Kursplan våren 2018
Kursplan våren 2018
Benämning
Socialt arbete: Socialt förändringsarbete
Engelsk benämning
Social Work: Social Work for Social Change
Kurskod
SC678B
Omfattning
15 hp
Betygsskala
UV / Underkänd (U), Godkänd (G) eller Väl godkänd (VG)
Undervisningsspråk
Svenska, inslag av engelska kan förekomma.
Beslutande instans
Fakulteten för hälsa och samhälle
Fastställandedatum
2017-04-18
Gäller från
2018-01-15
Behörighetskrav
Godkända kurser motsvarande minst 135 högskolepoäng inom det människobehandlande eller samhällsvetenskapliga området.
Utbildningsnivå
Avancerad nivå
Huvudområde
Socialt arbete
Fördjupningsnivå
A1N
Fördjupningsnivå i förhållande till examensfordringarna
Kursen är en valbar huvudområdeskurs på avancerad nivå inom socionomprogrammet.
Syfte
Kursens huvudsyfte är att studenten ska reflektera över tidigare förvärvade kunskaper och färdigheter och därigenom utveckla sin förmåga att värdera, problematisera och föreslå interventioner i professionellt socialt arbete. Kursen syftar vidare till att studenten ska vidareutveckla sin förmåga till etiskt grundade ställningstaganden i socialt arbete.
Innehåll
I kursen problematiseras val av metoder och interventioner i professionellt socialt arbete med utgångspunkt från dess konsekvenser för socionomer och brukare. Detta görs i samverkan med olika aktörer i det sociala fältet. Betydelsen av faktorer som genus, klass, ålder och etnicitet analyseras i förhållande till vald intervention. Utifrån detta genomförs ett förslag till utvecklingsarbete för praktiskt socialt arbete, vilket diskuteras med företrädare från yrkesfältet. I kursen granskas vidare olika utvärderingsmetoder i förhållande till socialt arbete och till yrkesrollen. Kunskapsproduktion och informationskompetens i socialt arbete diskuteras med utgångspunkt från utvecklingen av det professionella sociala arbetet.
Lärandemål
Efter avslutad kurs ska studenten kunna
1. motivera val av metoder och analysera deras konsekvenser för interaktionen mellan socionomer och brukare,
2. genomföra ett självständigt utvecklingsarbete för praktiskt socialt arbete och kommunicera resultatet med berörda aktörer,
3. motivera val av intervention i relation till olika målgrupper med utgångspunkt från faktorer som genus, klass, ålder och etnicitet,
4. tillämpa och granska utvärderingsmetoder och deras konsekvenser för praktiskt socialt arbete och för yrkesrollen,
5. diskutera de kunskaper och färdigheter som är nödvändiga för att kunna bedriva ett professionellt socialt arbete, och
6. självständigt planera och genomföra informationssökningar, kritiskt analysera informationen och tillämpa den i ett självständigt utvecklingsarbete.
Arbetsformer
Kursen inleds med föreläsningar som har till syfte att inspirera studenten att välja ett problemområde för fördjupad analys. Kursen innehåller ett grupparbete, där olika sociala interventioner ska presenteras och värderas mot varandra. Arbetet skall resultera i förslag till val av åtgärder i socialt arbete och analys av dess konsekvenser. Interventionerna analyseras bland annat med hjälp av teorier om sociala problem, kunskap, profession, organisation och implementering. Centrala moment i kunskapssökning och kunskapsproduktion belyses och problematiseras. Läraktiviteterna syftar till att uppfylla samtliga sex lärandemål i en integrativ process. Frånvaro i de avslutande examinationsseminarierna kompenseras dels genom att uppgiften presenteras i ett extra insatt seminarium dels genom att studenten lämnar skriftliga kommentarer till de redovisningar som denne missat.
