Kursplan våren 2012
Kursplan våren 2012
Benämning
Analys och metod
Engelsk benämning
Analysis and Method
Kurskod
ST140S
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för kultur och samhälle
Fastställandedatum
2010-12-22
Gäller från
2011-01-19
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: ST120S Offentlig administration (godkänd) ST110S Politisk organisation och styrning (godkänd) ST130S Globalisering och europeisering (godkänd)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Statsvetenskap/kunskap
Fördjupningsnivå
G2F
Syfte
Kursen ger en fördjupning i metodologi. Detta innebär att studenterna ska utveckla förmåga till kritisk granskning av centrala problem, teorier, metoder och forskningsresultat inom fältet organisation och ledning. Vidare får studenterna en fördjupning i policyanalys. Under hela kursen diskuteras likheter och skillnader mellan vetenskapligt arbetssätt och utrednings- och utvärderingsmetodik i praktiskt arbete i offentlig förvaltning. Dessutom genomför studenterna individuellt eller i par ett uppsatsarbete. Här förväntas studenterna utveckla sin självständiga förmåga att förstå, analysera och kritiskt värdera organisatoriska och samhälleliga fenomen med hjälp av vetenskaplig metodologi.
Innehåll
Delkurs 1: Policyanalys (Policy analysis) 7,5 hp
Delkursen syftar till att ge kunskap om hur man metodologiskt kan studera samhälleliga policyprocesser. Detta görs genom att olika teoretiska perspektiv, modeller och metoder inom policyfältet presenteras. Vidare syftar kursen till att tydliggöra hur vi kan förstå och studera tillkomsten och beredningen av politiska beslut och vidare förstå och studera genomförande och efterkontroll av dem.
Delkurs 2: Kvalitativa metoder (Qualitative methods) 7,5 hp
Delkursen syftar till att presentera olika kvalitativa metoder och visa hur dessa används i konkreta forskningssituationer. Därmed fäster delkursen särskild vikt vid kopplingen mellan specifika metoder och forskningssyfte. Delkursen är uppsatsförberedande. Dessutom behandlar delkursen skillnader och förhållandet mellan vetenskap, utredningar och utvärderingar.
Delkurs 3: Statistik (Statistics) 7,5 hp
Delkursen är en grundläggande kurs i statistik med särskild inriktning mot samhällsvetenskap. Delkursen är uppsatsförberedande. Syftet med delkursen är dels att öva sin förmåga att förstå och tolka statistik, dels att delge studenten färdigheter till att själv samla in, bearbeta, analysera och presentera ett kvantitativt material.
Delkurs 4: Uppsats (Dissertation) 7,5 hp
Delkursen är en uppsatskurs. Det innebär att studenterna ska göra en utvärdering eller studie utifrån vetenskapliga teoribildningar och analysinstrument och därefter skriva en sammanhållen uppsats. Uppsatsen försvaras muntligt vid ett seminarium. I samband med detta seminarium ska varje student göra en oppositionsuppgift, vilket ger träning i att kritiskt bedöma och diskutera samhällsvetenskapliga forskningsresultat. Studenterna tilldelas en handledare som ska vara till stöd i uppsatsarbetet, men huvuddelen av stödet i arbetet ligger inom ramen för tidigare metodkurser.
Lärandemål
Ett övergripande lärandemål för kursen som helhet är att studenten ska visa förmåga att skriva välstrukturerade och välformulerade texter med korrekta referenser.
Kursen är indelad i fyra delkurser som har följande lärandemål.
1: Policyanalys
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
• visa fördjupad förmåga att värdera och kritiskt bedöma policystudier gjorda av andra forskare
• visa förmåga att hantera relationen mellan vetenskapliga policyanalyser och det praktiska användandet av olika former av policyanalys
• visa kunskap om policystudier som forskningsfält och skriva en forskningsöversikt som täcker in detta fält
2: Kvalitativa metoder
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
• visa medvetenhet om och redogöra för styrkor och svagheter för olika former av kvalitativa metoder, som textanalys, intervjuer och jämförande studier
• visa medvetenhet om kvalitativa metoder och tekniker och deras betydelse för forskningsresultat
• visa förmåga att utifrån ett specifikt forskningssyfte samla in ett relevant material och förstå de metodologiska principerna för bearbetning av detta material
• visa förmåga att kunna sammanställa och förmedla resultat av en kvalitativ analys i såväl skriftlig som muntlig form inom angivna tids- och utrymmesramar
3: Statistik
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
• visa förmåga att tillgodogöra sig, tolka och förstå statistik
• redogöra för statistiska begrepp som skalnivåer, sambandsmått signifikans och bortfall
• samla in ett statistiskt material och utifrån detta material göra egna statistiska beräkningar
• argumentera för valda statistiska tillvägagångssätt i lösandet av praktiska uppgifter
• visa förmåga att kunna sammanställa och förmedla resultat av en statistisk analys i såväl skriftlig som muntlig form inom angivna tids- och utrymmesramar
4: Uppsats
Efter genomgången kurs ska studenten kunna:
• formulera problemställningar, identifiera vilka typer av information man behöver för att lösa problemet, välja lämpliga metoder för att samla in och analysera informationen samt dra rimliga slutsatser och koppla dessa till tidigare forskning
• skriftligt och muntligt på ett tydligt sätt presentera och diskutera sina slutsatser
• i konstruktiv anda kritiskt förbereda, diskutera och värdera andras arbeten
• visa medvetenhet om betydelsen av att diskutera och motivera sitt arbetssätt och sina slutsatser med utgångspunkt i vetenskapliga överväganden
• visa medvetenhet om hur forskarens val av teoretisk ansats påverkar undersökningsobjekt, problemställningar, analysstrategier, metoder och slutsatser. Därav följer behovet av att ha ett reflekterande förhållningssätt till sitt eget arbete vad gäller problemformulering, metodval, hantering av insamlad information och förhållande till tidigare forskning.
