Kursplan hösten 2024
Kursplan hösten 2024
Benämning
Att leda professionella samtal
Engelsk benämning
Leading Professional Dialogue
Kurskod
SP631G
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för speciallärar- och specialpedagogprogrammen
Inrättandedatum
2008-12-30
Fastställandedatum
2023-10-11
Gäller från
2024-01-15
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurser som förkunskapskrav: SP621G Utveckling, levnadsvillkor och pedagogiska utredningar (genomgången) eller SP622G Lärande, utveckling och pedagogisk utredning (genomgången)
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kurs inom specialpedagogprogrammet.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utvecklafördjupad förmåga att leda professionella samtal samt att verka som kvalificerade samtalspartners i olika pedagogiska sammanhang. Främjande och förebyggande arbete spelar en central roll i kursen.
Innehåll
Kursen fokuserar på kunskaper och förmågor som krävs för att leda professionella samtal. Likheter och skillnader mellan olika former av pedagogiska samtal lyfts fram. Samtalsmetodik och övningar i att leda samtal utgör en stor del av kursen. Grupprocesser behandlas utifrån teorier och övningar. Fältstudier ingår i kursen.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1 beskriva, reflektera över och analysera samtalets funktion samt sin egen och andras roll som ledare av professionella samtal och som kvalificerad samtalspartner
2 använda sig av relevanta teorier och metoder i relation till pedagogiska samtal
3 beskriva och analysera grupprocesser utifrån relevanta teorier.
4 identifiera och kritiskt granska hur professionella samtal kan användas i hälsofrämjande och förebyggande arbete
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, praktisk gestaltning och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Detta inkluderar att delta i nätbaserad kommunikation och att använda digitala medier för samarbete och lärande. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag. De moment som kräver obligatorisk närvaro anges av kursledaren. Fältstudier ingår i kursen.
Bedömningsformer
Samtliga lärandemål examineras genom ett paper (15hp).
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Ahlefeld Nisser, Désirée (2021). Professionella pedagogiska samtal för en inkluderande skola Lund: Studentlitteratur (122 s.)
Bergman, Susanne & Blomqvist, Camilla (2018). Uppskattande samtalskonst – om att skapa möjligheter i samtalets värld. Lund: Studentlitteratur (138 s.)
Bladini,Kerstin. (2005) Handledning som verktyg och rum för reflektion: en studie av specialpedagogers handledningssamtal. Karlstad: Institutionen för utbildningsvetenskap, Avd. för pedagogik Univ., (280 s.)
Gjems, Liv. (1997) Handledning i professionsgrupper. Lund: Studentlitteratur (150 s.)
Granström, Kjell (2006). Dynamik i arbetsgrupper - om grupprocesser på arbetet. Lund: Studentlitteratur (195 s.)
Hedegaard Hein, Helle (2012). Motivation: motivationsteorier & praktisk tillämpning.
Stockholm: Liber. (275 s.)
Killén, Kari (2008). Professionell utveckling och handledning - ett yrkesövergripande perspektiv. Lund: Studentlitteratur. (271 s.)
Leo, Ulf & Amundsdotter, Eva (red.) (2020). Perspektiv på handledning - för ledare i förskola och skola. Malmö: Gleerups (179 s.)
Melander, Jan (2021). Trygghet och studiero:en skola fri från kränkningar. Stockholm: Nordstedts juridik. (126 s.)
Nilsson, Björn & Anna-Karin Waldemarson. (2011) Kommunikation för ledare. Lund: Studentlitteratur. (159 s)
Svedberg, Lars (2021). Gruppsykologi – Om grupper, organisationer och ledarskap. Lund: Studentlitteratur. (326 s)
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övrigt
Om en student har beslut om särskilt pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.