UTBILDNINGSINFO
IN ENGLISH
Malmö universitet

Kursplan

Våren 2016

Kursplan våren 2016

Benämning

Forskningsmetodik

Engelsk benämning

Research Methods

Kurskod

SF162A

Omfattning

7.5 hp

Betygsskala

UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)

Undervisningsspråk

Svenska, inslag av engelska kan förekomma.

Beslutande instans

Fakulteten för hälsa och samhälle

Gäller från

2015-02-22

Fastställandedatum

2015-01-20

Utbildningsnivå

Grundnivå

Behörighetskrav

För tillträde till kursen krävs 90 hp varav kurserna SF131A och SF141A skall vara godkända.

Huvudområde

Inget huvudområde.

Fördjupningsnivå

G2F / Grundnivå, har minst 60 hp kurs/er på grundnivå som förkunskapskrav

Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna

Kursen utgör termin 6 i programmet Socialpedagogiskt arbete inom funktionshinderområdet

Syfte

Kursen syftar till att studenten utvecklar fördjupade kunskaper i forskningsmetodik för att kunna tillämpa vetenskapliga metoder i ett examensarbete.

Innehåll

I kursen diskuteras samhällsvetenskapliga metoder och begrepp. En genomgång görs av problemformulering, syfte och frågeställningar samt metod och urval i en kvalitativ respektive en kvantitativ forskningsprocess. Olika datasamlingsmetoder presenteras, t ex enkät, intervju och observation och relateras till analys av data. I kursen introduceras statistiska metoder. Forskningsetiska principer inom samhällsvetenskaplig forskning diskuteras. Av stor betydelse inom kursen är den praktiska tillämpningen av olika datainsamlings- och analysmetoder.

Lärandemål

Efter avslutad kurs skall studenten kunna
1. redogöra för centrala vetenskapsteoretiska begrepp inom det samhällsvetenskapliga forskningsfältet,
2. tillämpa kvalitativa och kvantitativa forskningsmetoder,
3. utarbeta en plan för examensarbetet, och
4. redogöra för, motivera och tillämpa gällande etiska riktlinjer i forskningsprocessen

Arbetsformer

Undervisningen bygger på studentaktiva arbetsformer vilka innefattar föreläsningar, seminarier, enskilda studier, arbete i grupp, arbete med fallbeskrivningar.

Bedömningsformer

Kursen examineras dels genom kursens fyra obligatoriska seminarieövningar/datalaborationer (lärandemål 2) dels genom en skriftlig salstentamen (lärandemål1 och 2). Fokus i bedömningen av studenternas prestationer i delkursen ligger på kunskap om och förmåga att diskutera och praktiskt tillämpa olika metoder för datainsamling. Viktigt är även att studenterna tillgodogör sig kunskap om metodernas vetenskapsteoretiska bas, liksom kunskap om när behov av etiska överväganden föreligger. Studenternas kunskaper om behoven av etiska överväganden säkerställs genom en idéskiss (lärandemål 3 och 4).
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.

Kurslitteratur och övriga läromedel

Bryman A, (2011) Samhällsvetenskapliga metoder. 2.,[rev.] uppl. Malmö: Liber. 400 s.
Daneback K, Månsson S-A, (2008) Internetforskning I Meeuwisse A, Swärd H, Eliasson-Lappalainen R, Jacobsson K, (Red.) Forskningsmetodik för socialvetare. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur. 15 s.
Djurfeldt G, Larsson R, Stjärnhagen O (2010) Statistisk verktygslåda 1: samhällsvetenskaplig orsaksanalys med kvantitativa metodier. 2. Uppl. Lund: Studentlitteratur. 250 s. Forsman B, (1997) Forskningsetik: en introduktion. Lund: Studentlitteratur. 100 s.
Thurén T, (2007) Vetenskapsteori för nybörjare. 2., [omarb.] uppl. Stockholm: Liber. 184 s.
Vetenskapsrådet (2011) Vad är god forskningssed? Vetenskapsrådets rapportserie1:2011. 131 s.

Kursvärdering

Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs efter kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.