Kursplan hösten 2018
Kursplan hösten 2018
Benämning
Svenska och lärande: Ungdomar, texter och lärande
Engelsk benämning
Swedish Studies and Education: Young People, Texts and Learning
Kurskod
SL208C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2018-11-14
Gäller från
2018-11-12
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SL207C Svenska och lärande: Språk, utveckling och lärande (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurser 7–9 samt gymnasieskolan.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 2 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenten ska utveckla kunskaper om skönlitteratur och andra medietexter och deras betydelse för ungdomars språkliga och kulturella kompetens. Vidare syftar kursen till att studenten ska kunna använda och iscensätta skönlitteratur och andra medietexter i ämnesövergripande undervisning och tematisk undervisning i svenska. Studenten ska också utveckla kunskap om förhållandet mellan beprövad erfarenhet och vetenskaplig grund i relation till lärarprofessionen.
Innehåll
I kursen behandlas skönlitteratur och andra medietexter – såväl analoga som digitala - i tematiska och ämnesövergripande sammanhang varvid sådana texter som central källa till upplevelse och kunskap i pedagogiska sammanhang lyfts fram. Här diskuteras vikten av att läraren i arbete med skönlitteratur och andra medietexter medvetet väljer texter som anknyter till och utmanar de erfarenheter och omvärldsbilder som eleverna har. I kursen introduceras litteratur- och filmvetenskapliga begrepp och analysverktyg och studenterna använder dessa för att öka sin förståelse för texters innehåll och uppbyggnad. Berättartekniska grundfrågor tas upp liksom även tolkning och meningsskapande vid textläsning samt forskning om hur unga tillägnar sig litterära texter. Studenterna får då också använda olika analysverktyg i en pedagogiskt riktad textanalys där de belyser en text ur en konkret lässituation i skolan. I kursen får studenterna tillfälle att problematisera och tolka centrala ämnesdidaktiska begrepp. Härvid reflekterar studenterna över begreppens innebörd för olika sätt att organisera och tillägna sig kunskap, och därmed tydliggörs också olika synsätt vad gäller kunskap och lärande. Sambandet mellan språk- och kunskapsutveckling uppmärksammas och studenterna ges tillfälle att utforska skönlitteraturens och andra medietexters möjligheter i ett språk- och kunskapsutvecklande sammanhang. I förhållande till kursens olika perspektiv diskuteras och värderas relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för lärarprofessionen.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
- utifrån kunskaper om ungdomars textvärldar och det vidgade textbegreppet kunna ta ställning till val av texter i en språkligt och kulturellt heterogen skola
- kunna använda såväl grundläggande textanalytiska begrepp som receptionsteoretiska kunskaper för att analysera skönlitterära texter och film samt deras användning i undervisning
- kunna omvandla och konkretisera gällande läro- och kursplaner till en planering av ett tematiskt arbete där skönlitteraturens och andra medietexters språk- och kunskapsutvecklande potential beaktas och bedömning diskuteras
- kunna gestalta lyrik eller berättande texter
- kunna kritiskt diskutera relationen mellan vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet och dess betydelse för lärarprofessionen
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, basgruppsarbete och gruppdiskussioner. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv.
Bedömningsformer
Examinationen består av tre delar:
Den första delen är ett litteraturseminarium (delar av lärandemål 2).
Den andra delen utgörs av en muntlig och skriftlig presentation och diskussion i grupp av ett tematiskt arbete. Den muntliga presentationen har inslag av gestaltning (lärandemål 1, 3, 4, 5).
Den tredje delen består av en individuell skriftlig pedagogiskt riktad textanalys (lärandemål, 2).
Delar av lärandemål 2 examineras alltså både muntligt och skriftligt.
För kursen gällande betygskriterier meddelas av kursledaren vid kursstart.
För samtliga bedömningar ska underlaget vara sådant att individuella prestationer kan särskiljas.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Alexanderson, Kristina, Sporrong, Elin & Westin Tikkanen, Karin (2016). Kritiskt tänkande: i teori och praktik. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur (Inledning och kapitel 1, 5, 62 s.)
Andersson, Lars Gustaf & Hedling, Erik (1999), Filmanalys. En introduktion. Lund: Studentlitteratur (Kap. 1, 2, 4 och 5, 56 s.)
Beach, Richard m fl (2006). Teaching Literature to Adolescents. Lawrence Erlbaum Associates (s. 1-121)
Chambers, Aidan (2001). Böcker inom oss – om boksamtal. Rabén & Sjögren (163 s.)