Arbetsformer
Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier och självständiga arbeten i grupp där studenterna förväntas att själva identifiera, formulera, diskutera och utarbeta relevanta problemställningar och ställningstaganden. Undervisningen sker med återkommande medverkan av praktiker från offentliga, ideella och privata organisationer.
Bedömningsformer
Delkurs 1: Självständigt arbete i form av en forskningsöversikt (7,5 hp)
Delkurs 2: Självständig analys av ett kvalitativt material (7,5 hp)
Delkurs 3: Självständig analys av ett statistiskt material (7,5 hp)
Delkurs 4: Självständigt uppsatsarbete (7,5 hp)
När ovanstående kriterier uppfylls på ett tillfredsställande sätt ges betyget godkänd.
Det ges minst två omtentamenstillfällen för studenter som inte slutfört tentamen med godkänt resultat vid ordinarie tentamensperiod. Omtentamen ges i samma examinationsform som vid det ordinarie examinationstillfället.
Studenten som har godkänt på en kurs eller en del av en kurs får inte genomgå förnyad prövning för högre betyg.
Vid examinationstillfället bedöms även studenternas förmåga att inom givna tidsramar och examinationsförutsättningar i övrigt, analysera, bedöma och lösa problemställningar kring de aktuella ämnen som examinationen avser.
Kurslitteratur och övriga läromedel
- Delkurs 1. Policyanalys:
• Hall, Patrik & Karl Löfgren, 2006, Politisk styrning i praktiken, Malmö: Liber, s. 234
• Hill, Michael, 2007, Policyprocessen, Malmö: Liber, s. 308
• Vedung, Evert, 2009, Utvärdering i politik och förvaltning, Lund: Studentlitteratur, s. 264
Utöver vad som anges i litteraturlistan kan annat material tillkomma om maximalt 100 sidor.
- Delkurs 2. Kvalitativa metoder:
• Eriksson, Lars Torsten & Finn Wiedersheim-Paul, 2006, Att utreda, forska och rapportera, Åttonde upplagan, Malmö: Liber, s. 206
• Esaiasson, Gilljam, Oscarsson & Wängnerud, 2007, Metodpraktikan – konsten att studera samhälle, individ och marknad, Stockholm: Nordstedts Juridik AB, s. 470
• Flyvbjerg, Bent, 2001, Making Social Science Matter, Cambridge: Cambridge University Press
Utöver vad som anges i litteraturlistan kan annat material tillkomma om maximalt 100 sidor
- Delkurs 3. Statistik:
• Djurfeldt, Göran, Rolf Larsson & Ola Stjärnhagen, 2010, Statistisk verktygslåda 1: samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvalitativa metoder, Lund: Studentlitteratur
• Eriksson, Lars Torsten & Finn Wiedersheim-Paul, 2006, Att utreda, forska och rapportera, Åttonde upplagan, Malmö: Liber, s. 206
• Esaiasson, Gilljam, Oscarsson & Wängnerud, 2007, Metodpraktikan – konsten att studera samhälle, individ och marknad, Stockholm: Nordstedts Juridik AB, s. 470
Utöver vad som anges i litteraturlistan kan annat material tillkomma om maximalt 200 sidor.
- Delkurs 4. Uppsats
• Vedung, Evert, 2009, Utvärdering i politik och förvaltning, Lund: Studentlitteratur, s. 264
Utöver vad som anges i litteraturlistan kan annat material tillkomma om maximalt 300 sidor.
Kursvärdering
Alla studenter ges möjlighet att vid slutet av kursen ge skriftliga och muntliga kommenterar. En sammanställning av resultatet finns tillgänglig på områdets datornät. Därutöver ges möjligheter till skriftlig eller muntlig utvärdering efter enskilda delkurser.
Studentinflytande utövas genom programråd.