Kursplan våren 2022
Kursplan våren 2022
Benämning
Svenska och lärande: Språkutvecklande lärprocesser och undervisning
Engelsk benämning
Language Development Learning Processes and Teaching
Kurskod
SL237B
Omfattning
12 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle, Programnämnden för förskollärarprogrammet
Fastställandedatum
2021-12-17
Gäller från
2021-12-17
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SL231B Svenska och lärande: Barns tidiga läsning och skrivande i ett första- och andraspråksperspektiv (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 4-6 och avser undervisning i ämnet svenska.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 6 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenten skall fördjupa sina kunskaper och medvetenhet om skolans styrdokument, didaktik, lärande och undervisning för att kunna undervisa i ett 4-6-perspektiv. Kursen syftar även till att studenten ska utveckla förmåga att reflektera kring hur sociala, språkliga och genusbetingade faktorer kan påverka undervisningen och språkutvecklande lärprocesser.
Innehåll
Planering och organisation av undervisning och bedömning som en del av undervisningen, bearbetas utifrån didaktisk teori, läroplansteori och teorier om kunskap och lärande. Kursen behandlar planering och utformning av undervisningsförlopp som är teoretiskt underbyggda och som stödjer elevers språk- och kunskapsutveckling samt bygger på att bedömningen fokuserar deras lärande.
I kursen bearbetas och fördjupas studentens erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten…
- redogöra för och jämföra olika teorier om lärande och utveckling.
- analysera olika teoretiska utgångspunkter för läs- och skrivundervisning samt reflektera över hur olika lärandeteorier kommer till uttryck i både analoga och digitala undervisningspraktiker
- redogöra för och problematisera olika perspektiv på didaktisk teori och läroplansteori
- redogöra för och analysera hur ämnesdidaktiska val bidrar till elevens språkutvecklande lärprocesser
- kommunicera och didaktisera frågor som rör identitet, sexualitet och samlevnad
- redogöra för grundläggande drag i svenska språkets fonologi, stavning, morfologi och syntax
- analysera och ge respons på elevtexter av olika texttyper utifrån grammatiska begrepp och med stöd i didaktiska skrivteorier
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som utöver enskilda studier utgörs av grupparbeten, gruppdiskussioner, kollegial respons, praktisk gestaltning, seminarier, föreläsningar och informationssökning. Kursens genomförande bygger på att studenten deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Detta inkluderar att delta i nätbaserade relationer och utnyttja digitala medier för samarbete och lärande. Studenten förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.
I kursen ingår obligatoriska moment. Frånvaro innebär en uppgift vars innehåll och omfattning motsvarar det obligatoriska momentet. Uppgiften ska göras under kursens gång och godkännas av undervisande lärare. Kursledaren anger vilka moment som är obligatoriska vid kursstart.
Bedömningsformer
Prov 1, Muntligt prov (Oral Examination) 3 hp
I detta prov bedöms lärandemål 1 och 2.
Prov 2, Utredande text (Expository Text) 5 hp
I detta prov bedöms lärandemål 3, 4 och 5.
Prov 3, Skriftlig salstentamen (Written Examination) 4 hp
I detta prov bedöms lärandemål 6 och 7.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För att erhålla betyget Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på Prov 2 samt på Prov 1 eller 3.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur
Bergh Nestlog, E. (2012). Var är meningen?: elevtexter och undervisningspraktiker (Doctoral dissertation, Linnaeus University Press). (338 s)
Dysthe, Olga (1996). The multivoiced classroom: Interactions of writing and classroom discourse. Written communication, 13(3), 385–425
Eriksson, Jessica; Grönvall Fransson, Camilla & Johansson, Annelie (2017). Kreativ grammatikundervisning: från förskoleklass till åk 6. (Andra upplagan) Ingarö: Columbus förlag. (c:a 100 sidor, i samråd med kursledaren)
Gibbons, Pauline (2018). Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. (5. uppdaterad uppl.) Uppsala: Hallgren & Fallgren (278 s.)
Jönsson, Karin (red.) (2016). Bygga broar och öppna dörrar. (reviderad upplaga) Stockholm: Liber. (217 s)
Korneliussen, Niviaq (2018). Homo sapienne. Stockholm: Leopard. (152 s)
Liberg, Caroline & Smidt, Jon (red.) (2019). Att bli lärare i svenska (kapitel 1, 3–5, 7, 12). Stockholm: Liber. (75 s)
Liberg, Caroline & Nordlund, Anna (2019). Lärares samtal om elevers skrivande av berättande texter i tidiga skolår. Nordic Journal of Literacy Research. Vol 5. No.2 2019, pp 120-139. (19 s)
Lindstedt, Inger (2013). Textens hantverk: om retorik och skrivande. 2., [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur. (168 s)
Lindström, Gunnar & Pennlert, Lars-Åke (2012). Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik. 5. uppl. Umeå: Fundo. (67 s)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline. (2020). Lärande, skola, bildning. (Femte utgåvan) (kapitel 7-10, 13). Stockholm: Natur och Kultur. (224 s)
Martinsson, Lena & Reimers, Eva. (2008). Skola i normer. Malmö: Gleerups (s 7-52) (45 s)
Simonsson, Nathalie. (2012). Världens viktigaste handledning: om kroppen, känslor. Stockholm: Ordfront (132 s)
Skolforskningsinstitutet (2018). Feedback i skrivundervisningen. Solna: Skolforskningsinstitutet. (61 s) (Tillgänglig via internet)
Skolverket (2006). I enlighet med skolans värdegrund? En granskning av hur etnisk tillhörighet, funktionshinder, kön, religion och sexuell läggning framställs i ett urval av läroböcker. Stockholm: Skolverket. (66 s)
Skolverket (2014). Förskoleklassen: uppdrag, innehåll och kvalitet. Stockholm: Skolverket. (Tillgänglig via internet)
Svensson, Gudrun; Svensson, Jenny; Strazer, Boglárka & Wedin, Åsa. (2018). Greppa flerspråkigheten: en resurs i lärande och undervisning. Stockholm: Skolverket. (Tillgänglig via internet)
Wahlström, Ninni (2019). Didaktik – ett professionsbegrepp. Malmö: Gleerups. (180 s)
Xi, Jiao, & Lantolf, James P. (2021). Scaffolding and the zone of proximal development: A problematic relationship. Journal for the Theory of Social Behaviour, 51(1), 25-48. (23 s)
I övrigt ingår litteratur som väljs i samråd med kursledaren.
Aktuella uppsatser och vetenskapliga artiklar samt skönlitteratur, ca 500 s., tillkommer
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).