Kursplan våren 2014
Kursplan våren 2014
Benämning
Analys och metod
Engelsk benämning
Analysis and Method
Kurskod
ST140S
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2012-12-21
Gäller från
2013-01-21
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: ST120S Offentlig administration (godkänd) ST110S Politisk organisation och styrning (godkänd) ST130S Globalisering och europeisering (godkänd)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Statsvetenskap/kunskap
Fördjupningsnivå
G2F
Syfte
Kursen ger en fördjupning i statsvetenskaplig metodologi. Detta innebär att studenten ska utveckla ett vetenskapligt förhållningssätt till samhälleliga fenomen. Under kursen diskuteras likheter och skillnader mellan vetenskapligt arbetssätt och praktisk utrednings- och utvärderingsmetodik i offentlig förvaltning. Studenten tillgodogör sig redskap för vetenskapligt skrivande samt utvecklar förmåga att kritiskt granska centrala problem, teorier, metoder och forskningsresultat inom fältet organisation och ledning. Dessutom genomför studenten individuellt eller i par ett uppsatsarbete inom området offentlig organisation och ledning. Här förväntas studenten utveckla sin självständiga förmåga att applicera vetenskaplig metodologi.
Innehåll
Delkurs 1. Det vetenskapliga hantverket, 7,5 hp
Delkursen syftar till att ge kunskap om olika sätt att vetenskapligt studera samhälleliga frågor och effektivt kommunicera sina resultat. Detta görs genom att presentera och tillhandahålla olika redskap för problemformulering, analys och skrivande.
Delkurs 2. Kvalitativa metoder, 7,5 hp
Delkursen syftar till att presentera olika kvalitativa metoder och visa hur dessa används i konkreta forskningssituationer. Därmed fäster delkursen särskild vikt vid kopplingen mellan specifika metoder och forskningssyfte. Delkursen är uppsatsförberedande. Dessutom behandlar delkursen skillnader och förhållandet mellan vetenskap, utredningar och utvärderingar.
Delkurs 3. Statistik, 7,5 hp
Delkursen är en grundläggande kurs i statistik med särskild inriktning mot samhällsvetenskap. Delkursen är uppsatsförberedande. Syftet med delkursen är dels att öva sin förmåga att förstå och tolka statistik, dels att delge studenten färdigheter till att själv samla in, bearbeta, analysera och presentera ett kvantitativt material.
Delkurs 4. Uppsats, 7,5 hp
Delkursen är en uppsatskurs. Det innebär att studenterna ska göra en utvärdering eller studie utifrån vetenskapliga teoribildningar och analysinstrument och därefter skriva en sammanhållen uppsats. Uppsatsen försvaras muntligt vid ett seminarium. I samband med detta seminarium ska varje student göra en oppositionsuppgift, vilket ger träning i att kritiskt bedöma och diskutera samhällsvetenskapliga forskningsresultat. Studenterna tilldelas en handledare som ska vara till stöd i uppsatsarbetet, men huvuddelen av stödet i arbetet ligger inom ramen för tidigare metodkurser.
Lärandemål
Ett övergripande lärandemål för kursen som helhet är att studenten ska visa förmåga att skriva välstrukturerade och välformulerade texter med korrekta referenser.
Kursen är indelad i fyra delkurser som har följande lärandemål.
Delkurs 1. Det vetenskapliga hantverket
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- visa förmåga att värdera och kritiskt bedöma vetenskapliga studier och texter
- visa förmåga att formulera ett forskningsproblem och anknyta till befintlig forskning
- skriva på ett vetenskapligt sätt
Delkurs 2. Kvalitativa metoder
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- visa medvetenhet om och redogöra för styrkor och svagheter med olika former av kvalitativa metoder, som textanalys, intervjuer och jämförande studier
- visa medvetenhet om kvalitativa metoder och tekniker och deras betydelse för forskningsresultat
- visa förmåga att utifrån ett specifikt forskningssyfte samla in ett relevant material och förstå de metodologiska principerna för bearbetning av detta material
- visa förmåga att kunna sammanställa och förmedla resultat av en kvalitativ analys i såväl skriftlig som muntlig form inom angiven tidsram
Delkurs 3. Statistik
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- visa förmåga att tillgodogöra sig, tolka och förstå statistik
- redogöra för statistiska begrepp som skalnivåer, sambandsmått, signifikans och bortfall
- samla in ett statistiskt material och utifrån detta material göra egna statistiska beräkningar
- argumentera för valda statistiska tillvägagångssätt i lösandet av praktiska uppgifter
- visa förmåga att kunna sammanställa och förmedla resultat av en statistisk analys i såväl skriftlig som muntlig form inom angiven tidsram
Delkurs 4. Uppsats
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
- formulera problemställningar, identifiera vilka typer av information man behöver för att lösa problemet, välja lämpliga metoder för att samla in och analysera informationen samt dra rimliga slutsatser och koppla dessa till tidigare forskning
- diskutera och motivera sitt arbetssätt och sina slutsatser med utgångspunkt i vetenskapliga överväganden
- skriftligt och muntligt på ett tydligt sätt presentera och diskutera sina slutsatser inom angiven tidsram
- i konstruktiv anda kritiskt förbereda, diskutera och värdera andras arbeten.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och självständiga arbeten i grupp där studenterna förväntas att själva identifiera, formulera, diskutera och utarbeta relevanta problemställningar och ställningstaganden. Inom ramen för uppsatsarbetet ges möjlighet att samverka med praktiker från offentliga, ideella och privata organisationer.
