Kursplan våren 2016
Kursplan våren 2016
Benämning
Fördjupningsarbete
Engelsk benämning
Advanced Study Project
Kurskod
SF143A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2014-12-02
Gäller från
2015-01-19
Behörighetskrav
Godkända kurser omfattande minst 30 hp från år 1.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Socialpedagogiskt arbete inom funktionshinderområdet och är en kurs inom huvudområdet Handikapp och rehabiliteringsvetenskap på nivå 31 - 60 hp. Kursen kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i Handikapp och rehabiliteringsvetenskap.
Syfte
Kursens syfte är att studenten utvecklar kunskaper och färdigheter om förändringsarbete för att utveckla ny kunskap som rör habilitering, rehabilitering och omsorg för personer med funktionsnedsättning.
Innehåll
I ett fördjupningsarbete tränar studenten sin förmåga att planera en mindre undersökning eller aktivitet med avsikten att producera ny kunskap som rör habilitering, rehabilitering och omsorg för personer med funktionsnedsättning. Arbetet presenteras på ett seminarium där företrädare för verksamheter och brukare eller deras anhöriga deltar. Studenten förhåller sig till de synpunkter som framkommit vid seminariet och författar en uppsatsmed koppling till relevant forskning och teori inom området. Särskild vikt läggs vid studentens förmåga att uppmärksamma och penetrera etiska frågeställningar som berör arbetet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. formulera ett förslag till ett fördjupningsarbete med utgångspunkt i socialpedagogiska insatser vid habilitering, rehabilitering och omsorg för personer med funktionsnedsättning,
2. presentera fördjupningsarbetet för personal i verksamheter, brukare eller deras anhöriga inom funktionshinderområdet,
3. presentera fördjupningsarbetet i en sammanhållen akademisk text efter mottagen respons, som präglas av vedertagna krav på formalia samt med språkligt godtagbar kvalitet,
4. diskutera etiska frågeställningar som är relevanta för fördjupningsarbetet, och
5. reflektera över studieteknik samt kognitiva och emotionella komponenter i lärandeprocesser och koppla dessa till egna studieerfarenheter.
Arbetsformer
För att uppnå lärandemål 1, 3 och 4 arbetar studenterna parvis med att formulera och författa ett förslag på fördjupningsarbete och får kontinuerlig handledning från undervisande lärare. Ämnet för fördjupningsarbetet formuleras i samråd mellan studenter, lärare och mentor/mentorsorganisation inom funktionshinderområdet. Studenterna deltar också i föreläsningar om akademiskt skrivande och i workshops i litteratursökning. Lärandemål 3 stöds dessutom genom att studenterna skriver fördjupningsarbetet i form av en uppsats som redovisas på seminarium med opposition i slutet av kursen. Lärandemål 2 uppnås genom att studenterna presenterar sitt förslag på fördjupningsarbete för personal och brukare eller deras anhöriga inom mentorsorganisationen eller andra intressenter för fördjupningsarbetets ämne. Lärandemål 5 stöds genom föreläsning och aktiv medverkan (obligatoriskt) i reflektionsgrupper för Personlig och Professionell Utveckling (PPU).
Bedömningsformer
Lärandemålen 1 – 4 examineras genom en skriftlig och muntlig uppgift i grupp. Arbetet skrivs och framföres på ett sådant sätt att examinatorn kan bedöma individuella prestationer. Lärandemål 5 examineras genom aktivt deltagande vid föreläsningar och reflektionsgrupper för Personlig och Professionell Utveckling (PPU).
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Backman J, (2008) Rapporter och uppsatser. 2., uppdaterade [och utök.]. uppl. Lund: Studentlitteratur. 223 s.
Dysthe O, Hertzberg F, Hoel T L, (2011) Skriva för att lära: skrivande i högre utbildning. 2., [rev.] uppl. Lund: Studentlitteratur. 146 s.
Gudmundsson P, (2012) Skrivanvisningar för studenter vid fakulteten för hälsa och samhälle. Utbildningsnämnden. Fakulteten Hälsa och Samhälle
Valbar litteratur i samråd med examinator omfattande 750 s. varav minst 100 s. på engelska.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängliga på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.