Kursplan våren 2018
Kursplan våren 2018
Benämning
Omvårdnad: Ledarskap i teori och praktik – inriktning psykiatrisk vård
Engelsk benämning
Nursing: Leadership in Theory and Practice – Focus Psychiatric Care
Kurskod
SP821D
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2017-10-31
Gäller från
2018-01-15
Behörighetskrav
Sjuksköterskeexamen samt vårdvetenskap/omvårdnad 90 högskolepoäng som inkluderar ett examensarbete på 15hp samt ett års dokumenterad yrkeserfarenhet som sjuksköterska med svensk legitimation.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning psykiatri 60hp och erbjuds under termin 2.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla fördjupade kunskaper om ledarskap, organisationer, förändrings- och kvalitetsutvecklingsarbete för att självständigt kunna leda arbetet i ett interprofessionellt team. Kursen syftar även till att studenten ska fördjupa sin kunskap och förståelse i pedagogik som handledning och undervisning för att kunna leda arbetet i det interprofessionella teamet. Kursen syftar även till att utveckla hälsopedagogiska interventioner inom psykiatrisk vård. Kursen består av de två delkurserna: ledarskap i teori och praktik (4.5hp) samt hälsopedagogiska interventioner inom psykiatrisk vård (3hp).
Innehåll
Kkursen består av två delkurser:
Delkurser
1. Ledarskap i teori och praktik, 4.5 hp
Delkursens innehåll
Den första delkursen omfattande 4,5 högskolepoäng, behandlar teorier och modeller för ledarskap, organisationer och pedagogik. Dessutom diskuteras förändrings- och kvalitetsutvecklingsarbete som syftar till att stödja specialistsjuksköterskans ledarskap. Slutligen behandlas den mediciniska och vårdvetenskapliga forskningens användbarhet för professionens kunskapsutveckling.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs 1 ska studenten kunna:
1. kontrastera och kritiskt bearbeta teorier och modeller för ledarskap, organisation och pedagogik,
2. kontrastera och kritiskt bearbeta förändringsarbete och kunskapsimplementering av vikt för specialistsjuksköterskans ledarskap i omvårdnad och det interprofessionella teamarbetet, och
3. sammanfatta och kritisera medicinsk och vårdvetenskaplig forskning av relevans för specialistsjuksköterskans ledarskap och handledning samt forskningens användbarhet för professionens kunskapsutveckling och det kliniska arbetets planering, samordning och utvärdering.
Delkursens arbetsformer
Undervisningen i delkurs 1 bedrivs i form av föreläsningar och en debatt. För att student skall uppnå lärandemål 1–3 arbetar de i grupper med att förbereda och genomföra en debatt som behandlar, för eller emot, ett slumpmässigt utdelat ämne satt i relation till specialistsjuksköterskans ledarskap. Av de schemalagda momenten är debatt obligatorisk.
Delkursens bedömningsformer
I delkurs 1 examineras lärandemål 1 - 3 individuellt i form av en öppen debatt. Fokus i examinationens bedömning ligger på studentens förmåga att kritiskt behandla och debattera lärandemålen samt hur väl debatten baseras på tillgänglig hälso-och sjukvårdsforskning och beprövad erfarenhet. Bedömningen lägger även vikt vid struktur och form, framförande och disposition, samt att studenten håller sig inom de angivna ramarna.
2. Hälsopedagogiska interventioner inom psykiatrisk vård, 3 hp
Delkursens innehåll
I delkursen 2 behandlas praktisk tillämpning och innefattar handledning av en grupp personer med psykisk ohälsa, anhöriga eller personal som i sitt arbete möter personer med psykisk ohälsa vid tre tillfällen. Studenten ansvarar själv för att ha en handledningsgrupp vid kursstart. Varje handledningstillfälle ska omfatta 1.5 timmar.
Delkursens lärandemål
Efter avslutad delkurs 2 ska studenten kunna:
1. planera och genomföra en hälsopedagogisk intervention för personer med psykisk ohälsa eller för deras närstående, eller omvårdnadshandledning för en grupp personal som i sitt arbete möter personer med psykisk ohälsa, och
2. tillämpa relevant metodik för hälsostödjande, empatiska eller kompetensutvecklande samtal i grupper för personer med psykisk ohälsa, för deras närstående eller för en grupp personal som i sitt arbete möter personer med psykisk ohälsa.
