Kursplan hösten 2013
Kursplan hösten 2013
Benämning
Vetenskapsteori och forskningsmetod
Engelsk benämning
Scientific theory and method
Kurskod
SP660G
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2013-04-22
Gäller från
2013-04-22
Behörighetskrav
Se utbildningsplan.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Specialpedagogik
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kurs inom specialpedagogprogrammet och speciallärarprogrammet.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ur ett vetenskapligt och forskningsmetodologiskt perspektiv ska analysera och vidareutveckla forskningsfrågor inom det specialpedagogiska området.
Innehåll
Kursen behandlar
- nationell och internationell specialpedagogisk forskning.
- vetenskapsteori och vetenskapligt förhållningssätt.
- problematisering och kritisk granskning av fenomen med anknytning till specialpedagogiska frågeställningar
- insamlings- och bearbetningsmetoder av kvantitativa och kvalitativa data
- forskningsetiska frågor
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- kritiskt granska, tolka och förklara specialpedagogisk forskning ur metodologisk, vetenskapsteoretisk och etisk synvinkel,
- känna till och använda skilda datainsamlings- och bearbetningsmetoder,
- föreslå en specialpedagogisk frågeställning samt motivera valet och olika forskningsmässiga angreppssätt
- göra och presentera en poster över ett planerat självständigt arbete
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner, presentationsteknik och litteraturstudier. Kursen utvecklas med utgångspunkt från syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare.
Bedömningsformer
Studenten sammanställer en forskningsöversikt över det valda problemområdet. Med detta som underlag bedöms studentens förmåga att kritiskt granska, tolka och förklara vetenskapsteoretiska och etiska perspektiv inom det specialpedagogiska området. Vidare bedöms studenternas förmåga att föreslå och motivera valet av olika datainsamlings- och bearbetningsmetoder. Studenten ska dessutom producera en poster och muntligt presentera den individuellt eller i par inför gruppen. .
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Hela kursen
Ahlberg, Ann (2009). Specialpedagogisk forskning: en mångfasetterad utmaning. Lund: Studentlitteratur. (368 s.)
Bryman, Alan (2008). Samhällsvetenskapliga metoder. Lund: Studentlitteratur (690 s).
Djurfeldt, Göran, Larsson, Rolf & Stjärnhagen, Ola (2003). Statistisk verktygslåda. Lund: Studentlitteratur. (150 s. i urval).
Eliasson, Annika (2006). Kvantitativ metod från början. Lund: Studentlitteratur. (169 s.)
Fangen, Katrine & Sellberg, Ann-Mari (2011).Många möjliga metoder. Lund:Studentlitteratur (305s)
Fangen, Katrine ( 2005). Deltagande observation. Malmö: Liber (320 s)
Fejes, Andreas & Thornberg, Robert (red.) (2009). Handbok i kvalitativ analys. Stockholm:Liber. (236 s)
Helldin, Rolf & Sahlin, Birgitta (red.) (2010). Etik i specialpedagogisk verksamhet. Lund: Studentlitteratur. (219 s.)
Kvale,Steinar & Brinkman, Steinar (2009).Den kvalitativa forskningsintervjun. Lund: Studentlitteratur. (370 s)
Rienecker, Lotte (2003). Problemformulering. Malmö: Liber (59 s.)
Rossman, Gretchen B. & Rallis, Sharon F. (1998). Learning in the field. An introduction to qualitative Research. Thousand Oaks: Sage Publications. (257 s.)
Stukát, Staffan (2005). Att skriva examensarbete inom utbildningsvetenskap. Lund: Studentlitteratur. (208 s.)
Thurén, Torsten (1991). Vetenskapsteori för nybörjare. Stockholm: Liber. (144 s.)
Vetenskapsrådet (2006) Möten?: Forskning om specialpedagogik i ett internationellt perspektiv. Vetenskapsrådets rapportserie 9:2006.
EDUCARE (2009) Att infånga praxis. Om kvalitativa metoder i (special)pedagogisk forskning i Norden. Educare, vetenskapliga skrifter 2009:4. Malmö: Malmö Högskola http://www.mah.se/PageFiles/16022/educare%202009_4.pdf?epslanguage=sv
Valbar litteratur
Alvesson, Mats & Kärreman, Dan (2011). Kreativ metod- skapa och lösa mysterier. Malmö: Liber (162 s).
Alvesson, Mats (2011). Intervjuer – genomförande, tolkning och reflexivitet. Malmö: Liber (184 s).
Börjesson, Mats & Palmblad, Eva (red.)(2007). Diskursanalys i praktiken. Malmö: Liber. (224 s).
Clark, Catherine, Dyson, Alan & Millward, Alan (eds) (1998). Theorising Special Education. London and New York: Routledge Falmer. (199 p.)
Eriksson, Lars Torsten & Wiedersheim – Paul, Finn (2011). Att utreda forska och rapportera. Malmö: Liber. (190 s).
Eriksson Barajas, Katarina, Forsberg , Christina & Wengström, Yvonne (2013). Systematiska litteraturstudier i utbildningsvetenskap, vägledning för examensarbeten och vetenskapliga artiklar. Stockholm: Natur & Kultur (216 s.)
Gustafsson, Bengt, Hermerén, Göran & Peterson, Bo (2005) Vad är god forskningssed, synpunkter, riktlinjer och exempel. Vetenskapsrådets rapportserie, www.vr.se
Hultén, Pernilla, Hultman, Jens, Eriksson, Lars Torsten (2007). Kritiskt tänkande. Malmö: Liber. (148 s).
Lag 2003:460. Om etikprövning av forskning som avser människor.
Lantz, Annika (2007). Intervjumetodik. Lund: Studentlitteratur. (133 s.)
Rienecker, Lotte & Jørgensen, Stray Peter (2002). Att skriva en bra uppsats. Malmö: Liber.
Wahlgren, Lars (2008). SPSS steg för steg. Lund: Studentlitteratur.
Wibeck, Victoria (2010). Fokusgrupper: om fokuserade gruppintervjuer som undersökningsmetod. Lund : Studentlitteratur (178 s)
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutning till kursens avslutning.