Kursplan hösten 2015
Kursplan hösten 2015
Benämning
Examensarbete - Grav språkstörning
Engelsk benämning
Thesis - Serious Language Disabilities
Kurskod
SP673G
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2015-03-10
Gäller från
2015-03-10
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SP660G Vetenskapsteori och forskningsmetod (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplan.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kurs inom speciallärarprogrammet med inriktning mot grav språkstörning.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska fördjupa sina kunskaper kring grav språkstörning samt stärka sin förmåga att bidra till kunskapsutvecklingen inom speciallärarprofessionen grav språkstörning.
Innehåll
Kursen behandlar frågeställningar inom det specialpedagogiska forskningsfältet.Vidare väljs, gärna i dialog med den egna verksamheten, ett problemområde och en forskningsfråga som är förankrad i speciallärarprofessionen med inriktning mot grav språkstörning. Studenterna genomför ett självständigt arbete i samråd med en handledare. Arbetet ska vila på vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och kan ha formen av en empirisk undersökning, ett utvecklingsarbete, ett gestaltande arbete, en litteraturstudie eller en kunskapsöversikt.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- genomföra ett examensarbete samt redogöra för och reflektera kring forskningsprocessen
- identifiera, formulera och kritiskt argumentera för val av frågeställningar kopplade till ett problemområde inom det specialpedagogiska forskningsfältet med relevans för speciallärarprofessionen med inriktning mot grav språkstörning
- redogöra för och kritiskt reflektera kring teoretiska perspektiv och tidigare såväl inhemsk som internationell forskning inom valt problemområde
- välja och motivera ett utifrån valt problemområde lämpligt metodiskt angreppssätt med hänsyn till forskningsetiska överväganden
- analysera och tolka material utifrån teoretiska perspektiv och i enlighet med vetenskaplig praxis
- dra slutsatser av undersökningen samt reflektera kring resultatens betydelse för framtida forskningsarbete inom det specialpedagogiska kunskapsområdet
- presentera undersökningen i form av en vetenskapligt underbyggd text
- självständigt argumentera för och och försvara sitt arbete samt opponera på ett annat examensarbete
Arbetsformer
Kursens arbetsformer utvecklas i samverkan mellan studenter och handledare, med hänsyn till varje examensarbetes inriktning och kursens mål och syfte.
Bedömningsformer
Examinationen består av en utredande och argumenterande vetenskaplig text där studenten visar att han/hon förvärvat de kunskaper lärandemålen anger. Texten kan kompletteras med egenproduktion i andra uttrycksformer som t. ex. film, drama, och/eller bildcollage. I ett seminarium bedöms studentens förmåga att försvara det egna arbetet och att opponera på ett annat examensarbete. Efter seminariet ska opponenten lämna ett skriftligt underlag för oppositionen till respondenten.
Om examensarbetet skrivs av två personer förutsätts att studenterna var för sig kan svara för hela innehållet. I ett förord ska studenternas individuella bidrag tydligt framgå så att individuell bedömning kan säkerställas.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Augustsson, Gunnar (2012). Akademisk skribent: om att utveckla sitt akademiska skrivande Lund: Studentlitteratur . (168 s.)
Bryman, Alan (2008). Samhällsvetenskapliga metoder. Lund: Studentlitteratur (690 s).
Stukát, Staffan (2011). Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap. Lund: Studentlitteratur. (208 s.)
I kursen ingår också litteratur av relevans för det egna examensarbetet, vilken väljs i samråd med handledaren.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.