Kursplan hösten 2015
Kursplan hösten 2015
Benämning
Svenska och lärande: Ungdomars textvärldar
Engelsk benämning
Swedish Studies and Education: Textual Worlds of the Young
Kurskod
SL202C
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för lärande och samhälle
Fastställandedatum
2013-10-03
Gäller från
2013-11-11
Behörighetskrav
Kursen har följande högskolekurs som förkunskapskrav: SL201C Svenska och lärande: Språk, utveckling och lärande (genomgången)
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i ämneslärarexamen med inriktning mot arbete i grundskolans årskurs 7-9, samt gymnasieskolan.
I kursen integreras ämnes- och ämnesdidaktiska studier med 3 högskolepoäng studier inom utbildningsvetenskaplig kärna.
Syfte
Kursen syftar till att studenterna ska tillägna sig kunskaper om skönlitteratur och andra medietexter och deras betydelse för ungdomars språkliga och kulturella kompetens. Vidare syftar kursen till att studenterna ska tillägna sig sådana kunskaper att de kan använda och iscensätta skönlitteratur och andra medietexter i ämnesövergripande och tematisk undervisning i svenska.
Innehåll
I kursen behandlas skönlitteratur och andra medietexter – såväl analoga som digitala - i tematiska och ämnesövergripande sammanhang varvid sådana texter som central källa till upplevelse och kunskap i pedagogiska sammanhang lyfts fram. Här diskuteras vikten av att läraren i arbete med skönlitteratur och andra medietexter medvetet väljer texter som anknyter till och utmanar de erfarenheter och omvärldsbilder som eleverna har. I kursen introduceras litteratur- och filmvetenskapliga begrepp och analysverktyg och studenterna använder dessa för att öka sin förståelse för texters innehåll och uppbyggnad. Berättartekniska grundfrågor tas upp liksom även tolkning och meningsskapande vid textläsning samt forskning om hur unga tillägnar sig litterära texter. Studenterna får då också använda olika analysverktyg i en pedagogiskt riktad textanalys där de belyser en text ur en konkret lässituation i skolan. I kursen får studenterna tillfälle att problematisera och tolka centrala ämnesdidaktiska begrepp. Härvid reflekterar studenterna över deras innebörd för olika sätt att organisera och tillägna sig kunskap, och därmed tydliggörs också olika synsätt vad gäller kunskap, lärande och bedömning. Sambandet mellan språk- och kunskapsutveckling uppmärksammas och studenterna ges tillfälle att utforska skönlitteraturens och andra medietexters möjligheter i ett språk- och kunskapsutvecklande sammanhang.
I kursen bearbetas och fördjupas studenternas erfarenheter från verksamhetsförlagd utbildning.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten
- kunna definiera innebörden av en flerstämmig lärandemiljö byggd på elevers aktiva deltagande, ge exempel på hur en sådan miljö kan skapas samt värdera den utifrån ett första- och ett andraspråksperspektiv
- utifrån kunskaper om ungdomars textvärldar och det vidgade textbegreppet kunna ta ställning till val av texter i en språkligt och kulturellt heterogen skola
- kunna använda såväl grundläggande textanalytiska begrepp som receptionsteoretiska kunskaper för att analysera skönlitterära texter och film samt deras användning i undervisning
- i samarbete med andra kunna omvandla och konkretisera gällande läro- och kursplaner till en planering av ett tematiskt arbete där skönlitteraturens och andra medietexters språk- och kunskapsutvecklande potential beaktas samt kunna formulera bedömningskriterier för detta arbete
- kunna gestalta lyrik och berättande texter
Arbetsformer
Kursen innehåller varierande arbetsformer som kan utgöras av föreläsningar, seminarier, basgruppsarbete och gruppdiskussioner. Kursens genomförande bygger på att studenterna deltar i ett gemensamt kunskapsbyggande med kurskamrater och lärare genom att aktivt bidra med egna erfarenheter, reflektioner, tolkningar och perspektiv.
Bedömningsformer
Examinationen består av tre delar. Den första är ett litteraturseminarium där skönlitteratur och andra medietexter i kursen analyseras och deras användning i undervisning diskuteras. Den andra delen består av en individuell, skriftlig pedagogiskt riktad textanalys. Den tredje delen utgörs av en muntlig och skriftlig presentation i grupp av ett tematiskt arbete och de didaktiska och metodiska val som gjorts utifrån några för kursen relevanta teorier. I presentationerna formuleras också bedömningskriterier med hjälp av relevanta begrepp och bedömningsprinciper. Den muntliga presentationen har inslag av gestaltning, som kan bestå av till exempel högläsning, berättande och dramatisering av lyrik och berättande texter.
Betygskriterier delges av kursledaren vid kursstart.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Andersson, Lars Gustaf & Hedling, Erik (1999), Filmanalys. En introduktion. Studentlitteratur
Beach, Richard m fl (2006). Teaching Literature to Adolescents. Lawrence Erlbaum Associates. (s. 1-121)
Chambers, Aidan (2001). Böcker inom oss – om boksamtal. Rabén & Sjögren (163 s.)
