Kursplan hösten 2012
Kursplan hösten 2012
Benämning
Medicinska och sociala perspektiv på funktionshinder
Engelsk benämning
Medical and Social Perspectives on Disability
Kurskod
SF111A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Undervisningen bedrivs på svenska. Dock kan undervisning på engelska förekomma om kursansvarig anser det nödvändigt.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2012-07-04
Gäller från
2012-09-03
Behörighetskrav
Grundläggande behörighet.
Utbildningsnivå
Grundnivå
Huvudområde
Handikapp- och rehabiliteringsvetenskap
Fördjupningsnivå
G1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen ingår i Socialpedagogiskt arbete inom funktionshinderområdet och är en kurs inom huvudområdet Handikapp och rehabiliteringsvetenskap på nivå 1- 30 hp, som även kan ingå i examensfordringarna för kandidatexamen i Handikapp och rehabiliteringsvetenskap.
Syfte
Kursen syftar till att studenten skaffar sig grundläggande kunskaper om medicinska aspekter av funktionsnedsättningar för att förstå personliga och sociala följder av dessa i ett livsförloppsperspektiv.
Innehåll
Kursen består av två delkurser:
Delkurser
1. Medicinska och sociala följder, 7.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen ger en medicinsk orientering om de vanligaste fysiska, psykiska, kognitiva och intellektuella funktionsnedsättningar, som uppkommit genom långvarig sjukdom eller skador som är medfödda eller förvärvade. Innehållet fokuserar grava nedsättningar som innebär att personen är i behov av omsorg/vård, stöd och service från samhället. Studenten får lära sig att känna igen personliga och sociala konsekvenser för viktiga livsområden som följd av funktionsnedsättning. Under kursen möter studenterna personer med egen erfarenhet av funktionshinder som de får intervjua. I kursen belyses även kombinationer av funktionsnedsättningar och vanliga medföljande sjukdomstillstånd. Den psykiska belastning som det kan vara att leva med ett svårt funktionshinder diskuteras.
2. Hälsa och professionella insatser, 7.5 hp
Delkursens innehåll
I delkursen ger dessutom exempel på habiliterande, rehabilitering och professionella insatser från kommuner och sjukvård och samverkan dem emellan. I delkursen diskuteras vad olika former av funktionsnedsättning/sjukdom leder till för begränsningar i aktivitet och delaktighet. I delkursen ges vidare kunskaper om omformationssökning samt att skriva texter.
Lärandemål
Kursen består av två delkurser
1. Medicinska och sociala följder, 7,5 hp
Efter genomgången kurs skall studenten kunna
1. beskriva de viktigaste medicinska och sociala följderna av de vanligast förekommande (fysiska, psykiska, kognitiva och intellektuella)funktionsnedsättningarna,
2. reflektera över samspelet mellan medicinska och sociala aspekter vid funktionsnedsättning och betydelsen för individen i ett livsförloppsperspektiv, och
3. identifiera riskfaktorer för psykisk ohälsa för personer med funktionsnedsättning och för deras anhöriga.
2. Hälsa och professionella insatser, 7,5 hp
Efter genomgången kurs skall studenten kunna
1. beskriva begränsningar i aktivitet och delaktighet som en följd av funktionsnedsättning/sjukdom samt identifiera möjlighetsfaktorer för ett gott liv,
2. beskriva professionella aktörers insatser och samverkan i samband med individens behandling, habilitering och rehabilitering, och
3. visa kunskaper i grundläggande informationskompetens samt utarbeta en sammanhållen text.
Arbetsformer
Kunskaperna inhämtas genom föreläsningar, litteraturstudier, gruppuppgifter samt genom diskussioner vid seminarier. Studenterna genomför en gruppuppgift och skriver en rapport, som blir underlag för ett seminarium där alla studenterna deltar. Kursen inleds med en introduktionsvecka med föreläsningar och gruppdiskussioner.
Bedömningsformer
I delkurs 1 examineras lärandemål 1 - 3 genom en enskild skriftlig examinationsuppgift samt examinerande seminarier.
I delkurs 2 examineras lärandemål 1 - 3 examineras genom en gruppuppgift med en enskild skriftlig del. I examinationen av gruppuppgiften ingår att studenterna presenterar denna muntligen och skriftligen vid ett obligatoriskt seminarium inför klassen.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfälle enligt samma regel. Om en kurs upphört eller genomgått större förändringar har studenten, inom ett år efter det att förändringen skett, rätt till två omtentamina baserade på den kursplan som gällde vid registreringen på kursen. Tentamen och omtentamen sker enligt fastställda tider.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Dammert, R. (2005). Funktionshinder - Vad är det? Stockholm: CE Fritzes AB. 150 s.
Dysthe, P. (2007) Nu förstår jag mig själv. En berättelse om ADHD. Sivart Förlag. Printon Estland. 200 s.
Fors. S (2010) Blood on the Tracks. Life-Course Perspectives on Helath in Inequalitie´s in later Life. Stockholms univerisitet. (e-version, lank på kurshemsidan) 67 s.
Hejlskov Elvén, B, (2009), Problemskapande beteende vid utvecklingsmässiga funktionshinder. Studentlitteratur: Lund 216 s.
Kutscher, M, (2010). Barn med överlappande diagnoser : ADHD, inlärningssvårigheter, Asperger, Tourette, bipolär sjukdom med flera. Natur och Kultur. 270 s.
Hydén, L-C (red.) (2005). Från psykiskt sjuk till psykiskt funktionshindrad. Lund: Studentlitteratur. Kap. 1-3, 5 - 8. 170 s av 226.
Juul, Kirsten (2005) Barn med uppmärksamhetsstörningar. En handledning för lärare och annan pedagogisk personal. Studentlitteratur: Lund. 64 s.
Lundin, L & Ohlsson, O S. (2009) Psykiska funktionshinder – stöd och hjälp vid kognitiva funktionsnedsättningar. Studentlitteratur, Lund. 135 s.
Möller, A. & Nyman, E. (2003). Barn, familj och funktionshinder. Utveckling och habilitering. Stockholm: Liber, 200 s.
Sirof, H. (1993/2000). The Road Back: Living with a Physical Disability. Luniverse.com. 160 s.
Söderman, L. & Antonson, S. (2011), Nya omsorgsboken. En bok om människor med begåvningsmässiga funktionshinder. Uppl 5 Liber: Valda delar, c:a 100 s.
Litteratur tillkommer för arbete med seminarieuppgifter och gruppuppgiften på omfattande 400 sidor.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att två kursvärderingar genomförs. En formativ kursvärdering (s.k. temperaturtagning) görs efter halva kursen. Denna sammanställs och återkopplas till studenterna snarast möjligt. Sammanställningen presenteras på kursens hemsida och återkoppling sker under lektionstid. En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida.