Kursplan våren 2016
Kursplan våren 2016
Benämning
Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap: Examensarbete
Engelsk benämning
Disability and Rehabilitation Science: Degree Project
Kurskod
SF163A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2015-01-20
Gäller från
2015-03-30
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs 90 hp varav kurserna SF131A och SF141A skall vara godkända.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap
Fördjupningsnivå
G2E
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Socialpedagogiskt arbete inom funktionshinderområdet och är en kurs inom huvudområdet Handikapp och rehabiliteringsvetenskap på nivå 61 - 90 hp. Kursen ingår i examensfordringarna för kandidatexamen i Handikapp och rehabiliteringsvetenskap.
Syfte
Kursens syftar till att studenten skall kunna tillämpa forskningsmetodik i ett examensarbete.
Innehåll
Under kursen skriver studenten en uppsats inom huvudområdet handikapp och rehabiliteringsvetenskap. Examensarbetet skall vara en självständig uppsats i socialt arbete med inriktning mot det aktuella kunskapsområdet. I delkursen ingår även att studenten skall opponera på en annan students examensarbete.
Lärandemål
Efter avslutad kurs skall studenten kunna:
1. formulera en vetenskaplig problemställning med relevans för funktionshinderområdet,
2. utifrån vald problemställning välja och redogöra för metodologiska angreppssätt samt redovisa forskningsetiska överväganden,
3. presentera, analysera, tolka och diskutera insamlat material med stöd i handikapp- och rehabiliteringsvetenskap,
4. producera och lägga fram en vetenskaplig text som präglas av vedertagna krav på formalia samt med språkligt godtagbar kvalitet,
5. diskutera och försvara det egna examensarbetet samt opponera på ett annat arbete, och
6. reflektera över kognitiva och emotionella komponenter i lärandeprocesser och koppla dessa till egna arbets- och studieerfarenheter.
Arbetsformer
I kursen skriver studenten ett examensarbete som försvaras vid ett uppsatsseminarium.
Bedömningsformer
Kursen examineras genom bedömning av ett skriftligt examensarbete i form av en uppsats samt uppsatsseminarium med opposition. Uppsatsarbetet sker enskilt. Uppsatshandledaren avgör när uppsatsen kan lämnas in för examination. Lärandemål 6 examineras genom aktivt deltagande vid föreläsningar och reflektionsgrupper för Personlig och Professionell Utveckling (PPU). Eventuell frånvaro i obligatoriska moment kan kompenseras enligt beslut av examinator.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Backman J, (2008) Rapporter och uppsatser. 2., uppdaterade [och utök.]. uppl. Lund: Studentlitteratur. 223 s. Dysthe O, Hertzberg F, Hoel T L, (2011) Skriva för att lära: skrivande i högre utbildning. 2., [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur. 146 s.
Gudmundsson P, (2012) Skrivanvisningar för studenter vid fakulteten för hälsa och samhälle. Utbildningsnämnden. Fakulteten Hälsa och Samhälle
Valbar litteratur i samråd med examinator omfattande 750 s.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs efter kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.