Kursplan våren 2023
Kursplan våren 2023
Benämning
Svenska och lärande: Språkutvecklande undervisning
Engelsk benämning
Swedish Studies and Education: Language Development Teaching
Kurskod
SL239B
Omfattning
6 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Kursplannämnden
Inrättandedatum
2022-05-25
Fastställandedatum
2022-05-25
Gäller från
2023-01-16
Behörighetskrav
1. en generell examen om 180 högskolepoäng på grundnivå inom en huvudområdesgrupp, eller
2. en yrkesexamen
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs F-3 eller 4-6
Syfte
Kursen syftar till att studenten skall fördjupa sina kunskaper och medvetenhet om språk och språkutvecklande lärande i vid bemärkelse samt planering av sådan undervisning i skolåren 4-6.
Innehåll
Kursen behandlar olika synsätt och teoretiska aspekter på den fortsatta läs- och skrivundervisningen samt hur sådana synsätt kommer till uttryck i läromedel och undervisning.
Kursen behandlar vidare hur språkutvecklande miljöer och ett inkluderande arbetssätt kan skapas i en heterogen skola. En av kursens bärande tankar är att språkanvändning och språkutveckling ses som en kreativ process i vilken läsning, interaktion och kommunikation spelar en avgörande roll.
Inom kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från den verksamhetsförlagda utbildningen.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- redogöra för begreppet digital kompetens och dess betydelse för läsande, skrivande och språkbruk;
- analysera olika teoretiska utgångspunkter för läs- och skrivundervisning samt reflektera över hur dessa kommer till uttryck i både analoga och digitala undervisningspraktiker;
- kritiskt granska och ta ställning till val av läromedel samt litterära och visuella texter i en språkligt och kulturellt heterogen skola;
- redogöra för och analysera hur ämnesdidaktiska val bidrar till elevens språkutvecklande lärprocesser.
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utöver enskilda studier utgörs av gruppdiskussioner, kollegial respons, seminarier, föreläsningar och informationssökning. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Detta inkluderar att delta i nätbaserade relationer och utnyttja digitala medier för samarbete och lärande. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
I kursen ingår två obligatoriska seminarier. Frånvaro innebär en uppgift vars innehåll och omfattning motsvarar det obligatoriska momentet. Uppgiften ska göras under kursens gång och godkännas av undervisande lärare.
Bedömningsformer
Prov 1: Skriftligt prov (Written Examination) 3 hp
I detta prov bedöms lärandemål 1 och 2.
Prov 2: Muntlig presentation och utredande text (Oral Presentation and Expository Text) 3 hp
I detta prov bedöms lärandemål 3 och 4.
För att bli godkänd på kursen krävs minst betyget Godkänt på varje prov. För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på samtliga prov.
Gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Edvardsson, Jenny, Godhe, Anna-Lena & Magnusson, Petra (2018). Digitalisering, literacy och multimodalitet. Lund: Studentlitteratur. (114 s.)
Gibbons, Pauline (2018). Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. (5. uppdaterad uppl.) Uppsala: Hallgren & Fallgren. (278 s.)
Ledin, Per. (2013). Den kulturella texten: format och genre. TOKIS (Text- Och Kunskapsutveckling i Skolan) Viden Om Læsning, 13, 6–18. (Tillgänglig via internet.)
Mulvad, Ruth. (2013). Hvad er genre i genrepædagogikken? Kære genre – hvem er du? Viden om Læsning, nr. 13. Nationalt Videncenter for Læsning. (Tillgänglig via internet.)
Ridell, Kim. (2020). Genrebegreppets varierade uttryck som skrivdidaktisk resurs i grundskolans tidigare år. Magisteruppsats, Malmö Universitet. (62 s.) (Tillgänglig via internet.)
Schmidt, Catarina. (2014). Att bli en sån som läser: barns menings- och identitetsskapande genom texter. Doktorsavhandling, Örebro Universitet. (C:a 100 s., väljes i samråd med kursledaren.) (Tillgänglig via internet.)
Walldén, Robert, & Langwagen, A. (2021). ”Man förstår nästan allt!”: Läsförståelsearbete med faktatexter i årskurs 4. HumaNetten, 47, 169–181. (Tillgänglig via internet.)
Kursplaner i svenska.
I övrigt ingår litteratur om ca 300 sidor som väljs i samråd med kursledaren. Aktuella vetenskapliga uppsatser och artiklar samt skönlitteratur kan tillkomma.
Kursvärdering
Malmö universitet ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av lärosätet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.
Övrigt
Om en student har beslut om riktat pedagogiskt stöd, har examinator rätt att ge ett anpassat prov eller låta studenten genomföra prov på ett alternativt sätt.
Undervisningsspråk är svenska men inslag av danska, engelska och norska kan förekomma