Kursplan hösten 2020
Kursplan hösten 2020
Benämning
Omvårdnad: Teorier och begrepp för omvårdnad och profession
Engelsk benämning
Nursing: Theories and Concepts for Nursing and Profession
Kurskod
SP811F
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2019-06-04
Gäller från
2020-08-31
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs sjuksköterskeexamen omfattande 180 hp, vilket inkluderar ett självständigt arbete om 15hp. Yrkesverksam som sjuksköterska med svensk legitimation motsvarande ett års tjänstgöring.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Omvårdnad
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i specialistsjuksköterskeprogrammet med inriktning psykiatrisk vård 60hp och erbjuds under termin 1.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar fördjupad kunskap och förståelse om centrala begrepp inom medicinsk vetenskap, vårdvetenskap och omvårdnad i såväl ett teoretiskt, som ett empiriskt sammanhang. Kursen syftar även till att introducera; kärnkompetenserna, kulturmedvetenhet samt teorier, processer och modeller för specialistsjuksköterskans funktion i psykiatriskt omvårdnadsarbete. Syftet med kursen är också att student ska utveckla färdigheter i akademiskt skrivande och kritiskt analytiskt förhållningssätt.
Innehåll
Kursen behandlar och belyser centrala begrepp, teorier och modeller i relation till huvudområdet omvårdnad och till medicinsk vetenskap av relevans för det psykiatriska omvårdnadsarbetet ur ett professions- och verksamhetsperspektiv. Forskningsprocessen, förändringsteorier, kärnkompetenser och modeller för omvårdnad däribland omvårdnadsprocessen under människans hela livsförlopp diskuteras. Begreppen kulturmedvetenhet , profession och disciplin diskuteras och problematiseras i relation till specialistsjuksköterskans funktion inom psykiatrisk vård. Sambandet mellan vetenskap och beprövad erfarenhet diskuteras. Slutligen behandlas akademiskt skrivande och vikten av att anta ett kritiskt förhållningssätt.
Lärandemål
Efter genomförd kurs ska studenten kunna:
1. förklara och argumentera för utvecklingspsykologiska och psykiatriska omvårdnadsteorier utifrån det psykiatriska omvårdnadsarbetet och medicinsk vetenskap.
2. förklara och argumentera för begreppen disciplin, profession, beprövad erfarenhet och vetenskap satt i relation till den psykiatriska specialistsjuksköterskans funktion
3. förklara och kritiskt granska begreppen kärnkompetenser, kulturmedvetenhet och implementering i relation till psykiatriskt omvårdnadsarbete, och
4. tillämpa akademiskt skrivande och anta ett kritiskt förhållningssätt satt i relation till textens uppbyggnad och vetenskapliga innehåll.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs i form av föreläsningar, egna studier och seminarier. För att studenten ska kunna uppnå lärandemålen presenteras kursinnehållet vid föreläsningar. Därefter behandlas lärandemål 1-3 under obligatoriska seminarier där studenten argumenterar och diskuterar psykiatriska omvårdnadsteorier, omvårdnad, kärnkompetenser och begreppen disciplin, profession och beprövad erfarenhet inom psykiatrisk omvårdnad. Lärandemål 1 – 4 diskuteras och analyseras utifrån ett omvårdnadsperspektiv i en skriftlig individuell inlämningsuppgift som presenteras vid ett seminarium i form av opponent- och respondentskap. Av de schemalagda momenten är seminarier och slutseminarium obligatoriska. Eventuell frånvaro vid obligatoriska läraktiviteter kompenseras enligt beslut av examinator och sker via skriftlig inlämningsuppgift i händelse nytt tillfälle för uppföljningsseminarium ej kan erbjudas under terminstid.
Bedömningsformer
Lärandemålen 1 - 4 examineras i en skriftlig individuell inlämningsuppgift. Fokus i bedömningen ligger på den individuella studentens förmåga att argumentera, diskutera och problematisera en självständigt vald teori eller modell som kopplas till relevant kärnkompetens/-er och hur den/de diskuteras och problematiseras i relation till relevant litteratur. Bedömningens vikt läggs både på kvalitet samt form och struktur där huvudtyngden i bedömningen dock läggs på innehåll. Detaljerade bedömningskriterier återfinns i studiehandledning. För godkänt betyg på kursen krävs godkänt resultat på kursens seminarier och examinationsmoment (akademiskt diskussionspaper). För väl godkänt betyg på kursen krävs väl godkänt betyg på kursens examinationsmoment.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schema.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Edberg AK, Ehrenberg A, Friberg F, Wallin L, Wijk H, Öhlén J, (2013) Omvårdnad på avancerad nivå – kärnkompetenser inom sjuksköterskans specialistområden. Lund: Studentlitteratur. 264s.
Kersey-Matusiak G, (2015) Kulturkompetent omvårdnad. Studentlitteratur: Lund. 252s.
Nanda International, (2015) Omvårdnadsdiagnoser: Definitioner och klassifikation 2015-2017. Lund: Studentlitteratur. 486s
Polit D F, Beck C-T, (2016) Nursing Research, Generating and Assessing Evidence for Nursing Practice (10 ed.) Philadelphia. Lippincott. 768s.
Wilkinson JM, (2011) Nursing process and critical thinking. 5th Edition. United States of America; Pearson. 480s.
Dessutom ingår vetenskapliga studier, rapporter och lagstiftning aktuella för kursen cirka 150 sidor.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande samt att resultat av kursvärderingen återkopplas till studenten på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.