Kursplan hösten 2016
Kursplan hösten 2016
Benämning
Funktionshinder, modern teknik och IT
Engelsk benämning
Disability, Assistive Technology and Internet
Kurskod
SF151A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2014-06-26
Gäller från
2014-09-01
Behörighetskrav
För tillträde till kursen krävs 90 hp varav kurserna SF131A och SF141A skall vara godkända.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap
Fördjupningsnivå
G2F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Socialpedagogiskt arbete inom funktionshinderområdet och är en kurs inom huvudområdet Handikapp och rehabiliteringsvetenskap på nivå 61 - 90 hp. Kursen kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i Handikapp och rehabiliteringsvetenskap.
Syfte
Kursen syftar till att studenten tillägnar sig kunskaper om och förståelse för betydelsen av sociala medier och tekniska hjälpmedel som både hinder och möjligheter för ett aktivt liv med funktionsnedsättning.
Innehåll
Kursen tar sin utgångspunkt i en helhetssyn på den funktionshindrades livssituation och belyser hur personligt utformade och anpassade hjälpmedel kan öka individens aktivitet och delaktighet samt skapa trygghet och självständighet. Vidare belyses vikten av att personalen/professionella kan identifiera och möjliggöra anpassade hjälpmedelslösningar för att underlätta problematiska situationer för den enskilde. Hur detta kan ske i samarbete med den enskilde brukaren och betydelsefulla närstående diskuteras. En orientering om tekniska och digitala innovationer för att öka kognitionsförmåga, social kompetens, lärprocesser, sinnes- och rörelseförmåga vid olika funktionshinder, psykiska, fysiska, kognitiva, intellektuella, ges både ur ett brukar- och personalperspektiv. Samarbetet mellan den enskilde och omgivningen vid utveckling och anpassning av teknisk assistans diskuteras. Här vid uppmärksammas hur den enskildes egna önskemål kan observeras och respekteras och leda till ökad kontroll över sitt eget liv. Internet och sociala mediers betydelse för personer med olika former av funktionsnedsättningar diskuteras liksom psykologiska aspekter på att vara beroende av hjälpmedel för ett fungerande liv. Sociala aspekters betydelse, t.ex. ekonomiska, för jämlika villkor för medborgarna oavsett funktionsnedsättning, problematiseras ur individ- och samhällsperspektiv. Kursen belyser också hur omgivningsfaktorer på samhällsnivå kan spela roll både som hinder och som möjliggörare för tillgänglighet. Etiska aspekter ur olika perspektiv genomsyrar kursens olika moment.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna:
1. redogöra för hjälpmedelshanteringen i Sverige,
2. ge exempel på samarbete mellan profession, brukare och forskare i utvecklingen och anpassning av individuella hjälpmedel sett ur brukarens helhetsperspektiv,
3. reflektera över personalens insatser för att teknisk assistans ska kunna underlätta vardagen för personer med funktionsnedsättning och möjliggöra ökat oberoende, valfrihet och livskvalitet,
4. reflektera över hur attityder i samhället och i den enskildes närmiljö kan påverkas för ökad tillgänglighet för personer med grava funktionshinder, och
5. reflektera över etiska aspekter vid bedömning och prioritering vid beviljande av hjälpmedel och hur den enskildes önskemål kan respekteras.
Arbetsformer
Arbetsformerna utgår från både Campus förlagda föreläsningar och nätbaserade föreläsningar med därtill kopplade obligatoriska seminarier eller work-shops. Arbetsformerna bygger på studentaktivt lärande.
Bedömningsformer
Lärandemål 1 och 2 examineras genom en skriftlig enskild tentamen. Lärandemål 3, 4 och 5 i seminarier.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Om en kurs upphör eller genomgår större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Auat Cheein F A, (Eds.) (2012) Assistive Technologies. InTech. 200 s.
Tillgänglig på Internet: http://www.intechopen.com/books/assistive-technologies
Blomqvist U-B, (2011) Vägar till hjälpmedel och samhällsstöd för personer med funktionshinder. Vällingby: Hjälpmedelsinstitutet. 94 s.
Tillgänglig på Internet: http://www.hi.se/Global/dokument/publikationer/2011/11309-vagar-till-hjalpmedel-och-samhallstod.pdf
Jönsson B, (Red.) (2005) Människonära design. Lund: Studentlitteratur. 200 s.
Tillgänglig på Internet: http://www.arkiv.certec.lth.se/dok/manniskonaradesign/helaboken.pdf
Klassifikation av funktionstillstånd, funktionshinder och hälsa: svensk version av International Classification of Functioning, Disability and Health (ICF). Kortversion. (2003). Stockholm: Socialstyrelsen. 50 s.
Tillgänglig på Internet: http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2003/2003-4-2
Nya möjligheter för alla? Så ska e-tillgänglighet följas upp (2013). Johanneshov: Handisam. 20 s.
Tillgänglig på Internet: http://www.mfd.se/Global/dokument/publikationer/2013/a-2013-3-nya-mojligheter-for-alla.pdf
Oishi M M K, Mitchell I M, Van der Loos H F M (Eds.) (2010) Design and Use of Assistive Technology: Social, Technical, Ethical, and Economic Challenges. New York, NY: Springer New York. 200 s.
Tillgänglig på Internet: http://link.springer.com/book/10.1007/978-1-4419-7031-2
Statens offentliga utredningar, 2004:83, Hjälpmedel. 100 s.
Statens offentliga utredningar, 2011:77, Hjälpmedel – ökad delaktighet och valfrihet. 100 s.
Vetenskapliga texter tillkommer
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs efter kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.