Delkursens arbetsformer
Undervisningen i delkurs 2 bedrivs i form av egna studier, föreläsningar och problemorienterade pedagogiska principer där aktivt kunskapssökande, kritiskt tänkande samt problemlösning är centrala. Lärandemål 1 och 2 tränas genom, föreläsningar och praktisk tillämpning med efterhandledning. Av de schemalagda momenten är seminarier och den praktiska tillämpningen med efterhandledning obligatoriska
Delkursens bedömningsformer
I delkurs 2 examineras lärandemål 1 och 2 genom handledning av en grupp personer med psykisk ohälsa, anhöriga eller personal vid 3 tillfällen á 1.5 timmar samt genom ett individuellt skriftligt akademiskt paper och muntligt diskussionsseminarium med kollegial granskning i grupp. Fokus i bedömningen ligger på den individuella studentens förmåga att framlägga en tes, och hur den diskuteras och problematiseras i relation till relevant litteratur, samt på studentens förmåga att konstruktivt kunna diskutera annan studentens arbete. Bedömningen lägger vikt vid både kvalitet samt form och struktur (kritisk akademisk skrivton samt referenshantering) där huvudtyngden i bedömningen dock läggs på innehåll.
Detaljerade bedömningskriterier samt hur betyg viktas inför det sammanlagda kursbetyget återfinns i studiehandledning. Eventuell frånvaro vid obligatoriska läraktiviteter kompenseras i samråd med examinator och sker via skriftlig inlämningsuppgift i händelse nytt tillfälle för uppföljningsseminarium ej kan erbjudas under terminstid. För godkänt betyg på kursen krävs godkänt resultat på samtliga i kursen ingående obligatoriska moment samt att övriga kurskrav är uppfyllda (se studiehandledning). För väl godkänt betyg på hel kurs krävs dessutom väl godkänt betyg på examinationsmomentet akademiskt paper.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen för viss teoretisk kurs ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Kurslitteratur och övriga läromedel
1. Ledarskap i teori och praktik, 4.5 hp
*markerad litteratur som återkommer i andra kurser inom programmet
* Aveyard H, Sharp P, Williams M, (2015) A beginner’s guide to critical thinking and writing. Glasgow: Open University Press. 192s.
*Edberg AK, Ehrenberg A, Friberg F, Wallin L, Wijk H, Öhlen J, (2013) Omvårdnad på avancerad nivå - kärnkompetenserna inom sjuksköterskans specialistområde. Lund: Studentlitteratur. 264s.
*Grol R, Wensing M, Eccles M, Davis D, (2013) Improving patient care – the implementation of change in health care. 2 ed. Chichester, West Sussex: Wiley Blackwell 374 s. - finns som elektronisk resurs via Malmö högskolas bibliotek
*Polit DF, Beck CT, (2016) Nursing Research, Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. 10 th rev international edition. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins. 814 s..
*Wilkinson J M, (2011) Nursing process and critical thinking. 5th Edition. United States of America; Pearson 480s.
2. Hälsopedagogiska interventioner inom psykiatrisk vård, 3 hp
*markerad litteratur som återkommer i andra kurser inom programmet
* Aveyard H, Sharp P, Williams M, (2015) A beginner’s guide to critical thinking and writing. Glasgow; Open University Press. 192s.
*Edberg AK, Ehrenberg A, Friberg F, Wallin L, Wijk H, Öhlen J, (2013) Omvårdnad på avancerad nivå - kärnkompetenserna inom sjuksköterskans specialistområde. Lund; Studentlitteratur. 264s.
*Grol R, Wensing M, Eccles M, Davis D, (2013) Improving patient care – the implementation of change in health care. 2 ed. Chichester, West Sussex: Wiley Blackwell 374 s. - finns som elektronisk resurs via Malmö högskolas bibliotek
*Lindell L, (2014) Omvårdnadshandledning Reflekterat erfarenhetsbaserat vetande. Pedagogisk rapport från fakulteten för Hälsa och samhälle, 2014:1. http://dspace.mah.se/handle/2043/17829
*Polit DF, Beck CT, (2016) Nursing Research, Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice. 10 th rev international edition. Philadelphia: Lippincott Williams & Wilkins. 814 s.
*Wilkinson J M, (2011) Nursing process and critical thinking. 5th Edition. United States of America; Pearson 480s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen cirka 150 sidor.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande samt att resultat av kursvärderingen återkopplas till studenten på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.