Kursplan våren 2022
Kursplan våren 2022
Benämning
Svenska och lärande: Bedömning, utvärdering och utvecklingsarbete
Engelsk benämning
Swedish Studies and Education: Assessment, Evaluation and Quality Work
Kurskod
SL725B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Fastställandedatum
2021-10-27
Gäller från
2021-10-27
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SL724B Svenska och lärande: Planering och bedömning av språkutvecklande undervisning (genomgången)
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
A1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 12 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska fördjupa sin teoretiska förståelse och problematiserande förmåga gällande bedömning, utvärdering och utvecklingsarbete. Kursen syftar dessutom till att studenten ska utveckla sin förmåga att reflektera över sin praktik utifrån lärande i svenskdidaktik.
Innehåll
I kursen problematiserar studenten bedömning, utvärdering och utvecklingsarbete utifrån flera olika aspekter med koppling till svenskämnet. Särskild vikt läggs vid studentens egen förmåga att reflektera självkritiskt och analysera utvärderingars potentiella konsekvenser för den lokala skolnivån samt bedömningars möjliga effekter för elevers kunskapsutveckling inom svenskämnet. Bedömning analyseras och diskuteras utifrån olika syften, innehåll, tillvägagångssätt och konsekvenser. Vidare studeras och analyseras nationella och internationella utvärderingar utifrån hur de kan tolkas och användas, inklusive vilka metoder, synsätt och värderingar som utvärderingarna bygger på. I kursen bearbetas och fördjupas studentens erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- analysera och kritiskt värdera skriftliga individuella utvecklingsplaner i ämnet svenska
- kritiskt reflektera kring den egna bedömningsförmågan i svenskämnet
- analysera och presentera en lokal, nationell eller internationell utvärdering med relevans för svenskämnet utifrån dess betydelse för den lokala skolnivån
- kritiskt diskutera relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dessas betydelse för lärarprofessionen och utvecklingsarbete
- redogöra för samt kritiskt värdera modeller för bedömning, utvärdering och utvecklingsarbete i ämnet svenska
- redogöra för likheter och skillnader mellan utvecklingen av modersmålet och andraspråket inklusive skillnader mellan andraspråksdrag och läs- och skrivsvårigheter i såväl teori som praktik.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utöver enskilda studier utgörs av grupparbeten, gruppdiskussioner, kollegial respons, seminarier, föreläsningar och informationssökning. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Detta inkluderar att delta i nätbaserade relationer och utnyttja digitala medier för samarbete och lärande. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
I kursen ingår obligatoriska föreläsningar. Frånvaro innebär skriftlig uppgift vars innehåll och omfattning motsvarar den obligatoriska föreläsningens. Uppgiften ska lämnas in under kursens gång och godkännas av undervisande lärare. Kursledaren anger vilka föreläsningar som är obligatoriska vid kursstart.
Bedömningsformer
Prov 1: Muntlig presentation (Oral Presentation), 6 hp. I detta prov examineras lärandemål 3 och 4.
Prov 2: Skriftlig tentamen (Written Exam), 6 hp. I detta prov examineras lärandemål 1, 2 och 5
Prov 3: Akademisk text (Academic Text), 3 hp. I detta prov examineras lärandemål 6.
För att nå VG på kursen måste prov 3 samt antingen prov 1 eller prov 2 ha betyget VG.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Bagga-Gupta, Sangeeta, Evaldsson, Ann-Carita, Liberg, Caroline & Säljö, Roger. (red.) (2013). Literacy-praktiker i och utanför skolan. Malmö: Gleerups. (136 s.)
Gorard, Stephen & Smith, Emma. (2006). An international comparison of equity in education systems. Comparative Education, 40(1), 15-28. (13 s.)
Hult, Agneta & Olofsson, Anders. (2017). Utvärdering och bedömning i skolan: för vem och varför? (2:a utgåvan). Stockholm: Natur & Kultur. Kapitel 1, 2, 3, 4 och 5 (90 s.)
Jönsson, Anders & Thornberg, Pia. (2014). Samsyn eller samstämmighet? En diskussion om sambedömning som redskap för likvärdig bedömning i skolan. Pedagogisk forskning i Sverige. 19(4-5), 386–402. (16 s.)
Korp, Helena. (2011). Kunskapsbedömning – vad, hur och varför? Stockholm: Skolverket och Fritzes. (133 s.)
Liberg, Caroline & Geijerstam, Åsa af. (red.) (2012). Med fokus på läsande: analys av samstämmigheten mellan svenska styrdokument, ämnesprov i svenska och PIRLS 2011. Stockholm: Skolverket. (48 s)
Livingston, Kay & McCall, Jim. (2005). Evaluation: judgmental or developmental? European Journal of Teacher Education, 28(2), 165-178 (13 s.)
Lundahl, Christian & Folke-Fichtelius, Maria. (red.) (2016). Bedömning i och av skolan- praktik, principer, politik. Lund: Studentlitteratur. (260 s.)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger och Liberg, Caroline. (red.) (2020) Lärande, skola, bildning. Stockholm: Natur och Kultur. (kap.15, 34 s.)
McGaw, Barry. (2008). The role of the OECD in international comparative studies of achievement. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice. 15(3), 223-243. (20 s.)
Med fokus på läsförståelse: en analys av skillnader och likheter mellan internationella jämförande studier och nationella kursplaner (2006). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig på Internet. (50 s.)
Salameh, Eva-Karin, Nettelbladt, Ulrika & Andersson, Ketty. (2018). Flerspråkig utveckling. I E-K. Salameh & U. Nettelbladt (Red), Språkutveckling och språkstörning hos barn, del 3. Lund: Studentlitteratur AB. (37 s.)
Skolverket (2020). Att planera, bedöma och ge återkoppling. Stöd för undervisning. Stockholm: Skolverket. (66 s.)
Skolverket (2018). Betyg och betygssättning. Skolverkets allmänna råd med kommentarer. Stockholm: Skolverket. (49 s.)
Svensson, Gudrun, Svensson, Jenny, Strazer, Boglárka & Wedin, Åsa. (2018). Greppa flerspråkigheten: en resurs i lärande och undervisning. Stockholm: Skolverket. (162 s.)
Vetenskapliga artiklar, nationella och internationella utvärderingar, kortare bokutdrag och nätresurser kan tillkomma
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.