Kursplan våren 2013
Kursplan våren 2013
Benämning
Skolutveckling, att leda specialpedagogiskt förändringsarbete
Engelsk benämning
School Development, leading change in the organization of special needs education
Kurskod
SP641G
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2012-08-20
Gäller från
2012-09-03
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SP631G Att leda professionella samtal (genomgången)
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kurs inom specialpedagogprogrammet.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla sin förmåga att i funktionen som specialpedagog undersöka och analysera pedagogisk verksamhet för att därmed aktivt kunna arbeta med utveckling av verksamhetens organisation och dess lärandemiljöer inom ramen för ”En skola för alla” samt med uppföljning och utvärdering som ett led i skolans kvalitetsarbete.
Innehåll
Kursen har ett fokus på specialpedagogiska frågor som tydliggör positionen och funktionen som specialpedagog, varvid det formella och det informella ledarskapet uppmärksammas. Stor vikt läggs vid specialpedagogens kvalifikationer att, på organisationsnivå ur ett ledningsperspektiv, identifiera situationer som kan hindra barns, ungdomars och vuxnas rätt till en allsidig och likvärdig utbildning och härur kunna bidra till lämpliga åtgärder och förbättrad kvalitet. Forskningsbaserade kunskaper om hur skolkulturer uppstår, fungerar och låter sig påverkas, vilka faktorer som föder framgångsrik skolutveckling samt utvärdering och kvalitetsuppföljning, ingår också i kursen. Personliga och socialpsykologiska aspekter av ledarskapet fokuseras. Begrepp som "den lärande organisationen", "kompetensutveckling och kompetensförnyelse" och "meningskapande och medskapande ledarskap" lyfts fram.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- beskriva egna erfarenheter av ledarskap och koppla dem till teorier och forskning inom kunskapsområdet ledarskap
- redogöra för egna personliga ledarstrategier utifrån ett förändringsuppdrag
- beskriva skillnader mellan formellt och informellt ledarskap och visa på dess konsekvenser i förändringsarbetets olika skeden
- upprätta en plan för kvalitetssäkring och visa på hur förändringsarbetet kan följas upp och utvärderas.
Betygskriterier för väl godkänd anges av kursledaren vid kursstarten.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av litteraturstudier, föreläsningar, seminarier och enskilda uppgifter i form av intervjuer, observationer och kartläggningar. Aktiv studentmedverkan och obligatorisk närvaro förutsätts vid kursintroduktion, erfarenhetsutbyte genom s.k. processdagar samt vid examination. Arbetsuppgifter och reflektioner sammanställs och redovisas skriftligt och muntligt.
Bedömningsformer
Examination sker individuellt, såväl muntligt som skriftligt. Bedömning sker av ett självständigt arbete där studenten kartlägger såväl en verksamhets yttre formella organisation som dess inre kultur, identifierar ett utvecklingsområde och därur utvecklar ett fiktivt strategiskt förändringsarbete. Vidare bedöms studenten i sin förmåga att upprätta en plan för utvärdering och uppföljning av kvalitetsarbetet. Reflektioner över valda ledarstrategier och -teorier samt över genomförbarheten i ett verkligt uppdrag ingår också
Kurslitteratur och övriga läromedel
Ahrenfelt, Bo.(2001) Förändring som tillstånd. Lund: Studentlitteratur. (338 s)
Bolman, Lee G. & Deal, Terrence E. (2005) Nya perspektiv på organisation och ledarskap; artisteri, valmöjlighet och ledning. Lund: Studentlitteratur. (427 s)
Hargreaves, Andy & Dean Fink. (2008) Hållbart ledarskap i skolan. Lund: Studentlitteratur. (260 s)
Myndigheten för skolutveckling (2007) Kvalitetsarbete i förskola och skola : handbok i kvalitetsredovisning. Stockholm: Liber distribution. (97 s)
OECD 2008 Improving School Leadership - Volume 1: Policy and Practice, Volume 2: Case Studies on System Leadership - Executive summaries. www.oecd.org/edu/schoolleadership (9 s)
Sandberg, Jörgen & Targama, Axel. (1998) Ledning och förståelse. Lund: Studentlitteratur. (174 s)
Scherp, Hans-Åker & Scherp, Gun-Britt. (2007) Lärande och skolutveckling : ledarskap för demokrati och meningsskapande. Karlstad universitet. (373 s) ISBN 91-7063-105-0
Lundahl, Christian & Öqvist, Oscar. (2002) Idén om en helhet - utvärdering på systemteoretisk grund. Lund: Studentlitteratur. (160 s.)
Eriksson, Margareta. (2011)Nya skolans självvärdering - att förstå och genomföra lokal utvärdering. Landskrona: GME Förlag AB, ISBN 978-91-971759-3-7
Dessutom tillkommer aktuella styrdokument
Bilaga till kursplan:
Malmö högskolas perspektiv Genus, Miljö samt Migration och Etnicitet
Etnicitetsperspektivet belyses utifrån frågor om lärarrollen i förändring där rätten till en allsidig och likvärdig undervisningundervisningen ställer krav på kunskaper om en differentierade undervisningsmetoder och om olika kulturers syn på lärande. Perspektivet identifieras i Hargreaves, Hållbart ledarskap i skolan respektive i Scherp & Scherp, Lärande och skolutveckling: ledarskap för demokrati och meningsskapande.
Genusperspektivet presenteras i kursen utifrån föreläsningar och litteratur. Skillnader och likheter i kvinnligt och manligt ledarskap lyfts fram samt att leda män respektive att leda kvinnor. Kurslitteratur som behandlar frågorna är Bolman & Deal, Nya perspektiv på organisation och ledarskap och Sandberg & Targama, Ledning och förståelse.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.