Kursplan våren 2020
Kursplan våren 2020
Benämning
Socialt entreprenörskap - Förändringsarbete i välfärdssektorn
Engelsk benämning
Social Innovation and Entrepreneurship - Change Management in the Welfare Sector
Kurskod
SF163B
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2019-10-12
Gäller från
2019-05-06
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs 90 hp varav kurserna SF131B och SF141B skall vara godkända.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmets sjätte termin.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar kompetens att initiera och genomföra förändringsarbete i verksamheter inom välfärdssektorn med fokus på funktionshinderområdet.
Innehåll
Kursen innehåller tre teman. Ett är att identifiera och redogöra för exempel på social innovation och entreprenörskap i välfärdssektorn utifrån olika verksamheter och organisationsformer inom funktionshinderområdet; exempelvis teknologins tillämpning inom framtidens vård- och omsorg. Ett annat tema fokuserar på idégenerering och kreativa processer. Under det tredje temat belyses terminologi, begreppsbildning och handlingsstrategier i social innovation och entreprenörskap.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. identifiera och redogöra för exempel på social innovation och entreprenörskap i välfärdssektorn med fokus på funktionshinderområdet,
2. utforma och kommunicera egna verksamhetsidéer och socialt förändringsarbete inom välfärdssektorn med fokus på funktionshinderområdet,
3. redogöra för entreprenörskapets roll i förändringsarbetet med utgångspunkt från teorier om social innovation och entreprenörskap, och
4. analysera samband mellan individuell och organisatorisk utveckling.
Arbetsformer
Studenten arbetar under kursen med att utveckla och genomföra en egen verksamhetsidé. Undervisningen genomförs i form av föreläsningar, seminarier, gruppdiskussioner, workshops och handledning. Alla kursens seminarier, gruppdiskussioner, workshops och handledningstillfällen är obligatoriska. För att uppnå lärandemål 1 utarbetar studenten en skriftlig redogörelse med exempel på social innovation och entreprenörskap inom välfärdssektorn med fokus på funktionshinderområdet. Lärandemål 2 uppnås genom att studenten utformar en egen verksamhetsidé som innehåller utveckling av en projekt-, verksamhets- eller affärsplan inom välfärdssektorn med fokus på funktionshinderområdet. För att stödja lärandemål 2 och utveckling av en egen verksamhetsidé/plan ingår handledning, workshop med gruppdiskussioner som obligatoriska moment. Lärandemål 3 och 4 uppnås genom att studenten diskuterar entreprenörskapets roll och individuell/organisatorisk utveckling vid obligatoriska seminarier. Frånvaro från obligatoriska moment kompenseras muntligt genom ett uppsamlande seminarium samt skriftligt via en inlämningsuppgift efter överenskommelse med examinator.
Bedömningsformer
Lärandemål 1 examineras genom bedömning av en enskild skriftlig uppgift vid en workshop. I fokus för bedömningen är studentens förmåga att relevant identifiera och i rimlig argumentation belysa ett exempel på social innovation och entreprenörskap i välfärdssektorn med fokus på funktionshinderområdet, samt via kamratgranskning av övriga studenters skriftliga exempel. Måluppfyllelsen av lärandemål 2 examineras som en enskild skriftlig och muntlig uppgift vid en workshop. I fokus för bedömningen är studentens förmåga att argumentera för en nyskapande verksamhetsidé och eller ett socialt förändringsprojekt inom funktionshinderområdet. Lärandemål 3 och 4 bedöms genom en enskild skriftlig uppgift, där fokus i bedömningen är hur studenten kan argumentera för sin verksamhetsidé med stöd av kurslitteraturen. Lärandemål 2, 3 och 4 examineras dessutom genom en enskild skriftlig beskrivning av ett socialt förändringsprojekt inom välfärdssektorn. Fokus för bedömningen är hur studenten kan redogöra för socialt förändringsarbete inom funktionshinderområdet, och hur studenten kan analysera utvecklingsarbetets betydelse för individuell- och organisatorisk utveckling med stöd av teoretiska utgångspunkter och aktuell forskning.
För att bli godkänd på hela kursen krävs minst betyget godkänt på kursens samtliga obligatoriska moment och inlämningsuppgifter. För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget godkänt på kursens obligatoriska moment, samt Väl godkänd på samtliga skriftliga inlämningsuppgifter. Preciserade bedömningskriterier finns i studiehandledning.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Breiler A, Michanek J, (2016) Idéagenten – en handbok att leda kreativa processer 4:e uppl. E-bok. Malmö: Arx förlag AB. 184 s.
Denvall V, Heule C, Kristiansen A, (red.) (2011) Social mobilisering: en utmaning för socialt arbete. 1. uppl. Malmö: Gleerups utbildning. 238 s.
Landström H, (2005) Entreprenörskapets rötter. 3., [omarb.] uppl. Lund: Studentlitteratur. 159 s.
Molin M, Bolin A, (red) (2018) Socialpedagogiskt handling i teori och praktik. Trollhättan: Högskolan Väst. Rapport Nr 2018:4. 83 s
Rønning R, Knutagård M, Heule C, Swärd H. (2013) Innovationer i välfärden: möjligheter och begränsningar. 1.uppl. Stockholm: Liber AB. 190 s.
Westlund P, (2015) Att vända en verksamhet: från ett patogent till ett salutogent arbetssätt. 1. uppl. Stockholm: Gothia Fortbildning. 151 s.
Wigren-Kristoferson C, Spånberg A, (2012) Entreprenörskola – en lärobok. Stockholm: Tillväxtverket. 136 s.
Vetenskapliga artiklar och webbaserat material tillkommer om ca 200 sidor.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna under början av nästkommande kurs. Minnesanteckningar från återkopplingen görs tillgängliga för kursens studenter samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.