Kursplan våren 2019
Kursplan våren 2019
Benämning
Forskningsmetodik I
Engelsk benämning
Research methods and scientific work I
Kurskod
SF142B
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2017-02-21
Gäller från
2019-04-14
Behörighetskrav
Godkända kurser omfattande minst 30 hp från år 1.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmets fjärde termin.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskaper om och färdigheter i ett vetenskapligt förhållningssätt, forskningsmetodik och etiska frågeställningar som är relevanta för området handikapp- och rehabiliteringsvetenskap.
Innehåll
I kursen behandlas aktuella forskningsmetoder inom handikapp- och rehabiliteringsvetenskap. Deltagarorienterad forskning och medforskning ägnas särskilt utrymme. Datainsamlings- och analysmetoder diskuteras och tillämpas. Vetenskapliga arbeten granskas och värderas. Exempel på forskningsetiska problem diskuteras inom ramen för forskning med människor.
Lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. formulera problemställningar och forskningsbara frågor med anknytning till handikapp- och rehabiliteringsområdet,
2. beskriva och tillämpa olika metoder för datainsamling och analys,
3. söka och kritiskt granska vetenskapliga texter, och
4. redogöra för forskningsetiska begrepp.
Arbetsformer
Till samtliga lärandemål används föreläsningar som arbetsform. I undervisningen för lärandemål 2 ingår även en examinerande workshop. För lärandemål 3 ingår ett examinerande grupparbete som redovisas muntligt. För att uppnå lärandemål 4 läser och bearbetar studenten ett dokumenterat, genomfört och planerat forskningsprojekt.
Bedömningsformer
Bedömningsformer
Lärandemål 1 examineras genom en individuell skriftlig inlämningsuppgift där fokus för bedömningen ligger på studentens förmåga att formulera relevanta forskningsfrågor och relatera dem till kursens innehåll och litteratur. Lärandemål 2 examineras genom salstentamen där fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att redogöra för grundläggande kvantitativa begrepp och metoder, samt genom en examinerande workshop där fokus i bedömningen ligger på studentens förmåga att förstå och tillämpa kvalitativ metod relaterat till kursens innehåll. Lärandemål 3 examineras genom redovisning i smågrupper där varje student bedöms individuellt utifrån aktivitet, och fokus för bedömningen ligger på studentens förmåga att söka och granska vetenskaplig text. Lärandemål 4 examineras genom en skriftlig individuell uppgift där fokus är studentens förmåga att använda centrala forskningsetiska begrepp i relation till de etiska synsätt som har rått och råder vid funktionshinderforskning. Kriterier för bedömningen specificeras i studiehandledningen. Eventuell frånvaro vid examinerande workshop och muntligt redovisat grupparbete kompenseras enligt beslut av examinator och sker genom skriftlig uppgift.
Fo¨r att bli godka¨nd pa° hela kursen kra¨vs betyget godka¨nt pa° de skriftliga individuella inlämningsuppgifterna, salstentamen, workshopen, samt den muntliga redovisningen. För betyget väl godkänt på hela kursen krävs väl godkänt på de skriftliga individuella inlämningsuppgifterna och salstentamen, godkänt på den muntliga redovisningen samt deltagande vid obligatoriska moment.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Barmark M, Djurfeldt G, (2015) Statistisk verktygslåda 0 – att förstå och förändra världen med siffror. Lund: Studentlitteratur. 82 s.
Borg M, Kristiansen K, (Red.) (2009) Medforskning: å forske sammen for kunnskap om psykisk helse. Oslo: Universitetsforl. 160 s.
Bryman A, (2018) Samhällsvetenskapliga metoder. Malmö: Liber. 450 s.
Forsman B, (1997) Forskningsetik - en introduktion. Lund: Studentlitteratur. 138 s.
Frykman E, (2008) Sockerförsöket. Scandia 2008. 45 s.
Söder M, (Red.) (2005) Forskning om funktionshinder: problem, utmaningar, möjligheter. Lund: Studentlitteratur. 125 s.
Vetenskapliga texter samt domar från Centrala Etikprövningsnämnden tillkommer.
Kursvärdering
En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna under början av nästkommande kurs. Minnesanteckningar från återkopplingen görs tillgängliga för kursens studenter samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.