Kursplan våren 2018
Kursplan våren 2018
Benämning
Svenska och lärande: Språkutvecklande läroprocesser och undervisning
Engelsk benämning
Swedish Studies and Education: Language Development
Kurskod
SL224B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2017-12-22
Gäller från
2018-01-15
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SL221B Svenska och lärande: Barns tidiga läsning och skrivande i ett första- och andraspråksperspektiv (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i grundlärarexamen med inriktning mot arbete i förskoleklass och grundskolans årskurs 1-3 och avser undervisning i ämnet svenska.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 9 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska fördjupa sina kunskaper och sin medvetenhet om skolans styrdokument, didaktik, lärande, bedömning och undervisning för att kunna undervisa i svenska i ett F-3 – perspektiv.
Innehåll
Med utgångspunkt i styrdokumenten och med fokus på en likvärdig skola, inklusive sociala, språkliga och genusbetingade faktorers betydelse, bearbetas planering och organisation av undervisning och bedömning utifrån didaktikens centrala frågor. Kursen behandlar kunskap om bedömning samt kunskapssynen i skolans styrdokument. Kursen behandlar vidare planering och utformning av undervisningsförlopp som är teoretiskt underbyggda och som stödjer elevers språk- och kunskapsutveckling samt bygger på att bedömningen fokuserar deras lärande. Därutöver studeras specialpedagogiska aspekter.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
- exemplifiera, diskutera och analysera didaktikens centrala frågor – vem, vad, varför och hur – med utgångspunkt i styrdokument och ämnesområdet svenska och svenska som andraspråk och modersmål
- diskutera och värdera olika synsätt på kunskap och lärande och på elever som uttrycks i läroplan och kursplan i svenska och svenska som andraspråk
- analysera och problematisera olika teoretiska utgångspunkter för grundläggande språk-, läs- och skrivundervisning och hur dessa kommer till uttryck i en pedagogisk praktik samt reflektera över hur olika kunskapssyn påverkar läroprocesser
- omvandla och konkretisera gällande läro- och kursplaner till en pedagogisk planering som inbegriper bedömning av elevers lärande
- beskriva och diskutera hur undervisning/pedagogisk verksamhet kan organiseras ur ett likvärdighetsperspektiv så att varje elevs lärande och utveckling främjas i svenska och svenska som andraspråk
- förklara och diskutera grundläggande begrepp om bedömning och redogöra för olika bedömningssyften
- förklara översiktliga principer för stavning och meningsbyggnad och mönster för ordböjning samt redogöra för elev- och lärobokstexters struktur och språkliga drag med användande av adekvat terminologi
- särskilja och tolka kännetecken för läs- och skrivsvårigheter och särskilja dessa från andraspråksdrag samt kunna redogöra för hur miljöer för språk-, läs- och skrivutveckling elever i behov av särskilt stöd kan utformas i svenska och svenska som andraspråk
- reflektera över och kritiskt värdera vad sociala, språkliga och genusbetingade faktorer kan betyda för val av innehåll, arbetsformer och bedömning
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner, handledning m.m. Arbetsformerna utvecklas med utgångspunkt från kursens syfte och mål i samverkan. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag. I kursen ingår obligatoriska seminarier. Frånvaro innebär en uppgift på plats vars innehåll och omfattning motsvarar det obligatoriska seminariet. Uppgiften ska göras under kursens gång och godkännas av undervisande lärare. Kursledaren anger vilka föreläsningar som är obligatoriska vid kursstart.
Bedömningsformer
Prov 1, informationsfilm och seminarium (informative film and seminar) 5hp
En första del av provet består i att studenten, inom ramen för ett gruppsamarbete, producerar en informationsfilm som behandlar olika teoretiska utgångspunkter och praktiska modeller för läs- och skrivundervisning. Filmerna redovisas och följs sedan upp i ett seminarium. I detta prov bedöms lärandemål 2 och 3
Prov 2, en lektionssekvens och en utredande text (sequence of lessons and expository text) 5hp
I detta prov bedöms lärandemål 1, 4, 5 och 9. Provet består av en planering av en lektionssekvens utifrån gällande läroplan och kursplan där språkutveckling och ett ämnesinnehåll integreras. I planen ska bedömning för elevers lärande ingå. Planeringen redovisas muntligt. Lektionssekvensen följs i en individuell text, där studenten redogör för och motiverar sina didaktiska val för att skapa en likvärdig skola.
Prov 3, tentamen (examination ) 5hp
Detta prov består av en salstentamen. I detta prov bedöms lärandemål 6, 7 och 8
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart. För att erhålla betyget
Väl godkänd krävs betyget Väl godkänd på båda proven.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Dysthe, Olga (1996). Det flerstämmiga klassrummet: att skriva och samtala för att lära. Lund: Studentlitteratur (250s)
Frykholm, Clas-Uno (2007). Pedagogiska konsekvenser. I: Att läsa och skriva: forskning och beprövad erfarenhet. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. S.101 – 120. Tillgänglig på Internet:http://www.skolverket.se/publikationer?id=1887 (19 s)
F-3: Förskoleklassen: uppdrag, innehåll och kvalitet. (2014). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=3329 (65 s)
Gibbons, Pauline (2016). Stärk språket, stärk lärandet: språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt för och med andraspråkselever i klassrummet. 4. upppdaterad uppl. Uppsala: Hallgren & Fallgren (ca 275s.)
