UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Hösten 2022

Kursplan hösten 2022

Benämning

Pedagogik: Perspektiv på forskning

Engelsk benämning

Education: Perspectives on Research

Kurskod

SO660F

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Gäller från

2020-08-31

Fastställandedatum

2020-01-22

Utbildningsnivå

Avancerad nivå

Behörighetskrav

Godkänd kurs: SO659F Pedagogik: Forskningsmetodisk fördjupning, 7,5 hp
Eller
Godkänd kurs SO652F Pedagogik: Vetenskapsteori och forskningsmetoder, 7,5 hp
Eller
Yrkesexamen avsedd för undervisning i förskolan, fritidshemmet eller i gymnasieskolans yrkesförberedande ämnen tillsammans med magisterexamen inom utbildningsvetenskap
Eller
Magisterexamen i pedagogik

Huvudområde

Pedagogik

Fördjupningsnivå

A1F / Avancerad nivå, har kurs/er på avancerad nivå som förkunskapskrav

Syfte

Kursen syftar till att studenten utvecklar en fördjupad förståelse för pedagogik som forskningsområde och utvecklar sin förmåga att självständigt söka och kritiskt granska forskningslitteratur.

Innehåll

Delkurser

Kritisk granskning av forskningsöversikter, 7.5 hp

Delkursens innehåll

I delkursen undersöks olika vetenskapliga texter, både gemensamma och individuellt valda pedagogiska kunskaps-, litteratur- och forskningsöversikter. Dessa texter analyseras med avseende på innehåll och form, syfte, funktion och användning. Värderingar görs med hänsyn till relevanta teoretiska, metodologiska, samhälleliga och etiska aspekter. Studenten utvecklar sin förmåga att söka litteratur genom elektroniska databaser.

Delkursens lärandemål

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
  • ge exempel på och diskutera forskningsöversikters syfte, funktion, användningsområden och roll i samhället
  • söka och värdera forskningsöversikter med hänsyn till relevanta teoretiska, metodologiska, samhälleliga och etiska aspekter
  • utifrån relevanta utgångspunkter och med god språkbehandling kritiskt granska och jämföra olika forskningsöversikter

Delkursens arbetsformer

Kursen använder arbetsformerna seminarier, diskussioner, litteratursökning och kollegierespons. Arbetet genomförs både individuellt och i grupp. Malmö högskolas lärplattform används.

Delkursens bedömningsformer

Delkursen examineras genom en skriftlig uppgift där studenten presenterar och kritiskt granskar och jämför några individuellt valda forskningsöversikt. I provet examineras samtliga lärandemål.

Att skriva en forskningsöversikt, 7.5 hp

Delkursens innehåll

Inom ramen för delkursen vidareutvecklar studenten sin förmåga att söka, värdera och motivera vald forskningslitteratur utifrån teoretiska, metodologiska, samhälleliga och etiska aspekter. Vidare utvecklar studenten sin förmåga att kategorisera, tematisera, syntetisera och kritiskt värdera forskning samt att författa en egen forskningsöversikt inom inriktningen pedagogik.

Delkursens lärandemål

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
  • självständigt och med god språkbehandling sammanställa en forskningsöversikt i relation till ett individuellt valt pedagogiskt forskningsområde
  • granska och värdera forskning med utgångspunkt i teoretiska, metodologiska, samhälleliga och etiska aspekter samt med insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar
  • presentera en egen forskningsöversikt och argumentera för dess innehåll
  • kritiskt granska och kommentera medstuderandes forskningsöversikter

Delkursens arbetsformer

Delkursen använder arbetsformerna seminarier, diskussioner, litteratursökning och kollegierespons. Arbetet genomförs både individuellt och i grupp. Malmö högskolas lärplattform används.

Delkursens bedömningsformer

Delkursen examineras genom en självständigt författad forskningsöversikt. I examinationen ingår att försvara sin text samt kritiskt granska och opponera på medstudenters texter.

Lärandemål

Delkurs 1 (kritisk granskning av forskningsöversikter), 7,5 hp:
ge exempel på och diskutera forskningsöversikters syfte, funktion, användningsområden och roll i samhället
söka och värdera forskningsöversikter inom pedagogik med hänsyn till relevanta teoretiska, metodologiska, samhälleliga och forskningsetiska aspekter
utifrån relevanta utgångspunkter och med god språkbehandling kritiskt granska och jämföra olika forskningsöversikter
Delkurs 2 (att skriva en forskningsöversikt), 7,5 hp:
självständigt och med god språkbehandling sammanställa en forskningsöversikt i relation till ett individuellt valt pedagogiskt forskningsområde
granska och värdera forskning med utgångspunkt i teoretiska, metodologiska, samhälleliga och etiska aspekter samt med insikt om vetenskapens möjligheter och begränsningar
presentera en egen forskningsöversikt och argumentera för dess innehåll
kritiskt granska och kommentera medstuderandes forskningsöversikter
Delkurs 1 examineras genom en muntlig och skriftlig uppgift där studenten presenterar och kritiskt granskar och jämför några individuellt valda forskningsöversikt. I provet examineras samtliga lärandemål.
Delkurs 2 examineras genom en självständigt författad forskningsöversikt. I examinationen ingår att försvara sin text samt kritiskt granska och opponera på medstudenters texter.

Bedömningsformer

Delkurs 1 examineras genom en muntlig och skriftlig uppgift där studenten presenterar och kritiskt granskar och jämför några individuellt valda forskningsöversikt. I provet examineras samtliga lärandemål.
Delkurs 2 examineras genom en självständigt författad forskningsöversikt. I examinationen ingår att försvara sin text samt kritiskt granska och opponera på medstudenters texter.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Att skriva en forskningsöversikt, 7.5 hp

Augustsson, Gunnar (2012). Akademisk skribent. Lund: Studentlitteratur. (168 s)
Bjereld, Ulf, Demker, Marie, Hinnfors, Jonas (2009). Varför vetenskap? Om vikten av problem och teori i forskningsprocessen. Lund: Studentlitteratur. (165 s)
Hart, Christopher (2009). Doing a literature review: releasing the social science research imagination. (Reprint). London: Sage Publications. (230 s)
Nilholm, C. (2017). Smart: ett sätt att genomföra forskningsöversikter. Lund: Studentlitteratur.
Poulson, Louise & Wallace, Mike (red) (2004). Learning to Read Critically in Teaching and Learning. London: SAGE (elektronisk bok) (232 s)
Forskningslitteratur väljs i samråd med kursansvarig.

Kursvärdering

Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenten. (HF 1:14).