Kursplan hösten 2016
Kursplan hösten 2016
Benämning
Socialpedagogiskt arbete i ett individperspektiv
Engelsk benämning
Social Pedagogical Work from the Perspective of the Individual
Kurskod
SF131A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2016-06-10
Gäller från
2016-08-29
Behörighetskrav
Godkända kurser omfattande minst 30 hp från år 1.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Inget huvudområde.
Fördjupningsnivå
G1F
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i termin 3 inom programmet Socialpedagogiskt arbete inom funktionshinderområdet.
Syfte
Kursen syftar till att studenten inhämtar kunskaper och färdigheter som förbereder studenten för att arbeta med människor med funktionsnedsättning med en socialpedagogisk utgångspunkt och metodik.
Innehåll
Kursen är indelad i tre teman. Under Tema 1 behandlas aktuella teoretiska perspektiv inom pedagogik och socialpedagogik med relevans för arbete med människor med funktionsnedsättning. Under Tema 2 kopplas de teoretiska kunskaperna till aktuella metoder inom det socialpedagogiska arbetet och specifika habiliteringsmetoder som kan stärka brukarens inflytande och delaktighet. De olika metodernas teoretiska grund, och konsekvenser av de olika arbetssätten och dess etiska dimensioner granskas med stöd av informationssökning och ett källkritiskt förhållningssätt i relation till aktuell forskning.
I moment kring personlig och professionell utveckling (PPU) diskuteras det socialpedagogiska arbetets praktik. Under Tema 3 behandlas metoder kring kommunikation, samtal och möten och studenten genomför samtal med varandra och reflekterar kring genomförandet av dessa samtal.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. definiera och ge exempel på centrala begrepp och teorier inom allmän pedagogik och socialpedagogik,
2. beskriva och visa på färdigheter i socialpedagogiska metoder av relevans för arbete inom funktionshinderområdet, specifikt metoder som kan stärka brukarnas delaktighet och inflytande,
3. reflektera över användningsområden och tillämpbarhet för socialpedagogiska metoder och dess teoretiska grund, samt visa förmåga att redovisa detta muntligt,
4. reflektera kring informationssökning och källkritiskt förhållningssätt,
Stryka: samt visa förmåga att redovisa muntligt,
5. redogöra för, granska och träna olika vägar för kommunikation och samtal, och
6. reflektera över betydelsen av egna attityder och etiskt förhållningssätt i mötet med människor med funktionshinder i socialpedagogiskt arbete.
Arbetsformer
För att uppnå lärandemålen bedriver studenten enskilda studier och deltar i föreläsningar, övningar, grupparbete och reflektionsgrupper för PPU. Under tema 1 fokuseras föreläsningarna kring pedagogiska och socialpedagogiska teorier. För att stödja lärandemål 1 skriver och diskuterar studenten instuderingsfrågor. Under tema 2 ges föreläsningar kring socialpedagogiska metoder. Tema 3 inleds med föreläsningar kring möten och samtal. Lärandemål 2, 3, 4 och 6 uppnås genom att studenten kritiskt granskar olika metoder och förhållningsätt med radioprogram, filmer och annat audiovisuellt material som grund. Vidare utförs övningar och workshops kring olika socialpedagogiska metoder med både lärare och verksamheter som arbetar med socialpedagogiskt arbete. Utifrån en vald socialpedagogisk metod genomförs ett grupparbete. Fokus i grupparbetet är att beskriva metoden men också att utifrån aktuell forskning granska metodens användningsområde och teoretiska grund. Som stöd för lärandemål 3 och 4 genomförs även workshop med bibliotekspersonal
Lärandemål 5 understöds genom samtalsövningar i grupp och individuella reflektionspaper. Lärandemål 6 uppnås genom deltagande i PPU-grupp.
Då deltagande i seminarier, workshops, informationssökning, grupparbete och PPU-grupp bedöms vara en förutsättning för att uppnå lärandemålen är dessa aktiviteter obligatoriska.
Bedömningsformer
Tema 1: Teoretiska grunder för pedagogik och socialpedagogik, 3 hp
I temat examineras lärandemål 1individuell genom skriftlig salstentamen. Lärandemål 1 examineras också genom aktivt deltagande i arbete kring att utveckla och diskutera instuderingsfrågor, (saknades) samt en skriftlig individuell salstentamen, Fokus i bedömningen ligger på att studenten skall kunna redogöra för pedagogiska och socialpedagogiska teorier och begrepp som är relevanta för det socialpedagogiska arbetet. Preciserade bedömningskriterier finns i studiehandledningen. Eventuell frånvaro i obligatoriska moment kan kompenseras enligt beslut av examinator i form av skriftlig kompletteringsuppgift.
Tema 2: Socialpedagogiska metoder, 8 hp
I temat examineras lärandemål 2, 3, och 4 genom deltagande i övningar, workshops och seminarier skriftligt som muntligt. Fokus i bedömningen ligger på att studenten ska kunna beskriva och visa på färdigheter i socialpedagogiska metoder och reflektera av betydelsen av egna attityder och etiska förhållningsätt i mötet med personer med funktionsnedsättning.
