget Väl godkänt på examensarbetet.
Delkurs 3. Handledning V, 1 hp
Delkursens bedömningsformer
Lärandemål 1 examineras genom en individuell skriftlig reflektionsuppgift samt obligatorisk närvaro vid grupphandledning och utbildningsdag i samverkan. Fokus för bedömning ligger på studentens förmåga att reflektera kring samverkan med andra yrkesprofessioner inom hälso- och sjukvården. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompletteras enligt beslut av kursens examinator genom individuell skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för momenten kan erbjudas under terminstid.
För bedömningen använder examinatorn bedömningskriterier som utarbetats för respektive betygsnivå. Bedömningskriterierna finns att läsa i studiehandledningen. I delkursen 3 ges betygen Underkänd och Godkänd på skriftlig examination. För godkänt betyg på delkursen krävs godkänd individuell skriftlig reflektionsuppgift samt att obligatoriska moment är genomförda.
Bedömningsformer för hela kursen
För att få Godkänt betyg på hela kursen krävs att betyget Godkänt erhållits på samtliga bedömningsformer och att samtliga obligatoriska arbetsformer utförts. För att erhålla betyget Väl Godkänt på hela kursen krävs utöver vad som beskrivits för Godkänt betyg att Väl godkänt betyg erhållits på examensarbetet.
Rätt till omprov
Student som underkänts i prov ges möjlighet till två omprov på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Prov och omprov genomförs på de tider som anges i schemat.
Gudmundsson P, (2018) Skrivanvisningar för studenter vid Fakulteten för Hälsa och samhälle. Malmö: Malmö universitet. 17 s.
Henricsson M, (red.) (2023) Vetenskaplig teori och metod: från idé till examination inom vård- och hälsovetenskap. (upplaga 3) Lund: Studentlitteratur. 564 s.
Leksell J, Lepp M, (2019) Sjuksköterskans kärnkompetenser. (upplaga 2) Stockholm: Liber. ca 37 s av 374 s.
Lindell L, (2014) Omvårdnadshandledning - Reflekterat erfarenhetsbaserat vetande. Pedagogisk rapport från fakulteten för Hälsa och samhälle, Malmö högskola 2014:1.
Popenoe R, Langius-Eklöf A, Stenwall E, Jervaeus A, (2021) A practical guide to data analysis in general literature reviews. Nordic Journal of Nursing Research, 41(4), 175-186.
Willman A, Bahtsevani C, Nilsson R, Sandström B, (2016) Evidensbaserad omvårdnad. Lund: Studentlitteratur. 186 s.
Den obligatoriska kurslitteraturen kompletteras med tidigare använd kurslitteratur inom området vetenskaplig metod samt nationella och internationella vetenskapliga artiklar i samband med fördjupningsstudier i anslutning till utformandet av projektplan, examensarbetet och den skriftliga reflektionsuppgiften.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.