Education Directory
PÅ SVENSKA
Malmö University

Kursplan med gällandedatum 2023-08-28

Kursplan med gällandedatum 2023-08-28

Benämning

Handledarutbildning I: Handledning och bedömning av lärarstudenters yrkeslärande i verksamhetsförlagd utbildning

Engelsk benämning

Training of Supervisor I: Supervision and Assessment of Teacher Students' Vocational Learning in School Based Training

Kurskod

SO124F

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden

Fastställandedatum

2023-03-29

Gäller från

2023-08-28

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Akademisk yrkesexamen för undervisningssektorn

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G2F

Syfte

Kursen syftar till att kursdeltagaren utvecklar förmågan att handleda lärarstudenter och bedöma deras utveckling av yrkeskunnande.

Innehåll

I kursen problematiseras och diskuteras handledarens roll, olika samtalsmetoder och handledningsstrategier samt dess konsekvenser. För att synliggöra relationen mellan teoretiskt och praktiskt yrkeskunnande analyseras undervisningssituationer med hjälp av didaktisk analys. I kursen behandlas vad som kännetecknar lärarkvalitet och yrkeskunnande. Kursdeltagarna ges möjlighet att diskutera formativa bedömningspraktiker i handledningsprocessen.

Lärandemål

Efter avslutad kurs ska kursdeltagaren kunna
  1. identifiera och värdera val av handledningsstrategier utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet i syfte att stödja och utveckla studenters yrkeslärande
  2. identifiera och värdera strategier för handledningssamtal, dess genomförande och konsekvenser utifrån vetenskap och beprövad erfarenhet
  3. planera och genomföra ett handledningssamtal som tar upp relationer mellan teoretiskt och praktiskt yrkeskunnande
  4. identifiera och bedöma utveckling av yrkeskunnande, samt kommunicera och motivera sin bedömning på ett konstruktivt sätt.

Arbetsformer

Kursen innehåller varierande arbetsformer. Dessa kan utgöras av föreläsningar, nätbaserade seminarier, gruppdiskussioner, kollegial respons och utvecklas med utgångspunkt i kursens syfte och mål i samverkan mellan kursdeltagare och kursledare. I kursen ingår två obligatoriska seminarier där de skriftliga uppgifterna diskuteras.

Bedömningsformer

Prov 1: Paper (Paper) 3,5 hp. I detta prov examineras lärandemål 2 och 3.
Prov 2: Paper (Paper) 4 hp. I detta prov examineras lärandemål 1 och 4.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur

Gerrevall, Per (red) (2017). Att bedöma lärarkvalitet: skicklighet, lämplighet & kompetens. Stockholm: Natur & Kultur (s. 31-40, 77-90, 107-136, 192-230) (98 s).
Lauvås, Per & Handal, Gunnar (2015). Handledning och praktisk yrkesteori. (3. uppdaterade uppl.) Lund: Studentlitteratur. (431 s).
Maltén, Arne. 1998. Kommunikation och konflikthantering: en introduktion. Lund: Studentlitteratur. Kapitel 1-3 (63 s).
Sträng, Monica. (red.). 2005. Samspel för lärande. Didaktiskt redskap för professionella lärare. Lund: Studentlitteratur. Inledningen samt kap. 3 och 4. (70 s).
Øiestad, Guro (2005). Feedback. (1. uppl.) Malmö: Liber. (140 s).

Kursvärdering

Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övergångsbestämmelser

Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.

Övrigt

Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.