Edvardsson,Jenny, Godhe, Anna-Lena & Magnusson, Petra (2018), Digitalisering, literacy och multimodalitet. Lund: Studentlitteratur (s. 31-107)
Holmberg, Claes-Göran & Ohlsson, Anders (1999). Epikanalys. En introduktion. Lund: Studentlitteratur (Kap. 1, 3, 5, 9, 11, 12 och 13, 56 s.)
Johansson, Cecilia (2016). Historieundervisning i ett nytt medielandskap: En interventionsstudie om högstadieungdomar som bloggar om andra världskriget. I: Larsson, Anna (red), Medier i historieundervisningen: Historiedidaktisk forskning i praktiken (s. 24-43). Tillgänglig via internet.
Jönsson, Maria & Öhman, Anders (red.) (2015). Litteratur och läsning. Litteraturdidaktikens nya möjligheter. Lund: Studentlitteratur. (kap. 3 och 6, 37 s. )
Langer, Judith (2005). Litterära föreställningsvärldar. Litteraturundervisning och litterär förståelse. Göteborg: Daidalos (kap. 1-3, 42 s.)
Liberg, Caroline (2007). Språk och kommunikation. I: Att läsa och skriva – forskning och beprövad erfarenhet, utgiven av Skolverket (15 s.) Tillgänglig via internet.
Lundahl, Christian (2014, 2 uppl.). Bedömning för lärande. Lund: Studentlitteratur (kap. 1, 3, 4 och 7, 67 s.)
Minten, Eva (2013). Forskning för klassrummet: vetenskaplig grund och beprövad erfarenhet i praktiken. Stockholm: Skolverket kap 1-3 (41 s.) Tillgänglig via internet.
Molloy, Gunilla (2008, 2 uppl.). Reflekterande läsning och skrivning. Lund: Studentlitteratur (296 s.)
Molloy, Gunilla (2003). Att läsa skönlitteratur med tonåringar. Lund: Studentlitteratur (s. 9-133)
Nilsson, Jan (2007 2 uppl.). Tematisk undervisning. Lund: Studentlitteratur (kap. 2 och 5, 33 s.)
Olin-Scheller, Christina (2006). Mellan Dante och Big Brother. En studie om gymnasielevers textvärldar. Karlstad: Karlstad University Studies (s. 11-37, 108-142). Tillgänglig via internet.
Vetenskap och beprövad erfarenhet: Skola. (2017). Lund: Lunds universitet, VBE programmet (60 s.) Tillgänglig via internet.
Läroplaner och kursplaner i svenska. Skolverket. (www.skolverket.se)
Ett urval artiklar och andra kortare texter (i pdf) kan tillkomma under kursen.
Skönlitteratur
Carrasco, Jesús (2015), Flykten. Natur & Kultur (214 s.)
Collins, Suzanne (2009). Hungerspelen. Månpocket (304 s.)
Green, John (2017). Sköldpaddor hela vägen ner. Bonnier Carlsen (292 s.)
Jägerfeld, Jenny (2016), Brorsan är kung! Rabén & Sjögren (141 s.)
Khemiri, Jonas Hassen (2003). Ett öga rött. Norstedts (253 s.)
Lindgren, Astrid (1973). Bröderna Lejonhjärta. Rabén&Sjögren (256 s.)
Nilsson Per (1992). Hjärtans fröjd. Rabén&Sjögren (148 s.)
Satrapi, Marjane (2004). Persepolis, del 1. Ordfront Förlag AB (71 s.)
Film
Aschan, Lisa (2011). Apflickorna. Sverige
Cantet, Laurent( 2008), Mellan väggarna. Frankrike
Caro, Niki (2002). Whale rider. Nya Zeeland
Kernell, Amanda (2017). Sameblod. Sverige
Lund, Katia & Meireller, Fernando (2002). Guds stad (Ciudade de deus). Brasilien
Odell, Anna (2014). Återträffen. Sverige.
Ross, Gary (2012), Hungerspelen. USA
Zvjagincev, Andrej (2003). Återkomsten. Ryssland
Aktuell TV-serie
Kursvärdering
Studenter som deltar i eller har avslutat en kurs ska ges möjlighet att framföra sina erfarenheter av och synpunkter på kursen genom en kursvärdering som anordnas av universitetet. Universitetet sammanställer kursvärderingarna samt informerar om resultaten och eventuella beslut om åtgärder som föranleds av kursvärderingarna. Resultaten ska hållas tillgängliga för studenterna. (HF 1:14).