Lärandemål 2, 3 och 4 examineras även genom aktivt deltagande i grupparbete om socialpedagogiska metoder, i praktik och i forskning, samt en skriftlig och muntlig redovisning av grupparbetet, samt genom workshops. Fokus i bedömningen ligger på att studenterna skall kunna reflektera kring de olika metoderna, men också hur de aktivt bidragit till grupparbetet, vilket de också redovisar enligt särskilda anvisningar. I bedömningen ingår också hur de genomfört den skriftliga och muntliga redovisningen. Grupparbetet bedöms individuellt av examinator med utgångspunkt från den muntliga redovisningen och från beskrivningen av vad varje student har bidragit till i grupparbetet. Den individuella bedömningen kan
generera olika betyg till medlemmarna i respektive grupp. Lärandemål 6 examineras genom aktivt deltagande i PPU-grupper. Preciserade bedömningskriterier finns i studiehandledningen. Eventuell frånvaro i obligatoriska moment kan kompenseras enligt beslut av examinator. Vid frånvaro vid grupparbete och redovisning erbjuds nya examinationstillfällen., Vid frånvaro vid workshops erbjuds nya examinationstillfällen.
Tema 3: Kommunikation, samtal och möten, 4 hp
I temat examineras lärandemål 5 individuellt muntligt genom samtalsövningar och reaflektionspapper kring samtalen, vilka redovisas vid ett avslutande seminarium.
Fokus i bedömningen ligger på att studenterna skall kunna redogöra för och tränat olika vägar för kommunikation och samtal,Bedömningskriterierna preciseras i studiehandledning. Eventuell frånvaro i obligatoriska moment kan kompenseras enligt beslut av examinator, genom att nya tillfällen till samtalsövningar erbjuds.
Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG) i kursen som helhet, medan tema 3 endast ger betygen Underkänd (U) och Godkänd (G). För att få VG som kursbetyg krävs VG både i Tema 1 och 2.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen, ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Andreassen P, Stenmo M, Bogarve C, (2010) Samtalsmetodik. Att engagera. Om att skapa kontakt, stödja delaktighet och coacha som stöd till förändring. Kompendium. 34 s.
Björne P, (2012) Utmanande beteende, utmanande verksamheter FOU-dokument 2012: 2. Malmö stad. 70 s.
Bogarve C, Ershammar D, Rosenberg D, (Red) (2012) Rehabilitering och stöd till återhämtning vid psykiska funktionshinder: möjlighetens metoder för en ny praktik. 1. uppl. Stockholm: Gothia 200 s.
Cederlund C, Berglund S-A, (2014). Socialpedagogik: pedagogiskt socialt arbete Stockholm: Liber 180 s.
Egidius H, (2009) Pedagogik för 2000-talet . 5. Stockholm: Natur & kultur. Del I. 150s.
Eriksson L, Markström A M, (2000) Den svårfångade socialpedagogiken. Studentlitteratur: Lund. 215 s.
Eriksson L, Nilsson G, Svensson L A, (Red) (2013) Gemenskaper: socialpedagogiska perspektiv. Göteborg: Daidalos.kapitel 1,2,9 och 10. 80 s.Hejlskov Elvén B, (2009) Problemskapande beteende vid utvecklingsmässiga funktionshinder. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur. Sid 85-205, 120 s.
Heister Trygg B, (2010) TAKK: tecken som alternativ och kompletterande kommunikation. 2., rev. uppl., Södra regionens kommunikationscentrum (SÖK). 87 s.
Herz. M, Johansson T, (2015) Det professionella mötet. En grundbok. Lund. Studentlitteratur. Kap 3-9, 80 s.
Mesibov, Gary B, (2007) TEACCH vid autismspektrumstörning hos barn och vuxna. Lund: Studentlitteratur; kap 1 – 6, samt 7 och 11 , 250 s.
Silfverberg G, Lerner H, (Red) (2014) Hästen, hunden och den mänskliga hälsan: vård, behandling och terapi. Stockholm: Ersta Sköndal högskola. 187 s.
Strandberg T, (Red) (2011) Förhållningssätt och möten: arbetsmetoder i social omsorg. 1. uppl. Lund: Studentlitteratur. kap 4,5, 6, 7, 60s.
Willis D A, (1997) Animal Therapy. Rehabilitation Nursing, 22 (2), 78-81.3 s.
Wirtberg I,Hedenbro M, (2012) Samspelets kraft: Marte meo – möjlighet till utveckling. Lund: Palmkron 200 s.
Tillkommer ca 40 sidor vetenskapliga artiklar.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att två kursvärderingar genomförs. En formativ kursvärdering (s.k. temperaturtagning) görs efter halva kursen. Denna sammanställs och återkopplas till studenterna snarast möjligt. Återkopplingen görs skriftligt på kursens hemsida eller muntligt under lektionstid. En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgänglig på kursens hemsida. Kursvärderingarna är obligatoriska.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider