Utbildningsinfo
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan med gällandedatum 2018-09-03

Kursplan med gällandedatum 2018-09-03

Benämning

Svenska och lärande: Att analysera, bedöma och stödja språkutveckling

Engelsk benämning

Swedish Studies and Education: Analysing, Assessing and Facilitating Language Development

Kurskod

SL209C

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för lärande och samhälle

Fastställandedatum

2018-03-22

Gäller från

2018-09-03

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SL208C Svenska och lärande: Ungdomar, texter och lärande (genomgången)

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G1F

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurser 7–9 samt gymnasieskolan. I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.

Syfte

Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper om svenska språket som system och i bruk och kunna tillämpa denna kunskap för att analysera, bedöma och stödja elevers språkutveckling. Kursen syftar också till att studenten ska utveckla kunskaper om centrala lärandeteorier.

Innehåll

Delkurser

Delkursens innehåll

Inom kursen behandlas svenska språkets grammatiska och fonetiska regelsystem ur ett funktionellt perspektiv. Studenterna studerar också skillnader och likheter mellan tal och skrift och de didaktiska konsekvenserna av dessa skillnader och likheter. Begreppet språklig medvetenhet problematiseras liksom också vad tal- och skriftspråklig kompetens innebär för individ och samhälle. Grammatikens vad, hur och varför diskuteras, varvid den skolgrammatiska traditionen ställs i belysning av de ämnesdidaktiska begreppen formaliserad och funktionaliserad undervisning.

Delkursens lärandemål

Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
  • redogöra för svenska språkets grammatiska och fonologiska struktur samt för skillnader och likheter mellan tal och skrift
  • diskutera grammatikundervisningens vad, hur och varför

Delkursens arbetsformer

Delkursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av pararbete, gruppdiskussioner (även nätbaserade), föreläsningar och seminarier. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.

Delkursens bedömningsformer

Examinationen består av två delar. Den första delen utgörs av en individuell skriftlig salstentamen (lärandemål 1) Den andra delen utgörs av ett nätbaserat litteraturseminarium (lärandemål 2).
För delkursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Delkursens innehåll

Med utgångspunkt i sina kunskaper om svenska språkets grammatiska regelsystem analyserar studenterna språket i elevers textproduktion samt använder dokumentation av elevers textproduktion som redskap för att bedöma hur långt elever hunnit i sin språkutveckling och hur stödet för elevers fortsatta språkutveckling kan utformas. I detta sammanhang diskuterar studenterna också elevtextanalysens funktion som grund för samtal mellan vårdnadshavare, lärare och elev samt reflekterar över bedömningen. I kursen behandlas också centrala lärandeteorier.

Delkursens lärandemål

Efter avslutad delkurs ska studenten
  • kunna redogöra för centrala lärandeteorier i relation till lärande och undervisning
  • kunna analysera och bedöma elevtexter i ett utvecklingsperspektiv
  • utifrån analys och bedömning av en elevs textproduktion kunna synliggöra elevens utveckling i förhållande till nationella mål och betygskriterier samt ge förslag på hur den fortsatta undervisningen kan utformas för att stödja elevens långsiktiga språkutveckling
  • kunna föreslå former för långsiktig dokumentation av elevers språkutveckling
  • kunna reflektera över bedömnings-, betygssättnings- och dokumentationspraktiker

Delkursens arbetsformer

Delkursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av pararbete, gruppdiskussioner (även nätbaserade), föreläsningar och seminarier. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv. Studenterna förutsätts ta egna initiativ till responsarbete och arbetsmöten av olika slag.

Delkursens bedömningsformer

Examinationen består av två delar. Den första delen består av en skriftlig analys och reflektion (lärandemål 2, 3, 4 och 5 ). Den andra delen består av ett muntligt seminarium (lärandemål 1).
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Grammatik och grammatikdidaktik, 6 hp

Brodow, Bengt, Nilsson, Nils-Erik & Ullström, Sten-Olof (2000). Retoriken kring grammatiken. Lund: Studentlitteratur (167 s.)
Josefsson, Gunlög (2010, 2 uppl.). Svensk universitetsgrammatik för nybörjare. Lund: Studentlitteratur (252 s.)
Lundin, Katarina (2017, 3 uppl.). Tala om språk. Lund: Studentlitteratur (198 s.)

Elevtextanalys, bedömning och lärande, 9 hp

Den skriftliga individuella utvecklingsplanen [Reviderad och utökad upplaga] (2017). Stockholm: Skolverket (32 s.) Tillgänglig via internet
Hansén, Sven-Erik & Forsman, Liselott (red.) (2017). Allmändidaktik: vetenskap för lärare. Andra upplagan. Lund: Studentlitteratur. (Kapitel 7, 27 s.)
Hirsch, Åsa (2011) A tool for learning? An analysis of targets and strategies in Swedish Individual Education Plans. Nordic Studies in Education vol 31, s.14-30, (16 s)
Jensen, Mikael (2016). Lärande och lärandeteorier: om den intentionella människan. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur (344s)
Liberg, Caroline (2009). Genrepedagogik i ett didaktiskt perspektiv. I: Juvonen P. (red). Språk och lärande. Rapport från ASLA:s höstsymposium, Stockholm, 7-8 november 2008. (Language and Learning. Papers from the ASLA Symposium in Stockholm, 7–8 November, 2008). ASLA, Svenska föreningen för tillämpad språkvetenskap. Stockholm (s. 11-25). Tillgänglig via internet
Nordenfors, Mikael (2017). Elevernas texter. Redskap för textanalys, textsamtal och bedömning. Lund: Studentlitteratur (273 s.).
Shepard, Lorrie A (2000). The role of Assessment in a Learning Culture. I: Educational Reseacher. 29 (s. 4-14) Tillgänglig via internet
Skar, Gustaf & Tengberg, Michael (red.) (2015). Bedömning i svenskämnet: årskurs 7-9. Stockholm: Natur och Kultur (s. 23-86. 129-160)
Kurs- och ämnesplaner i svenska. Skolverket (www.Skolverket.se)
Nationella prov för år 9 (7-9) respektive gymnasieskolan (gy) Tillgängliga via internet

Kursvärdering

Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).

Övrigt

För betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på minst 2/3 av kursens poängomfattning.