Grundnivå
- CD100A Imperativ programmering (7,5 hp)
- CD101A Datateknik och ingenjörsrollen (7,5 hp)
- 4 hp från kursen CD102A Objektorienterad programmering (7,5 hp)
- Utöver de formella förkunskapskraven förutsätts att studenten har kunskaper från kursen CD120A Algoritmer och datastrukturer (7,5 hp)
CTDVA Datavetenskap
G1F / Grundnivå, har mindre än 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i examensfordringarna för civilingenjörsexamen i Datateknik.
Kursens syfte är att studenten ska bli förtrogen med de principer, modeller och begrepp som ligger till grund för brett använda databassystem, skapa väl utformade databaser med relationsdatabassystem, kunna arbeta med existerande databaser, kunna skapa program med funktionsprogrammering som använder databaser genom att koppla sig mot databassystem, samt utnyttjar relationsdatabassystems möjligheter för att uppnå lämpligt beteende, goda prestanda och säkerhet. Studenten ska också kunna kommunicera och reflektera kring databaser utifrån ett bredare perspektiv, samt samarbeta i mindre grupper för att utveckla databasapplikationer.
- Relationsmodellen, dess grund i predikatlogik och dess principer för att representera attribut och samband
- Databasspråket SQL
- Praktisk utformning, användning och underhåll av databaser
- Programmeringsgränssnitt mot databassystem
- Databasbegrepp såsom nycklar och constraints, och hur de utnyttjas för att garantera konsekventa data och låg redundans
- Normalformer och hur de utnyttjas för att bedöma och utforma databaser utan anomalier såsom onödig redundans
- Algoritmer och datastrukturer som används av databassystem
- Introduktion till funktionsprogrammering
- Orientering om etiska och juridiska frågor kring lagring av data
Kunskap och förståelse
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1. förklara hur relationsdatabaser tolkas som mängder av logiska utsagor,
2. beskriva grafiskt och språkligt definierade datamodeller,
3. redogöra för utmaningar och möjligheter med funktionella programmeringsspråk.
Färdighet och förmåga
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
4. utforma lämpliga relationsdatabaser för givna applikationsscenarier,
5. använda SQL för att bygga, underhålla och extrahera information ur databaser samt för att förbättra databasers prestanda och uppnå önskat beteende vid samtidiga transaktioner,
6. samarbeta i grupp MED att planera och utforma en händelsedriven applikation med relationsdatabaslagring med hjälp av ett funktionellt programmeringsspråk,
7. använda diagram för att modellera och kommunicera databasers utformning.
Värderingsförmåga och förhållningssätt
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
8. avgöra databasers överensstämmelse med normalformer, och föreslå förändringar för att uppnå givna normalformer,
9. analysera och reflektera över hur effektiva datastrukturer och algoritmer utnyttjas för att uppnå goda prestanda i databassystem, 10. reflektera över etiska problem som kan uppstå genom utnyttjande av databassystem för lagring av personuppgifter.
Föreläsningar, laborationer, självstudier och projektarbete i grupp med handledning.
För godkänt betyg krävs:
- godkända laborationer (2 hp) (Lärandemål 4-7)
- godkänd skriftlig och muntlig redovisning av projekt i grupp (2 hp) (Lärandemål 3-7, 10)
- godkänd skriftlig tentamen (3,5 hp) (Lärandemål 1-3, 8, 9)
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Slutbetyget motsvaras av betyget på den skriftliga tentamen.
- de Haan, L. and Koppelaars, T. (2007) Applied Mathematics for Database Professionals, Apress
- Ullman, J.D. and Widom, J. (2008) A First Course in Database Systems (3rd edition), Prentice Hall.
Utöver detta tillkommer kompletterande material och föreläsningsmaterial som tillhandahålles digitalt via kursplatsen.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.