Kursplan hösten 2019
Kursplan hösten 2019
Benämning
Socialt arbete: Barn, ungdomar och familjer med fokus på utredning och intervention
Engelsk benämning
Social Work: Children, Youth, Families with Focus on Assessment and Intervention
Kurskod
SC681A
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2019-01-21
Gäller från
2019-04-01
Behörighetskrav
Godkända kurser motsvarande minst 135 högskolepoäng inom det människobehandlande eller samhällsvetenskapliga området.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Socialt arbete
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen är en valbar huvudområdeskurs på avancerad nivå inom socionomprogrammets termin 7.
Syfte
Syftet med kursen är att studenterna fördjupar sina kunskaper om utredning av barn, unga och familjer i utsatta situationer samt utvecklar förmågan att utreda och planera insatser i samverkan med brukare och andra aktörer i socialt arbete. Dessutom är syftet att studenterna kritiskt ska kunna värdera denna process.
Innehåll
Kursen innehåller moment där utredningsmetoder och interventioner rörande barn, ungdomar och familjer granskas utifrån olika teoretiska perspektiv. Studentens förmåga att genomföra sociala utredningar och föreslå adekvata interventioner tränas. I övningarna ska studenten tillämpa bestämmelser rörande det aktuella området. Tillämpningen av ett barnperspektiv i det sociala arbetet diskuteras. Konsekvenserna av olika tolkningar och tillämpningar av teorier och bestämmelser inom området analyseras. Maktrelationer, yrkesroller och etik i socialt arbete granskas. Behovet av interprofessionellt samarbetet inom det aktuella verksamhetsområdet diskuteras. Teorier angående bemötande och kommunikation analyseras och förmågan att genomföra professionella samtal med brukare tränas.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenterna kunna
1. genomföra, analysera och granska olika former av dokumentation i socialt arbete med barn, ungdomar och familj,
2. tolka och tillämpa materiella och förvaltningsrättsliga bestämmelser när barn, ungdomar och familjer i utsatta situationer blir föremål för en social utredning samt bedöma vilka konsekvenser olika beslut och åtgärder kan få för klienten,
3. självständigt reflektera över och tillämpa olika teorier, perspektiv och erfarenhetsbaserad kunskap inom området barn, unga och familj,
4. värdera behovet av sociala interventioner för de aktuella målgrupperna med betoning på ett brukar- och barnperspektiv, och
5. kritiskt granska aktuell forskning rörande utredning och intervention för de aktuella målgrupperna samt jämföra den med beprövad erfarenhet.
Arbetsformer
Undervisningen bygger på studentaktiva arbetsformer, såväl enskilt som i grupp. Lärandemål 1 och 2 uppnås bl.a. genom juridiska övningsuppgifter vid ett seminarium. Lärandemål 3 och 4 tränas särskilt genom att studenterna ska läsa en bok och därefter i grupp diskutera och analysera bokens innehåll och hur den kan förstås i ett teoretiskt perspektiv. Denna uppgift ska presenteras på ett obligatoriskt seminarium. Studenterna ska också lämna in en enskild reflektionsuppgift som tar sin utgångspunkt från föreläsningar, kurslitteratur och artiklar. Vidare tränas lärandemål 3 och 4 på ett obligatoriskt seminarium där barnsamtal övas och analyseras i grupp. Lärandemål 5 bearbetas genom att studenterna, med utgångspunkt från en skönlitterär bok, ska skriva en enskild reflektionsuppgift där de ska jämföra beprövad erfarenhet med aktuell forskning. Slutligen kommer lärandemål 5 uppnås genom obligatoriska seminarier, muntliga och skriftliga redovisningar, samt genom föreläsningar av yrkesverksamma och brukare. I samband med de obligatoriska föreläsningarna från yrkesverksamma och brukare krävs teoretisk förberedelse och ett aktivt deltagande från studenterna.
Eventuell frånvaro vid obligatoriska moment kompenseras i samråd med examinator och sker genom en skriftlig uppgift om inte ett nytt tillfälle för uppföljning kan erbjudas
Bedömningsformer
Lärandemål 1-5 examineras genom en individuell, skriftlig tentamen. Fokus vid bedömning av denna examination ligger på studentens förmåga att göra bedömningar och att argumentera för olika lösningar samt att reflektera över konsekvenser av beslut liksom att skriftligt formulera slutsatser. Vidare bedöms studentens förmåga att värdera och relatera aktuell forskning inom ämnesområdet till praktiskt socialt arbete. Studenten ska även kunna integrera, reflektera och omsätta erfarenhetsbaserad kunskap och forskning inom området barn, unga och familj.
För att bli godkänd på kursen krävs betyget godkänd på den individuellt skrivna tentamen samt aktivt deltagande vid obligatoriska moment. För betyget väl godkänt krävs väl godkänt på den individuellt skrivna tentamen samt aktivt deltagande vid obligatoriska moment.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Broberg A, Almqvist K, Risholm Mothander P, Tjus T, (2015)Klinisk barnpsykologi: Utveckling på avvägar. Stockholm: Natur och kultur. (250 s.)
Broberg A, Almqvist K, Appell P, Axberg U, Cater Å, Draxler H, Eriksson M, Grip K, Hjärthag F, Hultmann O, Iversen C, Röbäck de Souza K, (2015) Utveckling av bedömningsinstrument och stödinsatser för våldsutsatta barn.Göteborg: Psykologiska institutionen: Göteborgs universitet. (132 s.). Finns att ladda ner som PDF.
Edvardsson B, Vahlne Westerhäll L, (2014) På saklig grund: Utredningsarbete inom socialtjänsten Lund: Gleerups utbildning AB. (264 s.)
Grenvall Å, (2014) Deras ryggar luktade så gott. Sköldinge: Syster förlag. (190 s.)
Höjer I, Sallnäs M, Sjöblom Y, (2012)När samhället träder in: Barn, föräldrar och social barnavård.Lund: Studentlitteratur. (250 s.).
Ponnert L, (red.) (2015) Utredningsarbete i den sociala barnavården. Lund: Gleerups utbildning AB. (183 s.).
Säfström L, (2016) I Only Wanted to Dance. Malmö: Salto De Vita. (412 s.)
Socialstyrelsen, (2015) Handläggning och dokumentation inom socialtjänsten. Stockholm: Sociastyrelsen. (100 s. av 516 s.)
Socialstyrelsen, (2015) Utreda barn och unga: Handbok för socialtjänstens arbete enligt socialtjänstlagen. (170 s.)
Socialstyrelsens, (2014) SOSFS 2014:6. Om handläggning av ärenden som gäller barn och unga. (12 s.)
Svenbro H, (2008) BBIC innebär ett välvilligt övergrepp på barnet. Socionomen 2, 52-60. (8 s).
Vetenskapliga artiklar och lagtext omfattande ca 200 sidor tillkommer.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare ansvarar för att två kursvärderingar genomförs. En formativ kursvärdering (s.k. temperaturtagning) görs efter halva kursen. Denna sammanställs och återkopplas till studenterna snarast möjligt. Sammanställningen presenteras på kursens hemsida och återkoppling sker under lektionstid. En summativ kursvärdering genomförs i anslutning till kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs tillgängligt på kursens hemsida samt återkopplas till de studenter som påbörjar kursen vid nästa kurstillfälle.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.