Kursplan våren 2016
Kursplan våren 2016
Benämning
Kunskapsutveckling och forskningsmetoder
Engelsk benämning
The Production of Knowledge and Research Methods
Kurskod
SF142A
Omfattning
7.5 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2014-12-02
Gäller från
2015-01-19
Behörighetskrav
Godkända kurser omfattande minst 30 hp från år 1.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i programmet Socialpedagogiskt arbete inom funktionshinderområdet och är en kurs inom huvudområdet Handikapp och rehabiliteringsvetenskap på nivå 31 - 60 hp. Kursen kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i Handikapp och rehabiliteringsvetenskap.
Syfte
Kursen syftar till att studenten utvecklar kunskaper i vetenskapsteori och forskningsmetodik som är relevant för funktionshinderområdet.
Innehåll
I kursen diskuteras grundläggande vetenskapsteori och begrepp. Aktuella forskningsmetoder inom funktionshinderområdet som deltagarorienterad forskning och medforskning ägnas särskilt utrymme. Datainsamlings- och analysmetoder diskuteras och prövas. Vetenskapliga arbeten granskas och värderas utifrån ett fördjupningsperspektiv.
Lärandemål
Efter avslutad delkurs ska studenten kunna
1. redogöra för grundläggande vetenskapsteori och teorier om kunskapsutveckling,
2. formulera forskningsbara frågor med anknytning till funktionshinderområdet,
3. pröva olika metoder för datainsamling och analys,
4. söka, kritiskt granska och värdera vetenskapliga texter, och
5. redogöra för etiska riktlinjer i forskningsprocessen.
Arbetsformer
Det pedagogiska arbetet bygger huvudsakligen på studentaktiva arbetsformer. Undervisningen sker i form av föreläsningar, seminarier, laborationer, enskilda arbeten och grupparbeten.
Bedömningsformer
Examinationen av lärandemål 1,2 och 5 examineras i form av en skriftlig individuell uppgift. Lärandemål 3 och 4 examineras i form av obligatoriska gruppövningar.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt i studiehandledningen fastställda tider.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Borg M, Kristiansen K, (Red.) (2009) Medforskning: å forske sammen for kunnskap om psykisk helse. Oslo: Universitetsforl. 160 s.
Bryman A, (2011) Samhällsvetenskapliga metoder. 2.,[rev.] uppl. Malmö: Liber. 500 s.
Meeuwisse A, Swärd H, Eliasson-Lappalainen R, Jacobsson K, (Red.) (2008) Forskningsmetodik för socialvetare. 1. utg. Stockholm: Natur & kultur. 150 s.
Söder M, (Red.) (2005) Forskning om funktionshinder: problem, utmaningar, möjligheter. Lund: Studentlitteratur. 150 s.
Thurén T, (2007) Vetenskapsteori för nybörjare. 2., [omarb.] uppl. Stockholm: Liber. 184 s.
Vetenskapsrådet (2011) Vad är god forskningssed? Vetenskapsrådets rapportserie1:2011. 131 s.
Vetenskapliga texter tillkommer.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att en summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängliga på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.