Kursplan våren 2018
Kursplan våren 2018
Benämning
Omvårdnad: Verksamhetsförlagd utbildning i psykiatrisk vård,
Engelsk benämning
Nursing: Placement in Psychiatric Care
Kurskod
SP823D
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2017-01-02
Gäller från
2018-01-15
Behörighetskrav
Sjuksköterskeexamen samt vårdvetenskap/omvårdnad 90 högskolepoäng som inkluderar ett examensarbete på 15hp samt ett års dokumenterad yrkeserfarenhet som sjuksköterska med svensk legitimation
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning psykiatrisk vård, 60hp och erbjuds under termin 2.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper och tillämpa psykiatrisk omvårdnad samt medicinsk vetenskap för att självständigt kunna leda omvårdnad utifrån omvårdnadsprocessen samt kärnkompetenserna (personcentrerad vård, samverkan i team, evidensbaserad vård, kvalitets och förändringsarbete, säker vård och informatik) inom akut och långvarig psykiatrisk vård.
Innehåll
Kursen innehåller verksamhetsförlagd utbildning, med patientnära psykiatrisk omvårdnad. Med utgångspunkt från komplexa ohälsotillstånd behandlas, diskuteras och tillämpas systematisk omvårdnadsprocessens struktur och utvärdering av psykiatriska tillstånd. Dessutom ingår kontinuerligt deltagande i omvårdnadshandledning där reflektion kring självupplevda situationer och eventuella problem diskuteras med professionella handledare för att stärka individen och därmed också den personcentrerade omvårdnaden.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. identifiera psykiska, fysiska, sociala och kulturella behov hos personer med psykisk ohälsa utifrån ett etiskt förhållningssätt och tillsammans med patienten stärka förmågan till egenvård och återhämtning oavsett sjukdom,
2. tillämpa och dokumentera omvårdnadsprocessen, samt bemöta, undervisa och informera patienter med psykisk ohälsa och deras närstående ur personcentrerat perspektiv,
3. organisera och arbetsleda samt delta i teamarbete rörande patientens situation i syfte att främja hälsa,
4. följa författningar samt riktlinjer och rutiner, värna om patientens rättigheter/möjligheter samt kunna förmedla kontakt med rätt instans, hantera komplexa situationer där våld, hot om våld eller risk för död och/eller skada föreligger och medverka samt initiera systematisk kvalitetsarbete för säker vård,
5. kritisera och sammanfatta aktuell forskning av relevans för kursens innehåll, samt avgöra och ange relevansen för implementering av forskning i omvårdnaden av personer med psykisk ohälsa, och
6. tillämpa ett reflekterande- och kritiskt förhållningssätt både till den egna yrkesutövningen och professionen som ett led i att utveckla självkännedom, empatisk förmåga och ett professionellt förhållningssätt gentemot, patienter, anhöriga och andra yrkesgrupper som specialistsjuksköterskan interagerar med.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av verksamhetsförlagd utbildning samt genom strukturerade läraktiviteter i samband med verksamhetsförlagda studiebesök och genom omvårdnadshandledning (160 timmar). För att studenten ska uppnå lärandemål 1 och 2 tillämpar studenten, självständigt samt under handledning, omvårdnadsprocessens samtliga delar i samverkan med patient och närstående. För att studenten ska uppnå lärandemål 3 ska studenten självständigt samt under handledning, organisera och leda vården och i förekommande fall teamet inom psykiatrisk vård. För att studenten ska uppnå lärandemål 4-5 arbetar studenten med ett potentiellt utvecklingsområde eller kunskapslucka av vikt för en säker psykiatrisk omvårdnad. Lärande mål 6 tränas vid deltagande i omvårdnadshandledningsgrupp. Av de schemalagda momenten är studiebesök, omvårdnads handledning, strukturerade läraktiviteter, seminarium och verksamhetsförlagd utbildning obligatoriska och utgör underlag för bedömningen.
