Kursplan hösten 2017
Kursplan hösten 2017
Benämning
Funktionshinderforskning och sociala teorier inom det samhällsvetenskapliga området
Engelsk benämning
Disability Studies and Social Theories in the Field of Social Sciences
Kurskod
SF152A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2014-07-01
Gäller från
2014-09-01
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs 90 hp varav kurserna SF131A och SF141A skall vara godkända.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Socialpedagogiskt arbete inom funktionshinderområdet och är en kurs inom huvudområdet Handikapp och rehabiliteringsvetenskap på nivå 61 - 90 hp. Kursen kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i Handikapp och rehabiliteringsvetenskap.
Syfte
Kursen syftar till att studenten tillägnar sig kunskaper om funktionshinderforskning inom det samhällsvetenskapliga området.
Innehåll
I kursen behandlas sociologiska, socialpsykologiska och sociala teorier ur ett funktionshinderperspektiv.
Teoretiska aspekter på brukarinflytande och brukarmedverkan analyseras. Aktuella trender och debatter i såväl forskningslitterur som i medier diskuteras utifrån individ-, grupp- och samhällsperspektiv.
Forskning kring principer i samhället som berör funktionshindrade generellt, t.ex. normalisering, integrering, stigmatisering, livskvalitet och empowerment belyses. Kursen behandlar funktionshinder i ett mångfaldsperspektiv. Svensk forskning diskuteras i relation till internationell.
Lärandemål
Efter genomgången kurs skall studenten kunna
1. analysera frågeställningar som rör funktionshindrades integritet och självbestämmande och deras situation i samhället med utgångspunkt från samhällsvetenskapliga teorier,
2. analysera teoretiska aspekter på brukarinflytande och brukarmedverkan,
3. kritiskt granska begrepp och företeelser inom funktionshinderdikursen på mikro-, meso-och makronivå,
4. reflektera över aspekter rörande ålder, genus, klass och etnicitet vid funktionsnedsättning ur ett livsförloppsperspektiv,
5. diskutera internationella influenser i funktionshinderforskningen i Sverige,
6. diskutera särskilda behov av ytterligare kunskap inom området för Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap, och
7. reflektera över kognitiva och emotionella komponenter i lärandeprocesser och koppla dessa till egna arbets- och studieerfarenheter.
Arbetsformer
Kunskaperna inhämtas genom föreläsningar, litteraturstudier, gruppuppgifter samt genom diskussioner och övningar vid seminarier/workshops. Studenterna skriver ett individuellt paper. Medverkan i PPU-grupper är obligatorisk.
Bedömningsformer
Lärandemål 1-6 examineras genom en skriftlig individuell inlämningsuppgift. Lärandemål 3 och 4 examineras dessutom genom workshops. Lärandemål 7 examineras genom aktivt deltagande vid föreläsningar och reflektionsgrupper för Personlig och Professionell Utveckling (PPU).
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Apelmo E, (2013) Som vem som helst: kön, funktionalitet och idrottande kroppar. Göteborg: Bokförlaget Daidalos. 232 s.
Berg S, (2008) 25 år: Independent Living i Sverige. Johanneshov: Stiftarna av Independent Living i Sverige (STIL). 136 s.
Dahlgren L, Starrin B, (2004) Emotioner, vardagsliv & samhälle: en introduktion till emotionssociologi. 1. uppl. Malmö: Liber. 228 s.
Goffman E, (2014) Stigma: den avvikandes roll och identitet. 4. uppl. Lund: Studentlitteratur. 170 s.
Goodley D, Hughes B, Davis, L, (Red) (2012) Disability and social theory: new developments and directions. Basingstoke: Palgrave Macmillan. 270 s.
Grönvik L, Söder M, (Red) (2008) Bara funktionshindrad? Funktionshinder och intersektionalitet. Malmö: Gleerups. 100 s.
Norstedt M, (2011) Berättelser om stroke och arbetsliv: att upptäcka styranderelationer. Lund: Lunds universitet, Sociologiska institutionen. 188 s.
Stenberg H, Isenberg B, (Red) (2013) Relationell socialpsykologi: klassiska och samtida teorier. 1. uppl. Stockholm: Liber. 286 s.
Söder M, (2013) Swedish social disability research: a short version of a long story. Scandinavian Journal of Disability Research, 15, suppl, 90-107
Thomas C, (2007) Sociologies of disability and illness: contested ideas in disability studies and medical sociology. Basingstoke: Palgrave Macmillan. 182 s.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att två kursvärderingar genomförs. En formativ kursvärdering (s.k. temperaturtagning) görs efter halva kursen. Denna sammanställs och återkopplas till studenterna snarast möjligt. Återkopplingen görs skriftligt på kursens hemsida eller muntligt under lektionstid. En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgänglig på kursens hemsida. Kursvärderingarna är obligatoriska.