Kursplan hösten 2020
Kursplan hösten 2020
Benämning
Socialt arbete med barn, ungdomar och familjer
Engelsk benämning
Social work with children, youth and families
Kurskod
SC681B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2019-12-16
Gäller från
2020-08-31
Behörighetskrav
Godkända kurser motsvarande minst 135 högskolepoäng inom det människobehandlande eller samhällsvetenskapliga området.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Socialt arbete
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen är en valbar huvudområdeskurs på avancerad nivå inom socionomprogrammets termin 7.
Syfte
Syftet med kursen är att studenten fördjupar sina kunskaper om barn, unga och familjer i utsatta situationer samt tillägnar sig kunskaper om förebyggande insatser, utredningar och interventioner i det sociala arbetet med barn, ungdomar och familjer.
Innehåll
Kursen innehåller moment där barns, ungdomars och familjers livsvillkor analyseras. Förebyggande insatser, utredningsmetoder och interventioner rörande barn, ungdomar och familjer problematiseras och förstås utifrån olika perspektiv. Tillämpningen av teorier, arbetssätt och bestämmelser analyseras med utgångspunkt i kunskapsläget och aktuell forskning, men också i relation till erfarenheter från det sociala arbetets praktik. Maktrelationer, yrkesroller och etik så väl som tillämpningen av ett barnperspektiv i det sociala arbetet problematiseras och diskuteras. Behovet av interprofessionellt samarbetet inom det aktuella verksamhetsområdet diskuteras. Vidare tränas studentens förmåga att analysera sociala processer och föreslå adekvata interventioner. Teorier angående bemötande och kommunikation analyseras och förmågan att genomföra professionella samtal med brukare tränas.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenterna kunna
1. analysera barns, ungdomars och familjers livsvillkor och sociala utsatthet i samhället med utgångspunkt i olika teorier,
2. redogöra för, tillämpa och kritiskt granska olika teorier, perspektiv och aktuell forskning inom fördjupningsområdet,
3. analysera och granska olika former av dokumentation i socialt arbete med barn, ungdomar och familj,
4. tolka och tillämpa materiella och förvaltningsrättsliga bestämmelser samt bedöma vilka konsekvenser olika beslut och åtgärder kan få för brukaren, och
5. analysera sociala processer och problem och värdera behovet av förebyggande sociala och/eller samhälleliga insatser samt sociala interventioner gällande barn, ungdomar och familjer.
Arbetsformer
Undervisningen utgörs av föreläsningar, seminarier, skriftliga och muntliga uppgifter. Lärandemålen 1-5 uppnås genom föreläsningar, obligatoriska seminarier och genom gruppuppgifter samt individuella skrivuppgifter. Vid eventuell frånvaro från obligatoriskt moment ska efter beslut av examinator en skriftlig ersättningsuppgift göras om inte ett uppföljningsseminarium kan erbjudas inom ramen för kursen.
Bedömningsformer
Lärandemål 1-5 examineras genom en individuell, skriftlig tentamen där studenten problematiserar och kritiskt granskar kunskapsområdet. Fokus vid bedömning ligger på studentens förmåga att analysera, diskutera och hantera centrala problemområden, teorier och bestämmelser samt argumentera för olika lösningar och reflektera över konsekvenser av insatser och perspektiv. Studentens förmåga att värdera och relatera aktuell forskning inom ämnesområdet till praktiskt socialt arbete bedöms. Kriterier för godkänt respektive väl godkänt betyg på tentamen specificeras i studiehandledningen.
För att bli godkänd på kursen krävs betyget godkänd på den individuellt skrivna tentamen samt att studenten uppfyllt samtliga på kursen obligatoriska moment. För betyget väl godkänt krävs väl godkänt på den individuellt skrivna tentamen samt att studenten uppfyllt samtliga på kursen obligatoriska moment.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Andersson G, Höjer I, Sallnäs M, Sjöblom Y, (2019) När samhället träder in: Barn, föräldrar och social barnavård. Lund: Studentlitteratur. (2a uppl.). (250 s.).
Broberg A, Almqvist K, Risholm Mothander P, Tjus T, (2015) Klinisk barnpsykologi: Utveckling på avvägar. Stockholm: Natur och kultur. (250 s.)
Edvardsson B, Vahlne Westerhäll L, (2017) På saklig grund: Utredningsarbete inom socialtjänsten Lund: Gleerups utbildning AB. (264 s.). (2a uppl.)
Grenvall Å, (2014) Deras ryggar luktade så gott. Sköldinge: Syster förlag. (190 s.)
Ponnert L, (red.) (2018) Utredningsarbete i den sociala barnavården. Lund: Gleerups utbildning AB. (2a uppl.). (183 s.).
Socialstyrelsen, (2015) Handläggning och dokumentation inom socialtjänsten. Stockholm: Socialstyrelsen. (100 s. av 516 s.)
Socialstyrelsen, (2015) Utreda barn och unga: Handbok för socialtjänstens arbete enligt socialtjänstlagen. (170 s.)
Socialstyrelsens, (2014) SOSFS 2014:6. Om handläggning av ärenden som gäller barn och unga. (12 s.)
Vetenskapliga artiklar och lagtext omfattande ca 500 sidor tillkommer.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att en kursvärdering genomförs i kursen. En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästkommande kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.