Bedömningsformer
Lärandemål 1- 6 examineras under den verksamhetsförlagda utbildningen. Lärandemål 1-4 bedöms utifrån Assessment of Clinical Education (AssCE) för avancerad nivå. Fokus i bedömningen ligger på den individuella studentens färdighet och förmåga i; Kommunikation och undervisning, omvårdnadsprocessen, undersökningar och behandlingar, arbetsledning och samarbete, samt professionellt förhållningssätt. Lärandemål 5 bedömds utifrån en individuell presentation där studenten har identifierat ett potentiellt utvecklingsområde eller kunskapslucka som redovisas för handledare, övrig personal samt examinator från lärosätet. Fokus i bedömningen är studentens förmåga att kritiskt diskutera och presentera aktuell forskning och forskningsläge i relation till det identifierade utvecklingsområdet/kunskapsluckan. Lärandemål 6 bedöms genom deltagande i omvårdnadshandledningsgrupp där fokus i bedömning students reflekterande och kritiska förhållnings i relation till professionen och specialistsjuksköterskans funktion inom psykiatrisk vård- och omvårdnad.
Detaljerade bedömningskriterier och hur betyg viktas finns i kursens studiehandledning. Eventuell frånvaro vid obligatoriska läraktiviteter kompenseras i samråd med examinator och sker via skriftlig inlämningsuppgift i händelse av att nytt tillfälle för uppföljningsseminarium ej kan erbjudas under terminstid. Vid frånvaro under VFU ska universitets lektor som är ansvarig för bedömning, handledare och student komma överens om hur komplettering ska ske. Student som blivit underkänd i VFU erbjuds en ny utbildningsperiod som till sin längd och innehåll motsvarar den underkända perioden när utbildningsplats, universitetslektor och handledare finns att tillgå. Om studenten själv avbryter sin VFU betraktas detta som en underkänd placering. Om studenten visat sådan oskicklighet under VFU att patienter eller vårdtagare riskeras att skadas, kan examinator i samråd med handledare och prefekt besluta att underkänna och avlägsna studenten från VFU placeringen i förtid. För godkänt betyg på kursen krävs godkänt resultat på samtliga i kursen ingående obligatoriska moment samt att övriga kurskrav är uppfyllda (se studiehandledning).
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen för viss teoretisk kurs ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Kurslitteratur och övriga läromedel
* markerar litteratur som återkommer i andra kurser inom programmet
* Aveyard H, Sharp P,Williams M, (2015) A beginner’s guide to critical thinking and writing. Glasgow; Open University Press. 192s. *Edberg AK, Ehrenberg A, Friberg F, Wallin L, Wijk H, Öhlen J, (2013) Omvårdnad på avancerad nivå - kärnkompetenserna inom sjuksköterskans specialistområde. Lund: Studentlitteratur. 264s.
*Grol R, Wensing M, Eccles, M, (2013) Improving patient care. The implementation of change in clinical practice. 2nd rev Edition. China: Elsevier, Butterworth Heineman. 294s.
*Lindell L, (2014) Omvårdnadshandledning Reflekterat erfarenhetsbaserat vetande. Pedagogisk rapport från fakulteten för Hälsa och samhälle, 2014:1. http://dspace.mah.se/handle/2043/17829
*McEwen M, Willis E, (2014) Theoretical basis for Nursing. 4th rev Edition. Philadelphia: Lippincott, Williams & Wilkins 592s
*Nanda International (2011) Omvårdnadsdiagnoser enligt NANDA: definitioner och klassifikation 2009-2011. Lund: Studentlitteratur s486.
Ottosson JO, (2009) Psykiatri. Stockholm, Liber 7:de upplagan 625s.
*Wilkinson JM, (2011) Nursing process and critical thinking. 5th Edition. United States of America; Pearson. 480s.
*Polit DF, Beck CT, (2016) Nursing Research, Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. 10th rev international edition. Philadelphia: Lippincott. 768s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen cirka 150 sidor.
Övergångsbestämmelser
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande samt att resultat av kursvärderingen återkopplas till studenten på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övrigt
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.