Studenter som inte har presenterat en godkänd uppsats vid kursens slut kan inte garanteras ytterligare handledning.
Bedömningsformer
Följande examinationsformer förekommer på kursen:
Delkurs 1: Portfolio bestående av löpande examination och en skriftlig analysuppgift (7,5 hp)
Delkurs 2: Portfolio bestående av löpande examination och praktiska metodövningar (7,5 hp)
Delkurs 3: Analys av ett statistiskt material (7,5 hp)
Delkurs 4: Uppsatsarbete (7,5 hp)
Omtentamen sker i första hand genom samma examinationsform som vid den ordinarie examinationen. När det gäller seminarier, gruppövningar och uppgifter som utförs löpande under delkursens gång kan dock omtentamen ske genom individuella skriftliga eller muntliga kompletteringsuppgifter eller på annat sätt enligt examinators anvisningar.
För att slutbetyget på kursen ska bli väl godkänt krävs att man fått betyget väl godkänt på minst tre av delkurserna.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Delkurs 1. Det vetenskapliga hantverket
Jarrick, Arne & Josephson, Olle (1998) Från tanke till text. En språkhandbok för uppsatsskrivande studenter, Lund: Studentlitteratur
Luker, Kristin (2010) Salsa Dancing into the Social Sciences, Cambridge, MA: Harvard University Press
Pettersson, Gertrud et. al. (2003) Konsten att skriva och tala, Lund: Statsvetenskapliga föreningen
Utöver vad som anges i litteraturlistan kan annat material tillkomma om maximalt 100 sidor.
Delkurs 2. Kvalitativa metoder
Bergström, Göran & Boréus, Kristina (2012) Textens mening och makt. Metodbok i samhällsvetenskaplig text- och idéanalys, Lund: Studentlitteratur
Eriksson, Lars Torsten & Wiedersheim-Paul, Finn (2011) Att utreda, forska och rapportera, Nionde upplagan, Malmö: Liber
Esaiasson, Peter, Gilljam, Mikael, Oscarsson, Henrik & Wängnerud, Lena (2012) Metodpraktikan – konsten att studera samhälle, individ och marknad, Stockholm: Nordstedts Juridik
Utöver vad som anges i litteraturlistan kan annat material tillkomma om maximalt 100 sidor
Delkurs 3. Statistik
Djurfeldt, Göran, Larsson, Rolf & Stjärnhagen, Ola (2010) Statistisk verktygslåda 1: samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvalitativa metoder, Lund: Studentlitteratur
Eriksson, Lars Torsten & Wiedersheim-Paul, Finn (2011) Att utreda, forska och rapportera, Nionde upplagan, Malmö: Liber
Esaiasson, Peter, Gilljam, Mikael, Oscarsson, Henrik & Wängnerud (2012) Metodpraktikan – konsten att studera samhälle, individ och marknad, Stockholm: Nordstedts Juridik
Utöver vad som anges i litteraturlistan kan annat material tillkomma om maximalt 200 sidor.
Delkurs 4. Uppsats
Vedung, Evert (2009) Utvärdering i politik och förvaltning, Lund: Studentlitteratur
Utöver vad som anges i litteraturlistan kan annat material tillkomma om maximalt 300 sidor.
Kursvärdering
Alla studenter ges vid kursens slut möjlighet att kommentera kursen skriftligt. Resultatet av utvärderingen sammanställs och återrapporteras till studenterna. . Därutöver förekommer möjligheter till muntlig och/eller skriftlig utvärdering av samtliga delkurser. Kursen diskuteras även med studentrepresentanter vid ett eller flera programrådsmöten under terminen.