Kursplan hösten 2015
Kursplan hösten 2015
Benämning
Vetenskapsteori och forskningsmetod
Engelsk benämning
Scientific theory and method
Kurskod
SP660G
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2015-04-17
Gäller från
2015-08-31
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: SP731G Att leda specialpedagogisk verksamhet - uppföljning, bedömning och utvärdering (genomgången) eller SP733G Att leda specialpedagogisk verksamhet - uppföljning, bedömning och utvärdering - Grav språkstörning (genomgången) eller SP641G Skolutveckling, att leda specialpedagogiskt förändringsarbete (genomgången)
Se även tillträdeskrav i utbildningsplanen.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kurs inom specialpedagogprogrammet och speciallärarprogrammet.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ur ett vetenskapligt och forskningsmetodologiskt perspektiv ska analysera och vidareutveckla forskningsfrågor inom det specialpedagogiska området.
Innehåll
Kursen behandlar
- nationell och internationell specialpedagogisk forskning med betoning på vald inriktning
- vetenskapsteori och vetenskapligt förhållningssätt.
- problematisering och kritisk granskning av fenomen med anknytning till specialpedagogiska frågeställningar med betoning på vald inriktning
- insamlings- och bearbetningsmetoder av kvantitativa och kvalitativa data
- forskningsetiska frågor
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- identifiera ett urval av nationell och internationell forskning inom det specialpedagogiska forskningsfältet speciellt utifrån vald inriktning/specialisering. Forskningen ska därefter kritiskt granskas, värderas och diskuteras ur teoretisk, metodisk och etisk synvinkel
- känna till och prova skilda datainsamlings- och bearbetningsmetoder,
- föreslå en specialpedagogisk frågeställning utifrån vald inriktning/specialisering, motivera valet och olika forskningsmässiga angreppssätt samt sammanställa och presentera en poster över ett planerat självständigt arbete
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner, presentationsteknik och litteraturstudier. Kursen utvecklas med utgångspunkt från syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.
Bedömningsformer
Studenten sammanställer ett urval av nationell och internationell forskning med betoning på vald inriktning/specialisering. Med detta som underlag bedöms studentens förmåga att identifiera forskning, kritiskt granska, värdera och diskutera denna ur teoretisk, metodisk och etisk synvinkel. Vidare bedöms studenternas förmåga att föreslå en specialpedagogisk frågeställning och motivera valet av olika datainsamling- och bearbetningsmetoder. Studenten ska dessutom sammanställa en poster och muntligt presentera denna individuellt eller i par inför studentgruppen. Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Hela kursen
- Ahlberg, Ann (2009). Specialpedagogisk forskning: en mångfasetterad utmaning. Lund: Studentlitteratur. (368 s.)
- Bryman, Alan (2008). Samhällsvetenskapliga metoder. Lund: Studentlitteratur (690 s).
- Djurfeldt, Göran, Larsson, Rolf & Stjärnhagen, Ola (2003). Statistisk verktygslåda. Lund: Studentlitteratur. (150 s. i urval).
- Eliasson, Annika (2006). Kvantitativ metod från början. Lund: Studentlitteratur. (169 s.)
- Eriksson Barajas, Katarina, Forsberg, Christina & Wengström, Yvonne (2013). Systematiska litteraturstudier i utbildningsvetenskap, vägledning för examensarbeten och vetenskapliga artiklar. Stockholm: Natur & Kultur (216 s.).
- Fejes, Andreas & Thornberg, Robert (red.) (2009). Handbok i kvalitativ analys. Stockholm: Liber. (236 s)
- Helldin, Rolf & Sahlin, Birgitta (red.) (2010). Etik i specialpedagogisk verksamhet. Lund: Studentlitteratur. (219 s.)
- Kvale, Steinar & Brinkman, Svend (2009). Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur. (370 s)
- Rienecker, Lotte (2003). Problemformulering. Malmö: Liber (59 s.)
- Thurén, Torsten (2007) Vetenskapsteori för nybörjare. Stockholm: Liber. (144 s.)
Valbar litteratur
I kursen ingår också valbar litteratur med relevans för uppgiften att sammanställa ett urval av nationell och internationell forskning med betoning på vald inriktning, vilken väljs i samråd med handledaren.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutning till kursens avslutning.