Kursplan hösten 2023
Kursplan hösten 2023
Benämning
Socialpedagogiskt arbete i ett individperspektiv
Engelsk benämning
Social Pedagogical Work from the Perspective of the Individual
Kurskod
SF131B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2020-05-19
Gäller från
2020-08-31
Behörighetskrav
Godkända kurser omfattande minst 30 hp från år 1.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i termin 3 inom programmet Socialpedagogiskt arbete inom funktionshinderområdet.
Syfte
Kursen syftar till att studenten inhämtar kunskaper och färdigheter som förbereder studenten för att arbeta med människor med funktionsnedsättning med en socialpedagogisk utgångspunkt och metodik.
Innehåll
Kursen är indelad i tre teman. Under Tema 1 ”Teoretiska grunder för pedagogik och socialpedagogik” behandlas aktuella teoretiska perspektiv inom pedagogik och socialpedagogik med relevans för arbete med människor med funktionsnedsättning. Under Tema 2 ”Socialpedagogiska metoder” kopplas de teoretiska kunskaperna till aktuella metoder inom det socialpedagogiska arbetet och specifika habiliteringsmetoder som kan stärka brukarens inflytande och delaktighet. De olika metodernas teoretiska grund, och konsekvenser av de olika arbetssätten och dess etiska dimensioner granskas med stöd av informationssökning och ett källkritiskt förhållningssätt i relation till aktuell forskning. I moment kring personlig och professionell utveckling (PPU) diskuteras det socialpedagogiska arbetets praktik. Under Tema 3 ”Kommunikation, samtal och möten” behandlas metoder kring kommunikation, samtal och möten och studenten genomför samtal med varandra och reflekterar kring genomförandet av dessa samtal.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. definiera och ge exempel på centrala begrepp och teorier inom allmän pedagogik och socialpedagogik,
2. beskriva och tillämpa socialpedagogiska metoder av relevans för arbete inom funktionshinderområdet, specifikt metoder som kan stärka brukarnas delaktighet och inflytande,
3. reflektera över användningsområden och tillämpbarhet för socialpedagogiska metoder och dess teoretiska grund, samt tillämpa detta muntligt,
4. reflektera kring informationssökning och källkritiskt förhållningssätt,
5. redogöra för, granska och träna olika vägar för kommunikation och samtal, och
6. reflektera över betydelsen av egna attityder och etiskt förhållningssätt i mötet med människor med funktionshinder i socialpedagogiskt arbete.
Arbetsformer
För att uppnå lärandemålen bedriver studenten enskilda studier och deltar i föreläsningar, övningar, grupparbete och reflektionsgrupper för PPU. Under tema 1 fokuseras föreläsningarna kring pedagogiska och socialpedagogiska teorier. För att stödja lärandemål 1 diskuterar och ställer studenten frågor till innehållet i inspelade föreläsningar vid seminarier. Under tema 2 tar studenten del av föreläsningar kring socialpedagogiska metoder. Lärandemål 2, 3 och 4 uppnås genom att studenten kritiskt granskar olika metoder och förhållningsätt utifrån studiebesök och litteratur. Vidare utförs övningar och workshops kring olika socialpedagogiska metoder med både lärare och verksamheter som arbetar med socialpedagogiskt arbete. Utifrån en vald socialpedagogisk metod genomförs ett grupparbete. Fokus i grupparbetet är att beskriva metoden men också att utifrån aktuell forskning granska metodens användningsområde och teoretiska grund. Som stöd för lärandemål 3 och 4 genomförs även workshop med bibliotekspersonal. Tema 3 inleds med föreläsningar kring möten och samtal. Lärandemål 5 understöds genom samtalsövningar i grupp och individuella reflektionspaper. Lärandemål 6 uppnås genom att studenten förbereder underlag och aktivt deltagande i PPU-grupp. Då deltagande i, workshops, informationssökning, grupparbete och PPU-grupp bedöms vara en förutsättning för att uppnå lärandemålen är dessa aktiviteter obligatoriska.
Bedömningsformer
Tema 1: Teoretiska grunder för pedagogik och socialpedagogik, 5 hp
Lärandemål 1 examineras individuellt, genom en skriftlig individuell salstentamen. Fokus i bedömningen ligger på att studenten ska kunna redogöra för pedagogiska och socialpedagogiska teorier och begrepp som är relevanta för det socialpedagogiska arbetet. Preciserade bedömningskriterier finns i studiehandledningen. Vid frånvaro från obligatoriska moment erbjuds nya liknande examinationstillfällen i form av muntliga seminarier efter överenskommelse med examinator. Eventuell frånvaro vid PPU-moment kompenseras i samråd med examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för examinerande seminarium kan erbjudas under terminstid.
För att uppnå betyg Godkänd på tema 1 krävs att studenten fått betyget Godkänd på den skriftliga individuella salstentamen. För att uppnå betyg Väl godkänd på tema 1 krävs att studenten fått betyget Väl godkänd på den skriftliga individuella salstentamen.