Greczanik, Lisa (2008). “Det häftigaste är att författarna kan se vad vi gör!” Om nyttan och nöjet med bloggen som språkutvecklare. I: Undomskulturer – äger eller suger? Svensklärarföreningens årsskrift 2008(13 s.)
Holmberg, Claes-Göran & Ohlsson, Anders (1999). Epikanalys. En introduktion. Studentlitteratur ( i urval, ca 60 s.)
Liberg, Caroline (2007). Språk och kommunikation. I: Att läsa och skriva – forskning och beprövad erfarenhet, utgiven av Skolverket (15 s.)
http://www.skolverket.se/publikationer?id=1887
Lundahl, Christian (2011). Bedömning för lärande. Norstedt. (208 s.)
Molloy, Gunilla (2008, 2 uppl.). Reflekterande läsning och skrivning. Studentlitteratur (296 s.)
Molloy, Gunilla (2003). Att läsa skönlitteratur med tonåringar. Studentlitteratur (s. 9-133)
Nilsson, Jan (2007 2 uppl.). Tematisk undervisning. Studentlitteratur (kap. 2&5 33 s.)
Olin-Scheller, Christina (2008). Såpor istället för Strindberg? : litteraturundervisning i ett nytt medielandkap. Natur & Kultur (160 s.)
Läroplaner och kursplaner i svenska. Skolverket. (www.skolverket.se)
Skönlitteratur
Bach, Tamara (2005). Från en annan planet. Berghs (168 s.)
Berggren, Mats (2003). Det finns inga skridskor i öknen. Rabén&Sjögren (128 s.) (7-9)
Collins, Suzanne (2009). Hungerspelen. Månpoccket (304 s.)
Kadefors, Sara (2001). Sandor slash Ida. Månpocket (283 s.)
Khemiri, Jonas Hassen (2003). Ett öga rött. Norstedts (253 s.)
Lindgren, Astrid (1973). Bröderna Lejonhjärta. Rabén&Sjögren (256 s.) (7-9)
Nilsson Per (1992). Hjärtans fröjd. Rabén&Sjögren (148 s.)
Satrapi, Marjane(2004). Persepolis, del 1. Ordfront Förlag AB (71 s.)
Film
Cantet, Laurent( 2008), Mellan väggarna Frankrike
Ross, Gary (2012), Hungerspelen (USA)
Valbara filmer
Aschan, Lisa (2011), Apflickorna. Sverige
Caro, Niki (2002), Whale rider. Nya Zeeland
Davaa, Byarnbasuren&Falorni,Luigi(2003), Den gråtande kamelen.Tyskland, Mongoliet
Anders (2011), Jag saknar dig. Sverige
Inarritu, Alejandro Gonzalez (2000), Älskade hundar. Mexico
Kusturica, Emir (1998), Svart katt, vit katt. Frankrike
Lund, Katia& Meireller, Fernando (2002), Guds stad (Ciudade de deus). Brasilien
Makhmalbaf, Mohsen (2001), Kandahar. Iran
Nair, Mira (2001), Monsunbröllop. Indien, USA, Frankrike, Italien
Salles, Walter (1997) ,Central do Brazil. Brasilien
Schildt, Peter (2010), Tusen gånger starkare. Sverige
Tamahori, Lee (1994), Krigarens själ, (Once were warriors).Nya Zeeland
Zvjagincev, Andrej (2003), Återkomsten. Ryssland
Dataspel
Aktuellt dataspel väljs i samråd med kursledaren
Referenslitteratur
Bergman, Lotta m fl (2009). Makt, mening, motstånd. Litteraturundervisningens dilemman och möjligheter. Liber (kap 1&3, ca 60 s.)
Erberth, Bodil & Rasmusson,Viveka (2007, 3:e uppl), Undervisa i pedagogiskt drama. Studentlitteratur
Granath Thomas (1998). Manus och dramaturgi för film. Liber-Hermod (156 s.)
Hoel, Torlaug Løkensgard (2001). Skriva och samtala. Lärande i responsgrupper. Studentlitteratur
Persson, Magnus (2000). Populärkultur i skolan. Traditioner och perspektiv. I: Persson, Magnus (red). Populärkulturen och skolan. Studentlitteratur (s. 15-101)
Wolf, Lars (2003), …och en fräck förgätmigej. Studentlitteratur
Kursvärdering
Studenterna får inflytande i undervisningen genom att det kontinuerligt under pågående kurs ges möjlighet till återkoppling och reflektion över kursens innehåll och genomförande. Kursen avslutas med en individuell, skriftlig kursvärdering utifrån kursens syfte och mål. Dessa kursvärderingar ligger till grund för den återkoppling kursledaren och studenterna/kursdeltagarna gör i anslutningen till kursens avslutning.