Kursplan hösten 2017
Kursplan hösten 2017
Benämning
Verksamhetsförlagd utbildning
Engelsk benämning
Placement
Kurskod
SF153A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UG / Underkänd (U) eller Godkänd (G)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2015-06-16
Gäller från
2015-08-31
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs 90 hp varav kurserna SF131A och SF141A skall vara godkända.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår som en valbar kurs i termin 5 i programmet Socialpedagogiskt arbete inom funktionshinderområdet.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten lär sig att kritiskt tillämpa teorier, begrepp och modeller för socialpedagogiskt arbete inom funktionshinderområdet.
Innehåll
Under kursen tillämpar studenten sina kunskaper och färdigheter när det gäller teorier, metoder och arbetssätt i praktiskt arbete med personer med funktionsnedsättning.
Studenten reflekterar över förhållningssätt och värderingar utifrån de lagar, riktlinjer samt policy- och styrdokument som präglar verksamheten. Tillsammans med handledaren och sin studiegrupp diskuterar studenten sina iakttagelser i förhållande till egna attityder och till professionellt bemötande. Studenten genomför självständigt under handledning arbetsuppgifter på praktikplatsen och övar förmågan att identifiera och analysera det socialpedagogiska arbetets möjligheter och förutsättningar. Studentens möten med brukarna är av särskild vikt. Vid dessa tränar studenten sin förmåga att anpassa kommunikationssätt och tillgänglighet utifrån givna förutsättningar. Under kursen reflekterar studenten även över arbetsmetoder och arbetssätt tillsammans med brukare och personal.
Genomgående är att studenten reflekterar över vilken betydelse ålder, kön och etnicitet har under livsförloppet för personer med funktionsnedsättning och konsekvenserna för det socialpedagogiska arbetet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. granska förhållningssätt och värderingar inom funktionshinderområdets yrkesutövning relaterat till olika intressenters perspektiv samt till professionellt bemötande och etik,
2. reflektera över det socialpedagogiska arbetets möjligheter och förutsättningar i en verksamhet för personer med funktionsnedsättning,
3. föreslå och självständigt planera socialpedagogiska insatser i syfte att öka brukarnas delaktighet och välbefinnande, och
4. reflektera över de livsvillkor för personer med funktionsnedsättning som kan relateras till livsförlopp, kön och etnicitet.
Arbetsformer
Undervisningen bedrivs dels i form av verksamhetsförlagd utbildning vid en verksamhet som bedriver professionellt arbete inom funktionshinderområdet, dels i form av seminarier och föreläsningar. För att uppnå lärandemål 1, 2 och 4 genomför studenten uppgifter med anknytning till fältstudien som förbereds under vägledning av handledaren. För att uppnå lärandemål 2 och 3 utarbetar studenten en praktikrapport.
Bedömningsformer
Lärandemål 1, 2 och 4 examineras genom bedömning av enskilda skriftliga uppgifter som presenteras muntligen vid de obligatoriska seminarierna. Det andra lärandemålet examineras dessutom genom bedömning av en enskild skriftlig praktikrapport. Lärandemål 3 examineras genom en enskild skriftlig praktikrapport. För att bli godkänd på kursen krävs att studenten genomfört en fältförlagd studie med godkänt resultat samt minst 90% närvaro av den schemalagda tiden. Om frånvaron överstiger 10 % ska den kompenseras enligt examinatorns beslut. Handledaren skriver ett intyg som underlag för examinatorns bedömning.
Rätt till omtentamen
För studenter som underkänts i verksamhetsförlagd utbildning erbjuds ett omtentamenstillfälle när utbildningsplats, lärare och handledare finns att tillgå.
Den verksamhetsförlagda utbildningen kan avbrytas av studenten eller av examinatorn. I de fall studenten på eget initiativ och utan medgivande av examinatorn avbryter praktiken leder avbrottet till att kursen underkänns och att studenten erbjuds att gå om kursen vid nästa kurstillfälle om inte det maximala antalet examinationstillfällen redan uppnåtts. Om avbrottet görs i samförstånd med examinatorn så kan det antingen resultera i att studenten erbjuds en möjlighet till komplettering (samma eller följande termin) eller till att kursen underkänns, beroende på examinatorns bedömning i det individuella fallet. Eventuell komplettering kan genomföras när praktikplats finns tillgänglig. Om studenten visat sådan grov oskicklighet under praktiken att klienter, patienter eller brukare riskerar att skadas, kan examinator efter samråd med handledare och prefekt besluta att underkänna studenten i förtid. I de fall detta inträffar kan studenten erbjudas en ny praktik endast under förutsättning att det maximala antalet examinationstillfällen inte redan har uppnåtts och att studenten genomgått en prövning av för praktikens genomförande nödvändiga kunskaper och färdigheter. Prövningen görs enligt den individuella plan som upprättas vid dessa tillfällen. Studenten har rätt att inom ett år efter avbrottet genomgå två prövningar enligt denna plan.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Bromark K, (2013) ”Det är kanske inte mig du ska prata med” En undersökning av chefers och ”nyckelpersoners” erfarenheter av och inställning till brukarinflytande, inom området funktionshinder i kommunala verksamheter i Uppsala län. FoU-rapport 3. Regionförbundet Uppsala län. 54 s.
Carlsson T, Nilsson A, (2011) Social dokumentation i praktiken: en handbok med övningar. 1. uppl. Stockholm: Gothia. 92 s.
Dolfe A, (2011) Att möta annorlunda uttryckssätt: vägledning för personal som arbetar med vuxna personer med utvecklingsstörning och störda beteenden. Johanneshov:TPB. 216 s Esbjörnson S, Hagqvist A, (2013) Individuell plan enligt SoL och HSL. Till nytta för brukarna? FoU-rapport. Borås: Högskolan i Borås. 81 s.
Granström K, (2006) Dynamik i arbetsgrupper: Om grupprocesser på arbetet. 2., [rev.] uppl. Lund, Studentlitteratur. 77 s
Myndigheten för delaktighet (2015) Samlad uppföljning av funktionshinderpolitiken. Hur är läget 2015? Sundbyberg. 100 s.
Larsson S, (2006) Jag kan själv! Nyttan med pedagogisk omsorg. Höganäs: Kommunlitteratur 61 s.
Lindén J, (2014) Praktikhandledning och professionell utveckling. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur. 155 s.
Nilsson I, Tillberg Mattsson K, (2012) Ett redskap för brukarinflytande? – om möjligheter och dilemman i handikappomsorgens arbete med genomförandeplaner. FoU-rapport 1. Gävle. 37 s.
Region Skåne, (2013) Social färdighetsträning i grupp för barn och ungdomar med autism - en forskningsöversikt. FoU-rapport 13. Region Skåne. 26 s.
Socialstyrelsen (2002) Finns kvar och ställer upp: Hur anhöriga kan bidra till återhämtning från allvarlig psykisk störning, ur de återhämtades och de anhörigas perspektiv. Stockholm: Socialstyrelsen. 50 s.
Socialstyrelsen (2012) Om Implementering. Stockholm: Socialstyrelsen. 20 s.
Litteratur och projektrapporter som är verksamhetsspecifik väljs i samråd med kursledning och handledare. 300 s.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna under början av nästkommande kurs. Minnesanteckningar från återkopplingen görs tillgängliga för kursens studenter samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.