Tema 2: Socialpedagogiska metoder, 7 hp
I temat examineras lärandemål 2, 3, och 4 genom aktivt deltagande såväl skriftligt som muntligt i workshops och seminarier. Fokus i bedömningen ligger på att studenten ska kunna beskriva och visa på färdigheter i socialpedagogiska metoder och reflektera över betydelsen av egna attityder och etiska förhållningsätt i mötet med personer med funktionsnedsättning. Lärandemål 2, 3 och 4 examineras även genom aktivt deltagande i grupparbete om socialpedagogiska metoder, i praktik och i forskning, som studenterna redovisar muntlig, samt genom workshops. Fokus i bedömningen ligger på att studenten ska kunna reflektera över de olika metoderna, men också hur studenten aktivt bidragit till grupparbetet, vilket redovisas enligt särskilda anvisningar. I bedömningen ingår också hur studenten både i grupp och individuellt genomfört den muntliga redovisningen. Grupparbetet bedöms individuellt av examinator med utgångspunkt från den muntliga redovisningen och från beskrivningen av vad varje student har bidragit till i grupparbetet. Den individuella bedömningen kan generera olika betyg till medlemmarna i respektive grupp. Lärandemål 2,3 och 4 examineras dessutom genom en skriftlig individuell case-uppgift. Fokus i bedömningen ligger på att studenten utifrån två case ska kunna redogöra för och reflektera kring lämpliga socialpedagogiska metoder, med stöd av forskning och teori. Lärandemål 6 examineras genom aktivt deltagande i PPU-grupper. Fokus i bedömningen är att studenten reflekterar över betydelsen av egna attityder och vad ett etiskt förhållningssätt är i mötet med människor med funktionshinder inom socialpedagogiskt arbete. Preciserade bedömningskriterier finns i studiehandledningen. Vid frånvaro från obligatoriska moment erbjuds nya liknande examinationstillfällen i form av muntliga seminarier efter överenskommelse med examinator. Eventuell frånvaro vid PPU-moment kompenseras i samråd med examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för examinerande seminarium kan erbjudas under terminstid.
För att uppnå betyg Godkänd på tema 2 ska studenten ha deltagit aktivt i obligatoriska moment samt fått minst betyget Godkänd gruppuppgiften, samt minst betyget Godkänd på den individuella tentamen. För att uppnå betyg Väl godkänd på tema 2 ska studenten ha deltagit aktivt i obligatoriska moment, samt fått betyget godkänt på grupparbetet samt fått betyget Väl godkänd på den skriftliga individuella uppgiften.
Tema 3: Kommunikation, samtal och möten, 3 hp
I temat examineras lärandemål 5 individuellt muntligt genom samtalsövningar och reflektionspaper kring samtalen, vilka redovisas vid ett seminarium. Fokus i bedömningen ligger på att studenten ska kunna redogöra för och träna olika vägar för kommunikation och samtal. Bedömningskriterierna preciseras i studiehandledning. Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kan kompenseras enligt beslut av examinator, genom att nya tillfällen till samtalsövningar och seminarium erbjuds.
För att bli godkänd på tema 3 ska studenten ha deltagit aktivt i obligatoriska moment.
För att bli godkänd på hel kurs krävs minst betyget Godkänd på alla tre teman. För att erhålla betyget Väl godkänd på hel kurs krävs betyget Väl godkänd på tema 1 och 2 och betyget Godkänd på tema 3.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Björne P, (2012) Utmanande beteende, utmanande verksamheter FOU-dokument 2012: 2. Malmö stad. 70 s.
Cederlund C, Berglund S-A, (2014). Socialpedagogik: pedagogiskt socialt arbete Stockholm: Liber 180 s.
Cedersund E, Eriksson L, Ringsby Jansson B, Svensson L, (2019) Renässans för socialpedagogik? – En bok om socialpedagogisk bildning. Lund: Studentlitteratur, 216 s.
Egidius H, (2009) Pedagogik för 2000-talet . 5. Stockholm: Natur & kultur. Del I. 150s. samt, s. 216 – 220. (4 s.)
Hejlskov Elvén B, (2009) Problemskapande beteende vid utvecklingsmässiga funktionshinder. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur. 120 s.
Högström M. (2018) What is the Swedish Interpretation of Social Pedagogy. A Literature Review. Pedagogikaspolenczena. 14 s.
Näslund R, Gardelli Å, (2013). ”I know, I can, I will try”: youths and adults with intellectual disabilities in Sweden using information and communications technology in their everyday life. Disability & Society, 28, 13 s.
Olson H, (2018) En mer personlig bok om förändringsarbete. Så här tänker jag och gör jag – tror jag. Stockholm: Vulkan förlag. 217 s.
Rydberg B, (2015) Du, jag och något att tala om. Om kommunikation och kommunikationshjälpmedel för och med barn och ungdomar med funktionsnedsättning. Kalmar: Nationellt kunskapscentrum för anhöriga. 100 s.
Socialstyrelsen, (2017) Vägar till ökade delaktighet. Kunskapsstöd för socialtjänsten om arbete med stöd och service enligt LSS. Stockholm: Socialstyrelsen 80 s.
Ytterligare vetenskapliga artiklar om c:a 40 s och annan litteratur om c:a 200 s tillkommer i samråd med lärare.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att en formativ kursvärdering (temperaturtagning) genomförs efter halva kursen. Denna återkopplas skriftligt och muntligt till studenterna snarast möjligt. En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna under början av nästkommande kurs. Minnesanteckningar från återkopplingen görs tillgängliga för kursens studenter samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.