Avancerad nivå
Godkända kurser: VU723B Verksamhetsförlagd utbildning III eller motsvarande.
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Inget huvudområde
A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs F-3 samt 4-6.
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper, förmågor och förhållningssätt som avser hela läraruppdraget genom deltagande i verksamheten på vfu-skola inom relevant inriktning. Vidare syftar kursen till att studenten ska reflektera över vetenskap och beprövad erfarenhet i relation till den egna undervisningen och skolans uppdrag, det vill säga hur teorier och forskningsresultat samt egna och andras erfarenheter kan bidra till att utveckla den egna undervisningen och skolans verksamhet.
I kursen genomför studenten verksamhetsförlagd utbildning med handledning. Kursen ska ge studenten erfarenhet av skolans uppdrag och verksamhet i praktiken. Studenten deltar i skolans arbete utifrån de villkor som råder på vfu-skolan. Studenten sätter sig in i skolans verksamhet genom att delta i kollegiala samtal och andra möten samt genom att ta del av skolans utvecklingsarbete.
Studenten ges möjlighet att reflektera över kopplingen mellan vetenskap och beprövad erfarenhet i relation till den egna undervisningen tillsammans med handledare och andra studenter.
I denna kurs förväntas studenten självständigt planera, genomföra, dokumentera och utvärdera sammanhängande undervisning samt fördjupa sin förmåga att bedöma och kommunicera elevers kunskapsutveckling. Andra fokus i kursen är skolans systematiska kvalitetsarbete och främjandet av skolans värdegrund samt den egna professionsutvecklingen och läraruppdraget i relation till skolans uppdrag. Studenten ska konsekvent använda teoretiska perspektiv hämtade från de högskoleförlagda kurserna.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- planera, leda, genomföra och utvärdera sammanhängande undervisningssekvenser förankrade i skolans styrdokument, ämneskunskap och ämnesdidaktisk kunskap och utifrån en analys av gjorda elevbedömningar kunna utveckla den egna undervisningen samt kunna problematisera den egna bedömningspraktiken relaterat till vetenskap och beprövad erfarenhet
- verka i enlighet med skolans värdegrund och uppdrag och arbeta för att främja skolans värdegrund i samspel med elever och vuxna, samt själv och tillsammans med andra kritiskt värdera gjorda erfarenheter i relation till vetenskap och beprövad erfarenhet
- kritiskt granska den egna professionsutvecklingen och det pedagogiska ledarskapet i relation till verksamhetens och skolans demokratiska uppdrag samt reflektera över skolans systematiska kvalitetsarbete grundat i vetenskap och beprövad erfarenhet
Vfu genomförs på heltid med krav på obligatorisk närvaro.
Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i enskilt och gemensamt kunskapsbyggande med handledare, vfu-lärare, kurskamrater och skolans personal. Studenten bidrar aktivt med erfarenheter, reflektioner och perspektiv. Studenten tar aktiv del i skolans löpande arbete med bland annat planering, undervisning, bedömning , betygsättning (där sådan görs), utvecklingssamtal, utvärdering, arbetslagsträffar, fortbildningsdagar samverkan med vårdnadshavare och andra möten. I kursen ingår att studenten kontinuerligt genomför undervisning som observeras av handledare. Studenten reflekterar över sin praktik och professionsutveckling både självständigt och tillsammans med handledare.
I kursen ingår ett flerpartssamtal där studenten reflekterar över genomförd undervisning tillsammans med handledaren och universitetsläraren. En avstämning görs av studentens möjligheter att nå kursens samtliga lärandemål.
- Lärandemål 1 examineras genom studentens skriftliga undervisningsplanering och genomförda undervisning samt studentens muntliga reflektion i ett flerpartssamtal
- Lärandemål 2 examineras genom studentens muntliga presentation och reflektion vid det avslutande seminariet.
- Lärandemål 3 examineras genom studentens skriftliga reflektion i ett paper.
God språkbehandling, disposition och presentationsförmåga krävs vid muntliga presentationer. Skriftliga texter kräver god språkbehandling, tydlig disposition och konsekvent referenshantering.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Vfu-läraren gör bedömningen baserad på genomförd verksamhetsförlagd utbildning samt kursens examinationsuppgifter. Handledarens vfu-rapport tas i beaktande för lärandemål 1 och 2.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Studenten ska vara beredd att uppvisa ett giltigt registerutdrag från polisens belastningsregister för rektor.
Examinator kan med omedelbar verkan avbryta en students verksamhetsförlagda utbildning, om studenten visar sådana allvarliga brister i kunskaper, färdigheter eller förhållningssätt att elevers eller personals säkerhet och integritet eller förtroendet för verksamheten riskeras. När verksamhetsförlagd utbildning avbryts på detta sätt innebär det att studenten erhåller betyget underkänd på aktuell kurs. Studenten ska ges personlig vägledning i form av ett dokumenterat samtal om sin studiesituation.
Student som påbörjat men avbryter eller inte fullföljer vfu-kurs erhåller betyget underkänd. Student som varit frånvarande på grund av sjukdom eller för vård av sjukt barn upp till 25% av kurstiden ska komplettera sin frånvaro. Vid längre frånvaro sätts betyget underkänd. Studenten äger endast rätt till ett omtentamenstillfälle.
För vikariat krävs ett anställningsförfarande därav kan inte vikariat betraktas som studietid.