Kursplan hösten 2024
Kursplan hösten 2024
Benämning
Pedagogik: Pedagogik med inriktning mot undervisning, lärande och pedagogiskt ledarskap
Engelsk benämning
Education: Teaching, Learning and Pedagogical Leadership
Kurskod
SO140F
Omfattning
30 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Inrättandedatum
2013-12-23
Fastställandedatum
2022-05-25
Gäller från
2022-08-29
Behörighetskrav
Yrkesexamen avsedd för undervisning alternativt kurser inom huvudområdet pedagogik om 60 hp.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Pedagogik
Fördjupningsnivå
G2E
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i huvudområdet Pedagogik.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska utveckla tidigare kunskaper och erfarenheter i riktning mot ökad vetenskaplig kompetens. Studenterna ska utveckla förmågan att identifiera, formulera och analysera problem av utbildningsvetenskaplig karaktär inom huvudområdet pedagogik med inriktning mot undervisning, lärande och pedagogiskt ledarskap.
Innehåll
Delkurs 1 Undervisning, lärande och pedagogiskt ledarskap, 5hp
Education, Learning and Pedagogical Leadership, 5 credits
Kursen bygger på studenternas observationer och analyser av utbildningsmiljöer, utbildningssituationer och pedagogiskt ledarskap. Exempel på vetenskapliga förhållningssätt och forskningsfrågor behandlas.
Delkurs 2 Forskningsfrågor, teori och metod, 10 hp
Research Questions, Theory and Method, 10 credits
I kursen studeras exempel på pedagogiskt utvecklingsarbete och pedagogisk forskning med inriktning mot undervisning, lärande och pedagogiskt ledarskap. Grundläggande undersökningsmetoder presenteras för diskussion och förhållandet mellan undersökningsfrågor och för dessa relevant undersökningsmetod behandlas. I samband härmed diskuteras undersöknings-/forskningsetiska problemställningar.
Delkurs 3 Självständigt arbete, 15 hp
Thesis, 15 credits
I kursen planerar och genomför studenten ett självständigt vetenskapligt arbete inom en given tidsram. Arbetet läggs fram vid ett seminarium där studenten också opponerar på ett annat arbete.
Lärandemål
Delkurs 1 Undervisning, lärande och pedagogiskt ledarskap, 5 hp
Education, Learning and Pedagogical Leadership, 5 credits
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- reflektera över och diskutera innehållet i begrepp som vetenskap, lärande och pedagogiskt ledarskap i förhållande till egna erfarenheter
- identifiera forskningsfrågor i förhållande till den egna praktiken.
Delkurs 2 Forskningsfrågor, teori och metod, 10 hp
Research Questions, Theory and Method, 10 credits
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- med utgångspunkt i vetenskapsteori diskutera forskningsfrågor i relation till pedagogik
- koppla forskningsfrågor till vetenskapliga metoder och etiska överväganden
- planera en forskningsprocess
- söka och använda relevant information utifrån valda forskningsfrågor
Delkurs 3 Självständigt arbete, 15 hp
Thesis, 15 credits
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- söka och använda relevant forskning utifrån valda forskningsfrågor
- skriva ett självständigt arbete där syfte och frågeställningar formuleras med utgångspunkt i teoretiska och metodologiska perspektiv samt i förhållande till tidigare forskning
- analysera och tolka insamlat material i enlighet med vetenskaplig praxis
- inom given tidsram redovisa ett skriftligt självständigt arbete på svenska eller engelska som är väl disponerat, formellt korrekt och språkligt klart och etiskt försvarbart
- i seminarium försvara sitt arbete samt opponera på ett annat arbete.
Arbetsformer
Föreläsningar och seminarier ges kring arbetsuppgifter och litteratur. Genomförandet av ett eget självständigt uppsatsarbete sker utifrån kursens syfte och mål i samverkan mellan studerande och kursledare. Handledning av det självständiga arbetet ges individuellt och i grupp.
Bedömningsformer
Prov 1: Skriftligen beskriva och analysera en pedagogisk situation. (Describe and analyse a pedagogical situation.) 5 hp
I provet examineras samtliga lärandemål i delkurs 1.
Examination sker genom att studenten beskriver en pedagogisk situation i den egna praktiken samt diskuterar och värderar teoretiska perspektiv , beprövad erfarenhet samt för kursen relevanta begrepp i skrift. Detta arbete diskuteras vid ett seminarium där studenten kritiskt reflekterar över egna och andras erfarenheter.
Prov 2: Skriftlig formulering av en forskningsplan (Construction of a research plan) 10 hp
I provet examineras samtliga lärandemål i delkurs 2.
Examination sker genom en individuell skriftlig uppgift som kan användas som ett underlag för det kommande självständiga arbetet. I uppgiften ska studenten reflektera över frågeställning, metod och möjliga teoretiska perspektiv samt anknyta till valda vetenskapliga arbeten med relevans för det egna kunskapsområdet.
Prov 3 Självständigt arbete, (Thesis) 15 hp
I provet examineras samtliga lärandemål i delkurs 3.
Examination sker genom ett självständigt skriftligt arbete där studenten presenterar en egen vetenskaplig undersökning som är väl disponerad, formellt korrekt och språkligt klar som har genomförts inom en given tidsram. Studenten ventilerar denna i ett seminarium samt opponerar på andras arbeten. Vidare ingår det att studenten redogör för en planering för hur slutsatserna i uppsatsen kan diskuteras med andra mottagargrupper än seminariegruppen.
Kriterier för betyget Godkänd och för betyget Väl godkänd finns i kursguide.
För betyget Väl godkänd på hela kursen krävs 2 delkurser med betyget VG , varav en ska utgöras av delkurs 3.
Kurslitteratur
Delkurs 1 Undervisning, lärande och pedagogiskt ledarskap, 5 hp
Illeris, Knud. (2015). Lärande. Lund: Studentlitteratur (336 s)
Svensson, Lennart. (2014). Introduktion till pedagogik. Norstedts akademiska förlag. (500 s.)
Ytterligare forskningslitteratur bestående av ca 500 sidor tillkommer.
Delkurs 2 Forskningfrågor, teori och metod, 10 hp
Brinkkjaer, Ulf & Høyen, Marianne (2020). Vetenskapsteori för lärarstudenter. Lund: Studentlitteratur. (224 s.)
Christoffersen, Line & Johannessen, Asbjörn (2015). Forskningsmetoder för lärarstudenter. Lund: Studentlitteratur. (208 s.)
Repstad, Pål (2007). Närhet och distans: kvalitativa metoder i samhällsvetenskap. Lund: Studentlitteratur (191.)
Svensson, Lennart. (2014). Introduktion till pedagogik. Norstedts akademiska förlag. (200 s.)
Vetenskapsrådet (2017) God forskningssed. Reviderad utgåva. Stockholm. Tillgänglig på Internet (80 s.)
Vetenskapsrådet (2019). Forskningsöversikt 2019 Utbildningsvetenskap. Tillgänglig via internet. (28 s.)
Övrig litteratur med relevans för det egna kunskapsområdet tillkommer.
Delkurs 3 Självständigt arbete, 15 hp
Litteratur väljs i samråd med handledare.
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.