Kursplan hösten 2022
Kursplan hösten 2022
Benämning
Omvårdnad: Teorier och begrepp för omvårdnad och profession
Engelsk benämning
Nursing: Theories and Concepts for Nursing and Profession
Kurskod
SP811F
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2022-03-28
Gäller från
2022-08-29
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp, vilket inkluderar ett självständigt arbete om 15hp. Yrkesverksam som sjuksköterska med svensk legitimation motsvarande ett års tjänstgöring.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning psykiatrisk vård 60hp och erbjuds under termin 1.
Innehåll
Kursen behandlar och belyser centrala begrepp och teorier i relation till omvårdnad och till medicinsk vetenskap av relevans för det psykiatriska omvårdnadsarbetet ur ett professions- och verksamhetsperspektiv. Relevanta kärnkompetenser, jämställdhet och omvårdnadsprocessen under människans hela livsförlopp diskuteras. Begreppen kulturmedvetenhet och profession problematiseras i relation till specialistsjuksköterskans funktion inom psykiatrisk vård. Sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet diskuteras. Slutligen behandlas akademiskt skrivande och vikten av att anta ett kritiskt förhållningssätt.
Lärandemål
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
1. analysera och problematisera kring teorier av relevans för psykiatrisk omvårdnad och medicinsk vetenskap.
2. förklara och problematisera kring begreppen, profession, beprövad erfarenhet och vetenskap i relation till den psykiatriska specialistsjuksköterskans funktion
3. förklara och kritiskt granska begreppen, kulturmedvetenhet, jämställdhet och relevant kärnkompetens i relation till psykiatriskt omvårdnadsarbete, och
4. tillämpa akademiskt skrivande och anta ett kritiskt förhållningssätt satt i relation till textens uppbyggnad och vetenskapliga innehåll.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, egna studier och seminarier som stöd för lärandemål 1-4. För att studenten ska kunna uppnå lärandemålen 1-3 problematiserar och diskuterar studenten psykiatriska omvårdnadsteorier, omvårdnad, kärnkompetenser och begreppen profession och beprövad erfarenhet inom psykiatrisk omvårdnad. Lärandemål 1 – 4 diskuteras och analyseras utifrån ett omvårdnadsperspektiv i en skriftlig individuell inlämningsuppgift som presenteras vid ett seminarium i form av opponent- och respondentskap. Av de schemalagda momenten är seminarier och slutseminarium obligatoriska. Eventuell frånvaro vid obligatoriska läraktiviteter kompletteras enligt beslut av examinator och sker via skriftlig inlämningsuppgift i händelse nytt tillfälle för uppföljningsseminarium ej kan erbjudas under terminstid.
Bedömningsformer
Lärandemålen 1 - 4 examineras i en skriftlig individuell inlämningsuppgift. Fokus i bedömningen ligger på den individuella studentens förmåga att argumentera, diskutera och problematisera en självständigt vald teori som kopplas till relevant kärnkompetens/-er och hur den/de diskuteras och problematiseras i relation till relevant litteratur. Tyngdpunkten i bedömningen läggs på innehåll men även kvalitet samt form och struktur bedöms. Detaljerade bedömningskriterier återfinns i studiehandledning. För godkänt betyg på kursen krävs godkänt resultat på kursens seminarier och examinationsmoment (akademiskt diskussionspaper). För väl godkänt betyg på kursen krävs väl godkänt betyg på kursens examinationsmoment.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schema.
Kurslitteratur
Edberg AK, Ehrenberg A, , Wijk H, Öhlén J, (2021) Omvårdnad på avancerad nivå – kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden. Lund: Studentlitteratur. 595s.
Ehnfors M, Ehrenberg A, Thorell Ekstrand I, (2021) VIPS-BOKEN Väkbefinnande, Integritet, Prevention, Säkerhet (3:dje uppl). Lund: Studentlitteratur. 296s.
Kersey-Matusiak G, (2015) Kulturkompetent omvårdnad. Studentlitteratur: Lund. 252s.
Polit D F, Beck C-T, (2020) Nursing Research, Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice (11 ed.) Philadelphia. Lippincott. 814s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen cirka 150 s.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursutvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna, Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.