Kursplan våren 2025
Kursplan våren 2025
Benämning
Skolutveckling, att leda specialpedagogiskt förändringsarbete
Engelsk benämning
School Development, Leading Change in the Organization of Special Needs Education
Kurskod
SP641G
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för speciallärar- och specialpedagogprogrammen
Inrättandedatum
2008-12-30
Fastställandedatum
2022-09-29
Gäller från
2023-01-16
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SP631G Att leda professionella samtal (genomgången)
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kurs inom specialpedagogprogrammet.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla sin förmåga att i funktionen som specialpedagog undersöka och analysera pedagogisk verksamhet för att därmed aktivt kunna arbeta med utveckling av verksamhetens organisation och dess lärmiljöer.
Innehåll
Kursen har ett fokus på specialpedagogiska frågor som tydliggör positionen och funktionen som specialpedagog, varvid det formella och det informella ledarskapet uppmärksammas. Stor vikt läggs vid specialpedagogens kvalifikationer att identifiera situationer som kan möjliggöra en allsidig och likvärdig utbildning, med hänsyn till etiska aspekter. Detta sker på organisationsnivå ur ett ledningsperspektiv för att kunna bidra till lämpliga åtgärder och förbättrad kvalitet. I kursen behandlas hur verksamhetskulturer uppstår, fungerar och låter sig påverkas, vilka faktorer som föder framgångsrik verksamhetsutveckling samt utvärdering och kvalitetsuppföljning. Specialpedagogens ledarskap och samverkan med andra aktörer fokuseras.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. beskriva och reflektera över egna erfarenheter av ledarskap och relatera dessa till teorier och forskning inom området specialpedagogiskt ledarskap och verksamhetsutveckling
2. analysera egna ledarstrategier utifrån ett förändringsuppdrag
3. beskriva och analysera skillnader mellan formellt och informellt ledarskap och visa på dess konsekvenser i förändringsarbetets olika skeden
4. upprätta en plan för kvalitetssäkring och visa på hur förändringsarbetet kan följas upp och utvärderas.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av litteraturstudier, föreläsningar, seminarier och enskilda uppgifter i form av intervjuer, observationer och kartläggningar. Fältstudier ingår i kursen. De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren
Bedömningsformer
Samtliga lärandemål examineras genom ett paper.
Kurslitteratur
Ahrenfelt, Bo.(2013) Förändring som tillstånd. Lund: Studentlitteratur. (364 s)
Bengtsson, Anna & Necovski, Ida (2021). Specialpedagog med kompetens att utveckla skolan. Stockholm: Gothia Kompetens AB. (212 s)
Bolman, Lee G. & Deal, Terrence E. (2005) Nya perspektiv på organisation och ledarskap; artisteri, valmöjlighet och ledning. Lund: Studentlitteratur. (427 s)
Eriksson, Margareta. (201115) Nya skolans självvärdering - att förstå och genomföra lokal utvärdering. Landskrona: GME Förlag AB. (184 s)
Hirsh, Åsa & Olin, Anette (red.) (2021) Skolutveckling i teori och praktik. Malmö: Gleerups (367 s.)
OECD 2008 Improving School Leadership - Volume 1: Policy and Practice, Volume 2: Case Studies on System Leadership - Executive summaries. www.oecd.org/edu/schoolleadership (9 s)
Sandberg, Jörgen & Targama, Axel. (2013) Ledning och förståelse. Lund: Studentlitteratur. (286 s)
Scherp, Hans-Åke (2013) Lärandebaserad skolutveckling: Lärglädjens förutsättningar, förverkligande och resultat. Lund: Studentlitteratur (299 s.)
Torkildsen Gyllander, Lisbeth & Nehez, Jaana (2020) Att leda utvecklingsprocesser i förskola och skola. Lund: Studentlitteratur (182 s.)
Öqvist, Oscar. (2010) Framgångsrikt ledarskap med systemteori: mönster, sammanhang och nya möjligheter. Stockholm: Gothia. (94 s)
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).