Kursplan hösten 2023
Kursplan hösten 2023
Benämning
Specialpedagogik: Vetenskapsteoretiska traditioner och metodologi
Engelsk benämning
Special Education: Scientific Theoretical Traditions and Methodology
Kurskod
SO668F
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2020-01-22
Gäller från
2020-08-31
Behörighetskrav
En yrkesexamen i specialpedagogik med/samt ett självständigt arbete om 15 hp.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Specialpedagogik
Fördjupningsnivå
A1F
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sin kunskap om och sina färdigheter i att studera och kritiskt granska teorier och metoder kopplade till specialpedagogik med hänsyn till såväl vetenskapsteoretiska traditioner som samhälleliga och etiska aspekter
Innehåll
I kursen studeras relevanta teoretiska perspektiv och metodologiska angreppssätt som förekommer inom specialpedagogisk samt deras möjligheter och begränsningar för forskning och utvecklingsarbete. I samband med studier av teoretiska perspektiv belyses även vetenskapsteoretiska traditioner samt frågor om etik och forskningens samhälleliga relevans.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för och problematisera teoretiska perspektiv, vetenskapsteoretiska traditioner samt samhälleliga och etiska aspekter med relevans för forskning inom specialpedagogik
- granska och värdera specialpedagogisk forskning med utgångspunkt i teoretiska, metodologiska, samhälleliga och etiska aspekter
Bedömningsformer
Inom ramen för en muntlig gruppuppgift presenterar studenten en kritisk granskning av tre avhandlingar med utgångspunkt i teoretiska, metodologiska och etiska perspektiv (lärandemål 1-2).
I en individuell text som bygger på den muntliga presentationen gör studenten en fördjupad analys av valda avhandlingar samt obligatorisk litteratur i relation till teoretiska, metodologiska och etiska perspektiv samt vetenskapstraditioner och samhälleliga aspekter (lärandemål 1-2).
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Augustsson, Gunnar (2012). Akademisk skribent. Lund: Studentlitteratur (168 s).
Alvesson, Mats & Sköldberg, Kaj (2008). Tolkning och reflektion Vetenskapsfilosofi och kvalitativ metod (Andra upplagan). Lund: Studentlitteratur (ss 1-300).
Cohen, Louis, Manion, Lawrence & Morrison, Keith (2007). Research Methods in Education. London: Routledge (462 s).
Forskningslitteratur väljs i samråd med kursansvarig.
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).