Grundnivå
Grundläggande behörighet + Engelska 6
Kunskaper och färdigheter inom fotografi motsvarande 15 hp på grundnivå (uppnådda inom Den fotografiska bilden I KK125A eller motsvarande).
Inget huvudområde
Kursen är fristående och kan normalt ingå i en generell examen på grundnivå.
Kursen består av fyra delkurser:
Bildskapande i konst och samhälle från modernitet till samtid (7,5 hp). En teoretisk påbyggnad med fokus på fotografihistoria och teori med en fördjupning i samtida fotografi.
Bild och fototeknik (7,5 hp). En fördjupning i bildförståelse, bildbehandling och vidareutveckling av tekniska kunskaper. Kursen är ett viktigt stöd i genomförandet av det egna arbetet.
Eget arbete (7,5 hp). Studenten genomför ett eget arbete som redovisas och offentliggörs i valfritt format t ex, bok, portfolio eller i utställningsform.
Att skriva om den fotografiska bilden (7,5 hp). En uppsats med utgångspunkt i det egna arbetet skrivs med utgångspunkt i de kunskaper, teorier och färdigheter som studenten tillgodogjort sig i övriga delkurser. Att kritiskt reflektera över och kontextualisera det egna fotografiska arbetet är en central aspekt.
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
- analysera och diskutera fotografiska bilder utifrån ett historiskt, visuellt, kulturellt sammanhang.
- uppvisa utvecklade färdigheter i att använda kamera och digitala bildbehandlingsprogram i samspel.
- reflektera över teknikutveckling och den digitala bildens roll och betydelse i samhället.
- planera, genomföra och presentera (muntligt, visuellt och skriftligt) ett självständigt fotografiskt arbete.
- kritiskt och konstruktivt reflektera över egna och andras skriftliga och visuella arbeten.
- välja och använda metoder och teorier utifrån en självständig bedömning av deras förtjänster, svagheter och effekter.
Kursen bygger på studentaktivt deltagande i såväl föreläsningar och seminarier som i projektarbeten. En omfattande del av undervisningen sker i dialog med studenterna där fotografiskt material, eget och andras, diskuteras och kritiseras.
I undervisningen ingår också besök på gallerier och konstinstitutioner. Studenterna förväntas ta en aktiv roll när teori introduceras genom grupparbeten och presentationer.
Handledning i grupp ges både gällande det egna fotografiska projektet och i den individuella uppsats som studenterna skriver. Studenterna opponerar på varandras arbeten vid ett avslutande seminarium.
Delkurs 1: Lärandemål 1 examineras i båda momenten genom en muntlig och visuell presentation i grupp (3 hp, betygssätts U-G), samt en individuell reflektion där resonemang fördjupas (4,5 hp, betygssätts U-VG).
Delkurs 2: Lärandemål 2 och 3 examineras genom bildövningar (3 hp) samt en salstentamen (4,5 hp). Både dessa moment betygssätts på skalan U-VG.
Delkurs 3: Lärandemål 4 och 6 examineras genom att studenten genomför ett eget arbete som redovisas och offentliggörs i valfritt format t ex, bok, portfolio eller i utställningsform. Som en del av examinationen bedöms deltagande i handledning (1 hp, U-G) genom en loggbok samt ett fotografiskt projekt, (6,5 hp, U-VG).
Delkurs 4: Lärandemål 4, 5 och 6 examineras genom en skriftlig uppsats och seminarium.
• Uppsats, 6,5 hp (U-VG)
• Opponering, 1 hp (U-G)
Samtliga examinationsmoment ska vara godkända för att få resultat på hel kurs, för att få VG på kursen ska studenten erhållit VG på minst 15 hp.
Tre examinationstillfällen erbjuds under den termin kursen ges eller i nära anslutning till den aktuella terminen. Studenter som inte har avslutat kursen har möjlighet att delta i examinationer när kursen ges igen. I dessa fall gäller litteratur och examinationsuppgifter som är giltiga för kursen under det tillfälle när examinationen genomförs.
Särskilda omständigheter gäller för kurser med produktionsuppgifter eller redovisning av grupparbeten, eftersom bedömningen är beroende av att studenten deltar i specifika projekt under givna tidsperioder. Den specifika uppgiften kan komma att anpassas vid omexamination eftersom den inte kan utföras på samma sätt som vid den ordinarie examinationen.
Barthes, Roland. (2020). Camera Lucida: Reflections on Photography. London: Vintage Classics.
Burbridge, Ben. (2018). Photography Reframed. New visions in Contemporary Photographic Culture. London: Routledge.
Modrak, Rebekah & Anhtes, Bill. (2011). Reframing Photography, Theory and Practice. London: Routledge.
Pasternak, Gil (red.) (2020). The Handbook of Photography Studies. London, UK: Bloomsbury Publishing, Plc.
Wells, Liz (red.) (2019). The photography reader: history and theory. Second edition. London: Routledge.
Referenslitteratur:
Batchen, Goeffrey. (1999). Burning with Desire, the Concept of Photography. Cambrigde: MIT Press.
Bull, Stephen. (2010). Photography. London: Routledge.
Sontag, Susan. (valfri utgåva). On Photography.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.