Kursplan våren 2021
Kursplan våren 2021
Benämning
Omvårdnad: Ledarskap i teori och praktik – inriktning psykiatrisk vård
Engelsk benämning
Nursing: Leadership in Theory and Practice – Focus Psychiatric Care
Kurskod
SP821F
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2019-10-10
Gäller från
2020-01-20
Behörighetskrav
Sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp, vilket inkluderar ett självständigt arbete om 15hp. Yrkesverksam som legitimerad sjuksköterska motsvarande ett års tjänstgöring.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning psykiatri 60hp och erbjuds under termin 2.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper om ledarskap, organisationer, förändrings- och kvalitetsutvecklingsarbete för att självständigt kunna leda arbetet i ett interprofessionellt team inom psykiatrisk vård. Kursen syftar även till att utveckla hälsopedagogiska interventioner inom psykiatrisk vård.
Innehåll
Kursen består av två delkurser:
Delkurser
1. Ledarskap i teori och praktik, 2 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas teorier och modeller för ledarskap och organisationer samt patientsäkerhet som syftar till att stödja specialistsjuksköterskans ledarskap. Med utgångspunkt från ledarskap och organisation behandlas och diskuteras lagar, styrdokument och riktlinjer samt forskning som är relevant för sjuksköterskans ledarskap.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
1. kritiskt redogöra för teorier och modeller för ledarskap och organisation samt förklara och argumentera för lagar, regelverk och styrdokument som är av relevans för specialistsjuksköterskans ledarskap.
Delkursens arbetsformer
Undervisningen i delkurs 1 bedrivs i form av föreläsningar, seminarium och egna studier.
Delkursens bedömningsformer
Lärandemålet examineras i form av ett skriftligt individuellt akademiskt paper. Fokus vid bedömning ligger på studentens förmåga att kritiskt redogöra för teorier och modeller för ledarskap och organisation samt förklara och argumentera för lagar, regelverk och styrdokument som är av relevans för specialistsjuksköterskans ledarskap.
För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt resultat på ett individuellt skriftligt akademiskt paper. För väl godkänt betyg på delkursen krävs väl godkänt betyg på det skriftliga akademiska paper.
2. Hälsopedagogiska interventioner inom psykiatrisk vård, 5.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen behandlas praktisk tillämpning av specialistsjuksköterskans ledarskap i form av hälsopedagogiska interventioner riktade mot personer med psykiska ohälsa och deras närstående. Vidare diskuteras och tillämpas hälsostödjande, empatiska eller kompetensutvecklande samtal riktade mot patienter, närstående och personal.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna:
1. planera och genomföra en hälsopedagogisk intervention för personer med psykisk ohälsa eller för deras närstående, eller omvårdnadshandledning för en grupp personal som i sitt arbete möter personer med psykisk ohälsa, och
2. tillämpa relevant metodik för hälsostödjande, empatiska eller kompetensutvecklande samtal i grupper för personer med psykisk ohälsa, för deras närstående eller för en grupp personal som i sitt arbete möter personer med psykisk ohälsa.
Delkursens arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av egna studier, föreläsningar och problemorienterade pedagogiska arbetsformer där aktivt kunskapssökande, kritiskt tänkande samt problemlösning är centrala. Lärandemål 1 och 2 tränas även med praktisk tillämpning med efterhandledning av en grupp personer med psykisk ohälsa, närstående eller personal som i sitt arbete möter personer med psykisk ohälsa vid fyra tillfällen. Studenten ansvarar själv för att ha en handledningsgrupp vid kursstart. Varje handledningstillfälle ska omfatta 1,5 timmar. Av de schemalagda momenten är den praktiska tillämpningen med efterhandledning obligatorisk. Eventuell frånvaro vid tillämpning med efterhandledning kompenseras enligt beslut av examinator och sker via skriftlig inlämningsuppgift
Delkursens bedömningsformer
I delkurs 2 examineras lärandemål 1 och 2 genom ett individuellt skriftligt akademiskt paper och muntligt diskussionsseminarium med kollegial granskning i grupp. Fokus i bedömningen ligger på den individuella studentens förmåga att framlägga ett syfte med grupphandledningen och att akademiskt paper innehåller forskningsprocessens alla delar samt diskuteras och problematiseras i relation till relevant litteratur samt på studentens förmåga att konstruktivt kunna diskutera annan studentens arbete. Bedömningen omfattar både innehåll och form dvs. språk- och referenshantering samt läsbarhet där tyngdpunkten i bedömningen dock ligger på innehåll.
För godkänt betyg på delkursen krävs godkänt resultat på samtliga i kursen ingående obligatoriska moment, praktisk tillämpning med efterhandledning av en grupp personer med psykisk ohälsa, närstående eller personal som i sitt arbete möter personer med psykisk ohälsa samt skriftligt akademiskt paper. För väl godkänt betyg på delkursen krävs väl godkänt betyg på det skriftliga akademiska paper.
För godkänt betyg på hela kursen krävs godkänt resultat på delkurs 1 och delkurs 2. För väl godkänt betyg på hela kursen krävs väl godkänt resultat på skriftligt akademiskt paper i delkurs 2.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen för viss teoretisk kurs ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Kurslitteratur och övriga läromedel
1. Ledarskap i teori och praktik, 2 hp
Edberg AK, Ehrenberg A, Friberg F, Wallin L, Wijk H, Öhlen J, (2013) Omvårdnad på avancerad nivå - kärnkompetenserna inom sjuksköterskans specialistområde. Lund: Studentlitteratur. 264s.
Grol R, Wensing M, Eccles, M, (2013) Improving patient care. The implementation of change in clinical practice. 2nd rev Edition. China: Wiley 392s.
Johansson S, Dellgran P, Höjer S, (2015) Människobehandlande organisationer. Villkor för ledning, styrning och professionellt välfärdsarbete. Natur & Kultur. 320 s.
Kvarnström S, (2007) Interprofessionella team i vården. En studie om samarbete mellan hälsoprofessioner. Linköping Studies in Health Sciences Thesis No. 83.61s.
Polit DF, Beck CT, (2016) Nursing Research, Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. 10th rev international edition. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins. 592s.
2. Hälsopedagogiska interventioner inom psykiatrisk vård, 5.5 hp
Edberg AK, Ehrenberg A, Friberg F, Wallin L, Wijk H, Öhlen J, (2013) Omvårdnad på avancerad nivå - kärnkompetenserna inom sjuksköterskans specialistområde. Lund; Studentlitteratur. 264s.
Grol R, Wensing M, Eccles, M, (2013) Improving patient care. The implementation of change in clinical practice. 2nd rev Edition. China: Wiley 392s.
Lindell L, (2014) Omvårdnadshandledning Reflekterat erfarenhetsbaserat vetande. Pedagogisk rapport från fakulteten för Hälsa och samhälle, 2014:1.57 s.
Polit DF, Beck CT, (2016) Nursing Research, Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. 10th rev international edition. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins592s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen cirka 150 sidor.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att två kursvärderingar genomförs. En formativ kursvärdering (så kallad temperaturtagning) gör efter halva kursen. Denna sammanställs och återkopplas till studenterna på schemalagd tid. En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet skriftligt och muntligt till studenterna under början av nästkommande kurs. Minnesanteckningar från återkopplingen upprättas och görs tillgängliga på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vi nästtillkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.