UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2026

Kursplan hösten 2026

Benämning

Transport, logistik och samhällsekonomi

Engelsk benämning

Transport, Logistics and Economics

Kurskod

TR150A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Kursen ges på svenska med inslag av engelska

Beslutande instans

Fakulteten för kultur och samhälle

Gäller från

2025-09-01

Inrättandedatum

2024-05-13

Fastställandedatum

2024-08-19

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Grundläggande behörighet + Matematik 2a eller Matematik 2b eller Matematik 2c, Engelska 6

Huvudområde

Inget huvudområde

Fördjupningsnivå

GXX / Grundnivå, kursens fördjupning kan inte klassificeras

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår inte i något huvudområde. Ingår i examensfordringarna för kandidatexamen i Företagsekonomi - inriktning mot Transport Management.

Innehåll

Kursens syfte är att ge studenten en bred och övergripande förståelse inom området transporter, inklusive kunskap om olika transportlogistiska lösningar och tjänster samt deras inverkan på företags lönsamhet och effektivitet. Innehållet i kursen omfattar metoder och modeller för de fyra transportslagen (väg, järnväg, sjöfart och flyg), grundläggande logistik, samt transportmarknadens beroende av logistikutvecklingen.

Kursen tar också upp grunderna inom nationalekonomisk mikro- och makroteori samt ekonomisk politik. Genom att integrera nationalekonomins grundläggande principer, med transportsektorns roll i samhällsekonomin som utgångspunkt, syftar kursen till att ge insikt i transportmarknadens funktionssätt samt att belysa dess ekonomiska, ekologiska och socialt hållbara utvecklingsmöjligheter.

Utöver detta strävar kursen efter att främja ett akademiskt förhållningssätt hos studenten och introducera studenterna till akademiskt skrivande.

Lärandemål

Efter att ha genomfört kursen ska studenten kunna

  1. förklara de fyra transportslagens funktion och karakteristika, samt olika förekommande lastbärare
  2. redogöra för hur olika typer av gods transporteras säkert och effektivt med olika transportslag eller kombinationer av transportslag
  3. förstå grundläggande logistikprinciper
  4. använda olika modeller för att analysera distributionssystem ur resursutnyttjande och transportekonomiska perspektiv
  5. visa kunskap om digitalisering och jämställdhet inom området transporter
  6. förstå grundläggande nationalekonomisk teori
  7. visa översiktlig kunskap om de stora ekonomisk-politiska doktrinerna och transportsektorns betydelse för hållbar samhällsutveckling utifrån nationalekonomiska perspektiv
  8. demonstrera kunskap och färdighet i akademiskt skrivande

Arbetsformer

Föreläsningar, lärarledda övningar, obligatoriska seminarier, projektarbete i grupp samt självstudietid. Projektarbetet omfattar bl.a. individuella uppgifter och individuellt aktivt deltagande i seminarier.

Bedömningsformer

• Individuell examination 1 (4 hp) (UG) (Lärandemål 1-2)

• Individuell examination 2 (8 hp) (UV) (Lärandemål 3-7)

• Projektarbete i grupp inkluderande deltagande i obligatoriska seminarier (3 hp) (UG) (Lärandemål 8)

Individuell bedömning sker för samtliga lärandemål.

Krav för godkänd: Godkända examinationer samt godkänt projektarbete och deltagande under seminarium.

För väl godkänd krävs dessutom väl godkänd individuell examination 2.

Kurslitteratur

• Eklund, K. (senaste upplagan). Vår ekonomi - en introduktion till världsekonomin. Prisma, Stockholm.

• Lumsden, K., Stefansson, G. & Woxenius, J. (senaste upplagan). Logistikens grunder. Studentlitteratur, Lund.

• McKinnon, A., Browne, M., Piecyk, M. & Whiteing, A. (senaste upplagan). Green Logistics. Improving the environmental sustainability of logistics. Kogan Page, London.

• Övrigt material tillhandahålles elektroniskt.

Kursvärdering

Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.