Kursplan våren 2016
Kursplan våren 2016
Benämning
Lärande, utveckling och pedagogisk utredning
Engelsk benämning
Learning, Development and Educational Inquiry
Kurskod
SP622G
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2015-09-15
Gäller från
2015-08-31
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SP611G Specialpedagogiska perspektiv (genomgången)
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kurs inom specialpedagogprogrammet.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska tillägna sig fördjupad kunskap om lärande och utveckling utifrån kognitiva, kommunikativa, sociala och emotionella aspekter. Vidare ska studenterna utveckla förmåga att analysera pedagogiskt utvecklingsarbete ur ett teoretiskt perspektiv på nivåerna organisation, grupp och individ Studenterna ska också fördjupa sin kunskap om betydelsen av förebyggande arbete, samverkan och etik inom förskola och skola.
Innehåll
I kursen behandlas olika teoretiska perspektiv gällande pedagogiskt utredningsarbete samt barns/elevers olika förutsättningar att lära och utvecklas. Studenterna övar sin analytiska förmåga genom att granska pedagogiska utredningar samt föreslå förebyggande arbete. I kursen genomför studenterna en pedagogisk utredning samt utifrån analys av denna behovspröva om ett åtgärdsprogram ska skrivas. I ett empiriskt material arbetar studenterna även med att identifiera mönster och kategorier som en del av en vetenskaplig analys. Dessutom ingår, som ett led i den fortsatta professionsutvecklingen, en reflektion över specialpedagogens färdigheter, värderingsförmåga och förhållningssätt.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- identifiera och analysera barns, ungas och vuxnas utveckling och lärande utifrån olika utvecklingspsykologiska teorier
- analysera pedagogiskt utredningsarbete utifrån systemteoretiskt perspektiv
- med utgångspunkt i utredningsarbete identifiera problemområden och föreslå förebyggande åtgärder · tydliggöra specialpedagogens funktion i utredningsarbete och i samverkan med andra aktörer
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av grupparbeten, gruppdiskussioner, responsarbete, praktisk gestaltning och föreläsningar. Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Detta inkluderar att delta i nätbaserad kommunikation och att använda digitala medier för samarbete och lärande. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
Bedömningsformer
Examinationen består av en individuell skriftlig uppgift, som också redovisas muntligt.
Studenten bedöms utifrån sin förmåga att med utgångspunkt i pedagogiskt utredningsarbete identifiera och analyserar pedagogiska problemställningar i lärmiljön i relation till utvecklingspsykologiska teorier om lärande och utveckling samt med systemteoretiskt perspektiv. I examinationen ingår också en reflekterande text rörande förebyggande arbete och specialpedagogens funktion.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Obligatorisk litteratur
Askland, Leif & Sataoen, Svein Ole (2014) Utvecklingspsykologiska perspektiv på barns uppväxt Liber: Stockholm (250 s.)
Björndahl, Cato R.P. (2005) Det värderande ögat. Stockholm: Liber. (152 s.) Eidevald, Christian (2013) Systematiska analyser för utvärdering och utveckling i förskolan: hallå, hur gör man? Stockholm: Liber (215 s.)
Havnesköld, Leif & Risholm Mothander, Pia (2009) Utvecklingspsykologi. Stockholm: Liber (valda delar, ca 200 s.)
Hejlskov Elvén, Bo &Veje, Hanne & Beier, Henning (2013) Utvecklingsrelaterade funktionsnedsättningar och psykisk sårbarhet – om annorlunda barn Lund: Studentlitteratur (266 s.)
Hjörne, Eva & Säljö, Roger (2013) Att platsa i en skola för alla: elevhälsa och förhandling om normalitet i den svenska skolan Lund: Studentlitteratur (242 s.) Juul, Jesper & Jensen, Helle (2009)
Relationskompetens i pedagogernas värld. Stockholm: Runa Förlag. (272 s.) Eller Öhman, Margareta (2009) Hissad och dissad – relationsarbete i förskolan Stockholm: Liber AB (256 s.)
Nihlholm, Claes & Alm, Barbro (2012) An inclusive classroom? A case study of inclusiveness, teacher strategies, and children's experiences (13 s.) (artikel) http://dx.doi.org/10.1080/08856257.2010.492933
Runström Nilsson, Petra (2014) Pedagogisk kartläggning: att utreda och dokumentera elevers behov av särskilt stöd. 3:uppl. Malmö: Gleerups utbildning
Öquist, Oscar (2008) Systemteori i praktiken Stockholm: Gothia (136 s.)
Dessutom tillkommer aktuella styrdokument samt minst en vetenskaplig artikel.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.