Kursplan våren 2016
Kursplan våren 2016
Benämning
Att leda specialpedagogisk verksamhet - uppföljning, bedömning och utvärdering - Språk-, skriv- och läsutveckling
Engelsk benämning
Leading Special Needs Education - Follow-up, Assessment and Evaluation - Development of Language, Writing and Reading
Kurskod
SP735G
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2015-06-25
Gäller från
2015-08-31
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: SP725G Individuella förutsättningar och kontextuella villkor för lärande - Språk-, skriv- och läsutveckling (genomgången) eller SP722G Individuella förutsättningar och kontextuella villkor för lärande (genomgången)
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i examensfordringarna för speciallärarexamen med specialisering Språk-, skriv- och läsutveckling.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla förmåga att leda specialpedagogisk verksamhet inom undervisningsämnet svenska i syfte att möta behoven hos alla barn och elever. Studenterna ska också fördjupa sitt kunnande om uppföljning och utvärdering av kunskapsutveckling som ett led i ett systematiskt kvalitetsarbete. Vidare ska studenterna tillägna sig fördjupade kunskaper om bedömning och betygssättning i ett specialpedagogiskt perspektiv. Studenterna ska dessutom förvärva kunskaper om hur förebyggande insatser samt individanpassade arbetssätt kan utformas i samverkan med berörda parter i och utanför skolan.
Innehåll
I kursen inventerar och analyserar studenterna olika former för uppföljning, bedömning och betygssättning samt visar hur ett systematiskt kvalitetsarbete med fokus på förebyggande och åtgärdande insatser kan läggas upp och ledas på organisations-, grupp- och individnivå.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- kritiskt granska och tillämpa olika tillvägagångssätt för att bedöma barns, ungas och vuxnas allsidiga kunskapsutveckling i relation till ämnet svenska
- analysera och diskutera bedömningsfrågor och betygsättning i ett specialpedagogiskt perspektiv
- analysera och presentera strategier för att leda specialpedagogisk verksamhet och kvalitetsarbete
- visa förmåga att leda systematiskt kvalitetsarbete bestående av kontinuerlig uppföljning och utvärdering av elevers kunskapsutveckling
- dokumentera och reflektera över progressionen i den egna kunskaps- och professionsutvecklingen och därvid identifiera behov av ytterligare kunskap och kompetens
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av seminarier och föreläsningar samt grupparbeten som t.ex. textsamtal, responsarbete, casemetodik och spanarverkstad. Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Detta inkluderar att delta i nätbaserat arbete och att utnyttja digitala medier för samarbete och lärande. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Bedömningen av studentens prestationer grundar sig på ett självständigt och individuellt skriftligt arbete, där former för individanpassade arbetssätt, bedömning, betygssättning samt systematiskt kvalitetsarbete analyseras och kritiskt granskas. Texten avslutas med en reflektion kring den egna kunskaps- och professionsutvecklingen där studenten identifierar behov av ytterligare kunskap och kompetens..
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Cain, Kate (2010). //Reading development and difficulties. West Sussex: BPS Blackwell. (valda delar ca 150 s)//
Gibbons, Pauline (2006). Stärk språket. Stärk lärandet. Språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet//. Uppsala: Hallgren & Fallgren. (valda delar, ca 150 s.)//
Grettve, Anna, Israelsson, Marie, & Jönsson, Anders (2014). Att bedöma och sätta betyg - tio utmaningar i lärares vardag.// Stockholm: Natur & Kultur (212 s.).//
Hedman, Christina; Morgan, Eva; Salameh, Eva-Kristina, (red.); Sandell, Anna & Tvingstedt, Anna-Lena (2012). Flerspråkighet i skolan: Språklig utveckling och undervisning//. Stockholm: Natur och Kultur (valda delar, ca 150 s.)//
Hargreaves, Andy (1998). Läraren i det postmoderna samhället. Lund: Studentlitteratur. (305 s.)
Jacobsen, Dag Ingvar (2013). Organisationsförändringar och förändringsledarskap. Lund: Studentlitteratur. (347 s.)
Jansdotter Samuelsson, Maria & Nordgren, Kenneth (red.) (2012). Betyg i teori och praktik//. Malmö: Gleerups (200 s.)//
Jönsson, Anders (2013). Lärande bedömning//. 3 uppl. Malmö: Gleerups (160 s.)//
Lindqvist, Gunilla & Nilholm, Claes (2013). Making schools inclusive? Educational leaders´ wiews on how to work with children in need of special support. International Journal of Inclusive Education. 17 (1), 95-110. (16 s.)////
Pedagogisk forskning i Sverige; Tema: Skolutveckling och ledarskap. (2013) 18: 3-4. (304 s.)
Skolverket (2011). Kunskapsbedömning i skolan - praxis, begrepp, problem och möjligheter//. www.skolverket.se (77 s.)
William, Dylan (2013). Att följa lärande- formativ bedömning i praktiken. Lund: Studentlitteratur. (200 s.)
Dessutom tillkommer aktuella styrdokument samt avhandlingar och artiklar ur t. ex. Journal of Educational Change som väljs i samråd med kursledaren.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).