Kursplan våren 2014
Kursplan våren 2014
Benämning
Fördjupningsarbete
Engelsk benämning
Advanced Study Project
Kurskod
SF143A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2012-03-29
Gäller från
2014-01-20
Behörighetskrav
Godkända kurser omfattande minst 30 hp från år 1.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Socialpedagogiskt arbete inom funktionshinderområdet och är en kurs inom huvudområdet Handikapp och rehabiliteringsvetenskap på nivå 31 - 60 hp. Kursen kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i Handikapp och rehabiliteringsvetenskap.
Syfte
Kursens syfte är att studenten utvecklar kunskaper och färdigheter om förändringsarbete för att utveckla ny kunskap som rör habilitering, rehabilitering och omsorg för personer med funktionsnedsättning.
Innehåll
I ett fördjupningsarbete tränar studenten sin förmåga att planera en mindre undersökning eller aktivitet med avsikten att producera ny kunskap som rör habilitering, rehabilitering och omsorg för personer med funktionsnedsättning. Arbetet presenteras på ett seminarium där företrädare för verksamheter och brukare eller deras anhöriga deltar. Studenten förhåller sig till de synpunkter som framkommit vid seminariet och sammanfattar därefter sitt material som en vetenskaplig text med koppling till relevant forskning och teori inom området. Särskild vikt läggs vid studentens förmåga att uppmärksamma och penetrera etiska frågeställningar som berör arbetet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. formulera ett förslag till ett fördjupningsarbete med utgångspunkt i socialpedagogiska insatser vid habilitering, rehabilitering och omsorg för personer med funktionsnedsättning,
2. presentera fördjupningsarbetet för personal i verksamheter, brukare eller deras anhöriga inom funktionshinderområdet,
3. presentera fördjupningsarbetet i en sammanhållen akademisk text efter mottagen respons, som präglas av vedertagna krav på formalia samt med språkligt godtagbar kvalitet, och
4, diskutera etiska frågeställningar som är relevanta för fördjupningsarbetet.
Arbetsformer
Studenterna arbetar parvis. Projektet skrivs i form av en rapport som ska innehålla en enskild del som ska redovisas på seminarium med opposition. Studenten utför fördjupningsarbetet i samråd med studentens mentor och undervisande lärare.
Bedömningsformer
Lärandemålen 1 – 4 examineras genom en skriftlig och muntlig uppgift i grupp. Arbetet skrivs och framföres på ett sådant sätt att examinatorn kan bedöma individuella prestationer.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Backman, J (2008) Rapporter och uppsatser. Lund: Studentlitteratur. 223 s.
Hellström, L (2007) Anvisningar för skrivande studenter. Handfast handledning för studenter som skriver rapporter och examensarbeten. Malmö högskola: Fakulteten Hälsa och Samhälle. Finns som pdf-fil. urs 2
Valbar litteratur I samråd med examinator omfattande 750 s. varav minst 100 s. på engelska.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängliga på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.