Kursplan hösten 2019
Kursplan hösten 2019
Benämning
Vetenskapsteori och forskningsmetod
Engelsk benämning
Scientific theory and method
Kurskod
SP660G
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2017-03-22
Gäller från
2017-08-28
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: SP731G Att leda specialpedagogisk verksamhet - uppföljning, bedömning och utvärdering (genomgången) eller SP733G Att leda specialpedagogisk verksamhet - uppföljning, bedömning och utvärdering - Grav språkstörning (genomgången) eller SP641G Skolutveckling, att leda specialpedagogiskt förändringsarbete (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kurs inom specialpedagogprogrammet och speciallärarprogrammet.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna kritiskt ska kunna granska och värdera forskningsmetodologiska frågor inom det specialpedagogiska området.
Innehåll
Kursen behandlar
- teoretiska och metodologiska aspekter i specialpedagogisk forskning
- vetenskapsteori och vetenskapligt förhållningssätt
- problematisering och kritisk granskning av fenomen med anknytning till specialpedagogiska frågeställningar med betoning på vald inriktning
- insamlings- och bearbetningsmetoder av kvantitativa och kvalitativa data
- forskningsetiska överväganden
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- kunna redogöra för olika vetenskapsteoretiska synsätt och problem
- kunna beskriva samt motivera användningen av olika urvalsmetoder, datainsamlingsmetoder och analysmetoder inom den kvalitativa respektive kvantitativa forskningstraditionen
- utifrån en given frågeställning kritiskt kunna granska och värdera lämpligheten av olika metoder i olika forskningssammanhang
- kunna tillämpa och motivera forskningsetiska överväganden
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner och litteraturstudier. Studenterna förutsätts utnyttja nätbaserade resurser för responsarbete och arbetsmöten.
Bedömningsformer
I skriftlig tentamen bedöms studentens kunskaper om vetenskapsteoretiska synsätt med relevans för specialpedagogik samt studentens möjlighet att kritiskt granska och värdera metodologiska och etiska överväganden i forskningsprocessen.
Prov 1: Skriftlig tentamen (Written examination), 15 hp.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Ahlberg, Ann (2009). Specialpedagogisk forskning: en mångfasetterad utmaning. Lund: Studentlitteratur. (368 s.)
Bryman, Alan (2011). Samhällsvetenskapliga metoder. Lund: Studentlitteratur (690 s).
Eriksson Barajas, Katarina, Forsberg, Christina & Wengström, Yvonne (2013). Systematiska litteraturstudier i utbildningsvetenskap – Vägledning vid examensarbeten och vetenskapliga artiklar. Stockholm: Natur & Kultur (216 s.).
Fejes, Andreas & Thornberg, Robert (red.) (2014). Handbok i kvalitativ analys. Stockholm: Liber. (236 s)
Helldin, Rolf & Sahlin, Birgitta (red.) (2010). Etik i specialpedagogisk verksamhet. Lund: Studentlitteratur. (219 s.)
Kvale, Steinar & Brinkmann, Svend (2014). Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur. (370 s)
Lantz, Björn (2014). Den statistiska undersökningen – grundläggande metodik och typiska problem. Lund: Studentlitteratur. (178 s.)
Nilholm, Claes (2016). Teori i examensarbetet – en vägledning för lärarstudenter. Lund: Studentlitteratur. (162 s.)
Thurén, Torsten (2007). Vetenskapsteori för nybörjare. Stockholm: Liber. (144 s.)
Artiklar (ca 100 s.) enligt anvisningar från kursansvarig
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).