Bedömningsformer
Lärandemålen 1-6 examineras genom ett projektarbete som redovisas i två delar vid ett examinationsseminarium: en muntlig gruppresentation där resultaten diskuteras med utgångspunkt från konsekvenserna för det praktiska sociala arbetet samt en skriftlig del, där interventionen och implementeringen kopplas till etablerad vetenskaplig kunskap och teorier i socialt arbete. Arbetsuppgiften genomföres i grupp, två till högst fyra medlemmar, med bedömning av varje students individuella prestation. Gruppens arbetsprocess följs av en handledare som har till uppgift att se till så att varje individ i gruppen arbetar aktivt för att alla ska bidra till den gemensamma slutprodukten. Vid examinationsseminariet närvarar både handledare och examinator vilka efter seminariet för en gemensam diskussion om gruppens och individernas prestationer. Vid bedömningen finns ett särskilt dokument med bedömningskriterier som underlag. Kriterierna är kända för studenterna på förhand för transparensens skull. Fokus i bedömningen av uppgiften är att studenterna har utvecklat en idé som är innovativ och som har diskuterats med relevanta fältföreträdare, där beskrivningen av kunskapsläget ska vara relevant i förhållande till vald problemställning. I arbetet ska det finnas en analys av interventionen /-erna samt en kritisk diskussion av konsekvenserna av de olika teoribaserade interventionsförslagen. Ytterligare fokus i bedömningen av projektarbetet ligger på studentens analytiska förmåga och kunskaper om det sociala arbetets praktiska villkor samt förmåga att tillämpa teorier om socialt arbete i en analys av den framtida yrkesutövningen och dess förutsättningar.
För att bli godkänd på° kursen krävs betyget godkänd på° den skriftliga uppgiften och den muntliga redovisningen samt aktivt deltagande vid slutseminariet. Underlag för bedömningen av betyget godkänd framgår av ovanstående beskrivning av det centrala i arbetsuppgiften. För att betyget väl godkänd ska erhållas ska samtliga punkter för betyg godkänd vara uppfyllda, dessutom ska det skriftliga arbetet bygga på en idé som präglas av originalitet där nyttan för det sociala arbetet har gjorts tydligt genom att ett flertal relevanta fältföreträdare har kommenterat. En diskussion om hur dessa kommentarer har processats av gruppen ska framgå. För betyget väl godkänt krävs också en mycket väl genomförd presentation som på ett pedagogiskt, kreativt och övertygande sätt förmedlar det innovativa i förslaget vid seminarietillfället.
Rätt till omtentamen
Student som underkänts i tentamen ges möjlighet till två omtentamina på samma kursinnehåll och med samma krav. Studenten har därutöver rätt att tentera på samma kurs vid efterföljande kurstillfällen enligt samma regel. Tentamen och omtentamen genomförs på de tider som anges i schemat i enlighet med lokala anvisningar.
Kurslitteratur och övriga läromedel
Kurslitteratur och övriga läromedel
Banks S, (2012) Ethics and values in social work. Basingstoke: Palgrave, 4. ed. 304 s.
Blom B, Morén S, Nygren L, (2011) (red.) Utvärdering i socialt arbete. Stockholm: Natur och kultur. 210 s. Denvall V, (2010) (red.) Social mobilisering – en utmaning för socialt arbete. Malmö: Gleerups. 230 s.
Morén S, (2015) Undran inför socialt arbete. Lund: Studentlitteratur. 150 s.
Payne M, (2006) What is professional social work? Bristol: Policy Press. 219 s.
Studenterna väljer i samband med projektarbetet litteratur i samråd med sina handledare c:a 750 s.
Kursvärdering
Kursansvarig lärare/examinator ansvarar för att två kursvärderingar genomförs. En formativ kursvärdering (s.k. temperaturtagning) görs efter halva kursen. Denna sammanställs och återkopplas till studenterna snarast möjligt. En summativ kursvärdering genomförs efter kursens slutförande. Kursansvarig lärare återkopplar resultatet till studenterna på schemalagd tid. Minnesanteckningar från återkopplingen med ändringsförslag upprättas och görs.
Övergångsbestämmelser
Om en kurs har upphört att ges eller har genomgått större förändringar ska studenterna, under ett år efter det att förändringen har skett, erbjudas två tillfällen för omprov baserade på den kursplan som gällde vid registreringen.