UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2019

Kursplan våren 2019

Benämning

Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap: Examensarbete

Engelsk benämning

Disability and Rehabilitation Science: Degree Project

Kurskod

SF163A

Omfattning

15 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för hälsa och samhälle

Gäller från

2019-01-21

Fastställandedatum

2018-11-06

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs 90 hp varav kurserna SF131A och SF141A skall vara godkända.

Huvudområde

Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap

Fördjupningsnivå

G2E / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav, innehåller examensarbete för kandidatexamen

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen ingår i programmet Socialpedagogiskt arbete inom funktionshinderområdet och är en kurs inom huvudområdet Handikapp och rehabiliteringsvetenskap på nivå 61 - 90 hp. Kursen ingår i examensfordringarna för kandidatexamen i Handikapp och rehabiliteringsvetenskap.

Syfte

Kursens syftar till att studenten skall kunna tillämpa forskningsmetodik i ett examensarbete.

Innehåll

Under kursen skriver studenten en uppsats inom huvudområdet handikapp och rehabiliteringsvetenskap. Examensarbetet skall vara en självständig uppsats i socialt arbete med inriktning mot det aktuella kunskapsområdet. I delkursen ingår även att studenten skall opponera på en annan students examensarbete.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1. formulera en vetenskaplig problemställning med relevans för funktionshinderområdet,
2. utifrån vald problemställning välja och redogöra för metodologiska angreppssätt samt redovisa forskningsetiska överväganden,
3. presentera, analysera, tolka och diskutera insamlat material med stöd i handikapp- och rehabiliteringsvetenskap,
4. producera och lägga fram en vetenskaplig text som präglas av vedertagna krav på formalia samt med språkligt godtagbar kvalitet,
5. diskutera och försvara det egna examensarbetet samt opponera på ett annat arbete, och
6. reflektera över kognitiva och emotionella komponenter i lärandeprocesser och koppla dessa till egna arbets- och studieerfarenheter.

Arbetsformer

I kursen skriver studenten ett examensarbete som försvaras vid ett uppsatsseminarium. Examensarbetet innebär att skriva en uppsats med vetenskaplig grund, enskilt eller i par.Det självständiga arbetet med examensarbetet dokumenteras individuellt i ett processdokument (gäller vid pararbete).

Bedömningsformer

Kursen examineras genom bedömning av ett skriftligt examensarbete i form av en uppsats samt uppsatsseminarium med opposition. Vid pararbete görs individuell bedömning genom det processdokument som studenten fört. Uppsatshandledaren bedömer, i samråd med studenten, när uppsatsen kan lämnas in för examination. Lärandemål 6 examineras genom deltagande vid föreläsningar och reflektionsgrupper för Personlig och Professionell Utveckling (PPU). Eventuell frånvaro i obligatoriska moment kan kompenseras enligt beslut av examinator.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Backman J, (2008) Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. 223 s.
Dysthe O, Hertzberg F, Hoel T L, (2011) Skriva för att lära: skrivande i högre utbildning. 2. Lund: Studentlitteratur. 146 s.
Gudmundsson P, (2018) Skrivanvisningar för studenter vid fakulteten för hälsa och samhälle. Utbildningsnämnden. Fakulteten Hälsa och Samhälle
Valbar litteratur i samråd med examinator omfattande 750 s

Kursvärdering

Kursansvarig lärare ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs efter kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.

Övergångsbestämmelser

Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.