I enlighet med skolans värdegrund?: en granskning av hur etnisk tillhörighet, funktionshinder, kön, religion och sexuell läggning framställs i ett urval av läroböcker. (2006). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig på It’s learning som Pdf-fil. (66 s)
Jönsson, Anders (2011). Bedömning i didaktisk belysning. I: Persson, Sven & Riddersporre, Bim (red.)Utbildningsvetenskap för grundskolans tidiga år. Stockholm: Natur och Kultur. S. 319-334 (15 s)
Jönsson, Karin (red.) (2016). Bygga broar och öppna dörrar. [reviderad upplaga] Stockholm: Liber (217s)
Jönsson, Karin & Jennfors, Elisabeth (2011) Svenskämnet och innehållsfrågan. I: Persson, Sven & Riddersporre, Bim (red.) Utbildningsvetenskap för grundskolans tidiga år. Stockholm: Natur och Kultur. S. 129-147 (18 s)
Korp, Helena (2011). Kunskapsbedömning: vad, hur och varför? : [kunskapsöversikt]. Stockholm: Skolverket. Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2666 (133 s)
Kunskapsbedömning i skolan: praxis, begrepp, problem och möjligheter. (2011). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=2660 (77 s)
Kåreland, Lena (red) (2005). Modig och stark – eller ligga lågt. Skönlitteratur och genus i skola och förskola. Stockholm: Natur och Kultur. (s 25-152) (125 s)
Liberg, Caroline (2007). Läsande, skrivande och samtalande. I: Att läsa och skriva: forskning och beprövad erfarenhet. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. S.25 – 44. Tillgänglig på Internet:http://www.skolverket.se/publikationer?id=1887 (19 s)
Lindstedt, Inger (2013). Textens hantverk: om retorik och skrivande. 2., [rev.] uppl. Lund Studentlitteratur (kap. 5, 7-9,11, 13)
Lindström, Gunnar & Pennlert, Lars-Åke (2012). Undervisning i teori och praktik: en introduktion i didaktik. 5. uppl. Umeå: Fundo (67 s)
Lundgren, Ulf P., Säljö, Roger & Liberg, Caroline (red.) (2017). Lärande, skola, bildning: [grundbok för lärare]. 3., [rev. och uppdaterade] utg. Stockholm: Natur och Kultur. Kapitel 7,8,9,10,13,14,16,17.
Läs- och skrivprocessen som ett led i undervisningen.(2000).Stockholm: Statens skolverk Tillgänglig på http:www.skolverket.se/publikationer?id=657 (31 s)
Läs- och skrivundervisningen inom ämnena svenska/svenska som andraspråk i årskurserna 4–6(2016). Stockholm: Skolinspektionen (17 s)
Myrberg, Mats (2007). Läs och skrivsvårigheter. I: Att läsa och skriva: forskning och beprövad erfarenhet. Stockholm: Myndigheten för skolutveckling. S. 73-99. Tillgänglig på Internet:http://www.skolverket.se/publikationer?id=1887 (26 s)
Nordin-Hultman, Elisabeth (2008). Dags för en ny synvända. Pedagogiska magasinet. 2/08,s. 43-46 (4 s)
Nya språket lyfter!: bedömningsstöd i svenska och svenska som andraspråk för grundskolans årskurs 1-6 : enligt Lgr 11. (2016). Stockholm: Skolverket. Tillgänglig på Internet:http://www.skolverket.se/publikationer?id=2474 (85 s)
Planering och genomförande av undervisningen: för grundskolan, grundsärskolan, specialskolan och sameskolan. (2011). Stockholm: Skolverket (44 s)
PIRLS 2016 [Elektronisk resurs]. (2017). Skolverket
Tillgänglig på Internet: http://www.skolverket.se/publikationer?id=3868
Språk- och kunskapsutveckling [Elektronisk resurs] : för barn och elever med annat modersmål än svenska. (2010). Stockholm: Skolinspektionen
Tillgänglig på Internet: http://www.skolinspektionen.se/Documents/Kvalitetsgranskning/sprak-kunskapsutveckling/kvalgr-sprakutv-slutrapport.pdf?epslanguage=sv
Kursplaner i svenska, svenska som andraspråk och modersmål I övrigt ingår litteratur som väljs i samråd med kursledaren.
Aktuella uppsatser och vetenskapliga artiklar samt skönlitteratur, ca 500 s., tillkommer
Kursvärdering
Högskolan ger studenter som deltar i eller har avslutat en kurs en möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av högskolan. Högskolan sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).